printlogo


کد خبر: 133670تاریخ: 1393/11/25 00:00
چهارگوشه

اشتون کارتر، وزیر دفاع جدید آمریکا
سنای آمریکا، پنجشنبه با اکثریت آرا انتصاب اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا را تایید کرد. اشتون کارتر در وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، بر جنگ علیه داعش تا پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما نظارت خواهد کرد. اشتون کارتر 60 ساله پنجم دسامبر توسط اوباما به جای چاک هیگل، به‌عنوان وزیر دفاع آمریکا منصوب شد. دموکرات‌ها و جمهوریخواهان به یک اندازه در کنگره از انتصاب اشتون کارتر حمایت کردند.

افتتاح سفارت فلسطین در سوئد
اولین سفارت فلسطین در اروپای غربی و به‌طور مشخص سوئد، روز پنجشنبه افتتاح شد. افتتاح اولین سفارت فلسطین در اروپای غربی حادثه‌ای تاریخی است که بسیاری آن را نشان‌دهنده درست بودن فعالیت‌های دیپلماتیک و مبارزات حقوقی و اقدامی درست در مسیر تاسیس کشور مستقل و طرد اشغال می‌دانند. سوئد که سطح نمایندگی دیپلماتیک فلسطین را از هیات به سفارت ارتقا داد، پیش از این به سبب به رسمیت شناختن کشور فلسطین، با موج اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل علیه خود روبه‌رو شد.

کشته شدن 50 سرباز میانماری
نزدیک به 50 سرباز در درگیری‌ روزهای اخیر با شورشیان میانمار در منطقه‌ای مرزی با چین کشته شدند. درگیری‌ها از 9 فوریه در منطقه کوکانگ در ایالت «شان» بالا گرفته است و مناقشه‌ای کهنه را که نزدیک به 6 سال طول کشیده، زنده کرده است. حدود 200 شورشی از قوم چینی کوکانگ پنجشنبه به پایگاهی نظامی حمله کردند. درگیری‌ها در ایالت شان و کاچین در شمال میانمار روی داده و تردیدهایی را درباره توان میانمار برای امضای توافقنامه آتش‌بس به وجود آورده است.

ادامه حملات به شیعیان پیشاور
دست‌کم 19 نفر روز جمعه در یک رشته انفجارها علیه یک مسجد شیعیان در شهر پیشاور پاکستان کشته شدند. به گزارش رویترز، این تازه‌ترین حمله فرقه‌ای در پاکستان است. پلیس اعلام کرد گروهی از افراد مسلح به این مسجد که مردم برای نماز جمعه در آن حاضر شده بودند، حمله و تیراندازی کردند سپس صدای ۳ انفجار در ساختمان شنیده شد. طالبان پاکستان مسؤولیت این حملات را برعهده گرفت.

سازمان ملل:
اسد بخشی از راه‌حل سوریه است
فرستاده ویژه سازمان ملل برای سوریه روز جمعه اعلام کرد بشار اسد بخشی از راه‌حل مناقشه سوریه است و من به گفت‌وگوهای مهم خود را با او ادامه می‌دهم. استفان دی‌میستورا که در وین با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، قرار است 17 فوریه (۳ روز دیگر) در شورای امنیت گزارشی برای توقف جنگ داخلی در سوریه ارائه کند. وی بار دیگر گفت: «در صورت عدم توافق تنها کسی که از اوضاع نفع می‌برد، داعش است که مانند هیولایی است که منتظر است مناقشه ادامه پیدا کند تا از اوضاع نفع ببرد».

انفجار در پست ایست بازرسی ترکیه
بر اثر انفجار در یک پست ایست بازرسی متعلق به نیروهای امنیتی ترکیه در نزدیکی مرز سوریه 3 نفر زخمی شدند. براساس این گزارش، حادثه یادشده، دیروز در اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور در شهر سوروک در 15 کیلومتری شهر بحران‌زده «کوبانی» سوریه رخ داده است. شخص یا گروهی، مسؤولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. یک پلیس و 2 کارگر در این حادثه زخمی شده‌اند.

هشدار اردوغان به اوباما
رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه  به دنبال قتل 3جوان مسلمان آمریکایی برای نخستین بار همتای آمریکایی‌اش باراک اوباما را با لحنی نامناسب و غیردیپلماتیک خطاب قرار داد و از او انتقاد کرد. اردوغان در یک نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور مکزیک با اشاره به این جنایت گفت: «سکوت باراک اوباما رئیس‌جمهوری، جو بایدن معاون او و جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره این واقعه پرمعنی است. مقامات ارشد آمریکایی باید در قبال چنین حادثه‌ای موضع‌گیری می‌کردند. اگر در مواجهه با چنین حادثه‌ای سکوت اختیار کنید و درباره آن سخنی نگویید، جهانیان هم نسبت به شما سکوت اختیار خواهند کرد».


Page Generated in 0/0067 sec