printlogo


کد خبر: 133645تاریخ: 1393/11/25 00:00
آمریکا خواهان مذاکرات منطقه‌ای با ایران است

مایکل ویلنر: جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به جان کری، وزیر خارجه آمریکا هشدار داد ناکامی در دستیابی به یک موافقتنامه چندجانبه درباره برنامه هسته‌ای تهران به جایگاه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران که در مقایسه با دیگر سیاستمداران ایران فردی عملگرا محسوب می‌شود، لطمه خواهد زد.  به گفته مقامات آمریکایی، مقامات 2 کشور در یک کنفرانس امنیتی در مونیخ با یکدیگر دیدار کردند تا درباره مذاکرات کنونی درباره برنامه هسته‌ای ایران و فقط درباره این برنامه گفت‌وگو کنند.  اما هشدار ظریف تاکیدی بر انگیزه‌های اصلی دیپلمات‌های غربی در مذاکرات بود؛ میل به جلب همکاری تهران با واشنگتن بر سر مسائل دیگر منطقه، از سوریه و عراق تا یمن و لبنان.  این به منزله رها شدن از هدف اولیه آنها، یعنی پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران به صورت کامل و دائمی است که در شروع مذاکرات با صراحت بر آن تاکید شده بود.
اذعان ظریف به نفوذ آمریکا در سیاست ایران اقدامی نادر است. انقلاب 1979 و رژیمی که از دل آن زاده شد، به منزله طرد کامل مداخله آمریکا در امور داخلی ایران بود. امروز سیاستمداران درون کشور با شدت در این باره بحث می‌کنند که آیا یک توافق هسته‌ای - یا هر نوع توافق هسته‌ای - را با دشمن قدیمی رژیم بپذیرند یا خیر.  اما هفته گذشته به تدریج گزارش‌هایی بیرون آمد که حاکی بود دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در ازای استفاده ایران از نفوذ و قدرت خود برای مهار ناآرامی و بی‌ثباتی منطقه، آماده است امتیازات فنی در زمینه زیرساخت هسته‌ای ایران به این کشور بدهد. ظریف پس از دیداری با کری که بیش از 2 ساعت طول کشید گفت مذاکرات بر نحوه لغو تحریم‌ها و اینکه چه تعداد سانتریفیوژ باید باقی بماند متمرکز بود.  ظریف همچنین با فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا نیز دیدار کرد که علنی گفت فرصت مناسبی برای توافق وجود دارد.  هر دوی آنها اذعان کردند که گفت‌وگوها فراتر از مساله هسته‌ای بود و کشمکش‌هایی که بخش اعظم منطقه خاورمیانه را در بر گرفته است نیز در گفت‌وگوها به میان آمد.  وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در مذاکرات مونیخ هیچ بحثی درباره مسائل سیاسی داخلی ایران مطرح نشد. این در حالی است که چند مقام غربی به مطرح شدن چنین مسائلی در گفت‌وگوها اذعان کردند.
یک مقام که اطلاعات بی‌واسطه‌ای از مذاکرات ظریف با کری داشت، گفت: «از آنجا که روحانی در خط مقدم قرار دارد، طبیعی است که بیشتر آسیب خواهد دید».
این هشدار که شکست مذاکرات هسته‌ای به قدرتمند شدن تندروهای ایران خواهد انجامید زمانی داده می‌شود که بن‌بست هسته‌ای 12 ماهه به مرحله بسیار مهمی رسیده است و طرف‌های مذاکرات تا ماه مارس مهلت دارند به یک توافق سیاسی و پس از آن نیز تا سی‌ام ژوئن به یک توافق هسته‌ای نهایی دست یابند.
مقامات وزارت خارجه آمریکا می‌گویند آمریکا قصد دارد در مهلت ماه مارس کار انجام گیرد.  برخی منابع در دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این مطلب گفتند: «گروه 1+5 ممکن است در مدتی بسیار کوتاه به توافقی خطرناک برسد که ایران را قادر سازد به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد که بقای اسرائیل را تهدید می‌کند. نتانیاهو معتقد است وظیفه دارد تا زمانی که هنوز برای جلوگیری از حصول یک توافق بد وقت هست، درباره این خطر جدی که دولت یهود را تهدید می‌کند حرف بزند».
جروزالم پست


Page Generated in 0/0090 sec