printlogo


کد خبر: 133641تاریخ: 1393/11/25 00:00
اخبار

سال آینده فشار آب در تهران کاهش می‌یابد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه جیره‌بندی آب در تهران آخرین راهکار است و این روش موجب کاهش مصرف نمی‌شود، گفت: کاهش فشار آب و متوازن کردن آب در شب و روز مناسب‌ترین روش برای مدیریت مصرف آب است. حمیدرضا جانباز در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا سال آینده جیره‌بندی آب در تهران اجرا می‌شود، گفت: سدهای تأمین‌کننده آب تهران با توجه به عدم ریزش مطلوب برف و باران وضعیت مطلوبی ندارند و به‌رغم اینکه تمهیدات خوبی از قبیل حفر چاه‌ و رساندن آب سد ماملو به تهران صورت گرفته است، ناگزیر به اعمال مدیریت مصرف آب در سال آینده برای تهران بیش از پیش هستیم. وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ صورت گرفته، باید پاییز نرمال و زمستان خوبی از بابت ریزش‌ها می‌داشتیم، بنابراین اگر سال آینده صرفه‌جویی آب به نحو احسن صورت نگیرد، کمبود آب را باید بیش از پیش مدیریت کنیم. جانباز ادامه داد: البته سخت‌ترین کار برای ما در بخش آب، جیره‌بندی آب است، چرا که معتقدیم این روش آخرین گزینه است و مناسب‌ترین گزینه برای مدیریت مصرف آب کاهش فشار و متوازن کردن آب در شب و روز است. وی تأکید کرد: تلاش ما این است که جیره‌بندی آب اعمال نشود، چرا که جیره‌بندی آب موجب کاهش مصرف نمی‌شود، چه بسا در برخی نقاط این روش موجب افزایش مصرف آب نیز شده است. جانباز افزود: به هر حال استنباط وزارت نیرو این است که جیره‌بندی آب آخرین راهکار است اما کاهش فشار آب مناسب‌ترین روش برای کاهش مصرف آب است.

افزایش تولید با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا
محصول شرکت‌هایی چون شرکت فولاد خوزستان یا مبارکه، شمش و تختال است که در کارخانه‌های نوردی به محصول نهایی تبدیل می‌شود و در واقع شمش و تختال به شکل مستقیم قابل استفاده برای مصرف‌کننده حقیقی نیست و این امکان در نگاه اول برای کارخانه‌هایی که محصول نهایی مانند میلگرد و تیرآهن تولید می‌کنند کاربرد دارد اما نکته اصلی این است که وقتی فروش محصولات این دسته از کارخانه‌ها افزایش پیدا کند کارخانه‌های تولید‌کننده محصول اولیه نه‌تنها از افزایش فروش آنها بی‌نصیب نمی‌مانند بلکه تولید در صنعت بالادست نیز افزایش پیدا می‌کند. امکان عرضه خرد محصولات فولادی به اشخاص حقیقی از طریق بورس کالا به درخواست صنف آهن‌فروشان شکل گرفت اما این امکان علاوه بر کمک به معاملات شفاف‌تر و کم‌هزینه‌تر برای اشخاص حقیقی، زمینه رونق صنعت بالادستی و پایین‌دستی فولاد را ایجاد می‌کند. کریم سلمان‌پور، مدیر فروش داخلی فولاد خوزستان گفت: مزیت چنین تصمیمی این است که از این پس اشخاص حقیقی که متقاضی این بودند که به‌طور مستقیم از بورس، محصولات مورد نیازشان را خریداری کنند چنین امکانی برای آنها فراهم می‌شود. وی در ادامه افزود: این امکان، فرصت خوبی برای افراد حقیقی که در بازار فولاد فعال هستند ایجاد می‌کند چون دیگر مجبور نیستند کالای مورد نیازشان را از طریق اشخاص حقوقی یا حتی واردات با هزینه بالا تأمین کنند.  

انتشارکتاب مرجع کشاورزی ایران
براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران بیش از 4 میلیون نفر بهره‌بردار به‌صورت مستقیم و قریب به 2 میلیون نفر در حوزه‌های خدمات، بازرگانی و واحد‌های تولیدی فعالیت دارند که با احتساب خانوار، قریب به یک‌سوم جمعیت کشور از طریق کشاورزی امرار معاش دارند. با این وجود معرفی توانمندی‌ها، انعکاس استعدادها، قابلیت‌های اجرایی، رونق بازرگانی و معرفی آخرین دستاوردها و فناوری‌های جدید در فضای اطلاع‌رسانی (بانک اطلاعات جامع، کتاب مرجع و سایت)، فرصت ویژه‌ای است که در اختیار دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف کشاورزی و خدمات مرتبط با این بخش قرار می‌گیرد، چرا که تاکنون یکی از چالش‌ها و معضلات زیربخش‌های مختلف کشاورزی نبود یا خلأ اطلاعات پایه‌ای بخش بوده تا جایی که در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری سیاستگذاران نیز  تاثیرات منفی آن مشهود و انکارناپذیر است. سیدموسی میرنژاد، دبیر ستاد تدوین بانک اطلاعات جامع کشاورزی گفت: با توجه به 3 دهه تجربه در حوزه اطلاع‌رسانی و در راستای سیاست‌های کلان دولت درصدد تحقق این مهم (انتشار کتاب مرجع کشاورزی ایران به انضمام بانک اطلاعات جامع دام و طیور و صنایع وابسته) خواهیم بود تا در سال 1394با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردآوری، تدوین و منتشر شود. در این زمینه هماهنگی و رایزنی‌های لازم با مدیران سازمان‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌های مربوط به‌عمل آمده و بستر لازم فراهم و ستاد تدوین شکل گرفته است.


Page Generated in 0/0252 sec