printlogo


کد خبر: 133676تاریخ: 1393/11/25 00:00
تقویم تاریخ

درگیری خونین ساواکی‏ها و عناصر ضدانقلاب با نیروهای انقلابی در تبریز (1357ش)
عناصر ضدانقلاب و ساواکی‏ها که در نقاط مختلف شهر تبریز موضع گرفته بودند، با تیراندازی‏های گسترده، عده زیادی از مردم شهر را به خاک و خون کشیدند. نیروهای وفادار به انقلاب درصدد دفع تهاجمات دشمنان برآمدند و با کشتن تعدادی و دستگیری 150 تن و فرار سایر مزدوران، این واقعه به پایان رسید.
عزل احمدشاه قاجار از فرماندهی کل قوا و واگذاری آن به «رضاخان» با تصمیم مجلس (1303 ش)
رضاخان سردار سپه پس از گسترش قدرت و نفوذ خود در سراسر کشور، تنها از یک چیز بیم داشت و آن برکناری وی از سوی احمدشاه بود، همان طور که پیش‌تر در حادثه جمهوری چنین شد. به همین علت کوشید تا فرماندهی کل قوا را که به موجب قانون اساسی در اختیار شاه بود، از آنِ خود کند اما مخالفت مدرس و اقلیت هوادار او، مانعی جدی در نیل به این هدف بود. از این رو سردار سپه به مدرس چنین وانمود کرد که تسلیم او شده و از این پس هرچه مدرس بگوید پذیرفته می‏شود. در اواسط بهمن‌ماه، سردار سپه به منزل مدرس رفت و در این ملاقات و ملاقات‏های بعدی، از توطئه‏های دربار بر ضد خود گله کرد و خواستار اعطای فرماندهی کل قوا شد. مدرس نیز که قصد داشت با حمایت از رضاخان، مانع انجام کارهای غیرقانونی وی شود، همکاری با او را پذیرفت. به همین علت فراکسیون‏های مختلف مجلس با مشورت یکدیگر، طرحی برای این منظور تهیه کردند که در 25 بهمن 1303 به تصویب نمایندگان رسید. بدین ترتیب رضاخان به فرماندهی کل قوای ایران دست یافت و احمدشاه قاجار با از دست دادن مهم‌ترین اهرم قدرت سلطنت خویش، قدرت خود را از کف داد و زمینه برای برانداختن قاجار، بیش از پیش فراهم شد. در حقیقت باید از این تاریخ، سلطان احمدشاه را پادشاه مخلوع ایران دانست و رضاخان پهلوی را پادشاه جدید ایران خواند.
صدور حکم تاریخی امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی (1367ش)
سلمان رشدی، نویسنده مرتد هندی‌الاصل انگلیسی در رمان خود با نام آیات شیطانی، به اسلام، قرآن و پیامبر اکرم(ص) و بسیاری دیگر از مقدسات مسلمانان به روشی جاهلانه و نابخردانه اهانت کرده است. تألیف و انتشار کتاب آیات شیطانی در سطح گسترده که با نظر مثبت و مساعد دولت‏های غربی انجام شد، حاکی از توطئه فرهنگی جدید غرب علیه مسلمانان، تحت پوشش آزادی بود اما فتوای صریح امام خمینی علیه نویسنده این کتاب، باعث بیداری مردم جهان بویژه مسلمانان شد و در واقع از تکرار چنین اهانت‏هایی به اسلام جلوگیری کرد. پس از صدور این فتوا، اکثریت علمای جهان اسلام و بسیاری از آزاداندیشان از آن حمایت کردند. این در حالی بود که دولت‏های غربی به بهانه دفاع از آزادی قلم به حمایت شدید تبلیغاتی و سیاسی از سلمان رشدی پرداختند. حضرت امام با صدور حکم شرعی ارتداد نویسنده کتاب آیات شیطانی، نیروی عظیم مسلمانان را آشکار کردند و موجی توفنده از توده‏های میلیاردی مسلمانان در مصاف با کفر پدید آوردند. رشدی مرتد نیز از لحظه صدور حکم، مخفی شد و پلیس اسکاتلندیارد، حفاظت از وی را با صرف هزینه‏های کلان برعهده گرفت. رهبر حکیم انقلاب، حضرت آیت‏الله العظمی خامنه‏ای در این باره فرمودند: حکمی را که امام امت بیان فرموده‏اند، حکمی است که هر یک از فقهای اسلامی اگر بخواهند طبق حکم اسلامی عمل کنند، همین حکم را باید بدهند و این فتوا قطعی است.
هزینه حفاظت از سلمان رشدی برای دولت انگلستان حدود یک‌میلیون پوند در سال است.


Page Generated in 0/0406 sec