printlogo


کد خبر: 133684تاریخ: 1393/11/26 00:00
تلاش‌ علیه حوثی‌ها در شورای امنیت با وتوی روسیه شکست خورد
محاصره دیپلماتیک یمن

گروه بین‌الملل: اوضاع امنیتی در صنعا به سمت ثبات پیش می‌رود اما برخی طرف‌های منطقه‌ای و غربی پس از صدور اعلامیه قانون اساسی به برداشتن گام‌های تنش‌آفرینانه در قبال یمن اقدام کرده‌اند. این گام‌ها به شیوه‌های مختلف بوده است؛ زنجیره فراخوانی سفرا از یمن ادامه دارد. این تنش‌آفرینی به سازمان ملل متحد نیز کشیده شد و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس تلاش کردند پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت جنبش انصارالله یمن صادر شود اما این تلاش‌ها با مخالفت روسیه و چین با پیش‌نویس این قطعنامه شکست خورد. این پیش‌نویس رویدادهای اخیر یمن را کودتا توصیف کرده و بازگرداندن نهادهای دولتی و خلع سلاح انصارالله را خواستار شده است. این پیش‌نویس همچنین انصارالله را تهدید کرده بود اگر این گروه به صورت کتبی تعهد ندهد، گام‌های بیشتری علیه این گروه برداشته خواهد شد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد تقویت فشارهای خارجی بر طرف‌های سیاسی در یمن از جمله تحریم‌ها به نتایج معکوس منجر خواهد شد و آنها به گفت‌وگوی فراگیر دعوت کرد. با این وجود، کشورهای حوزه خلیج‌فارس عقب‌نشینی نکردند و دیروز - شنبه- کشورهای عضو شورای همکاری به بهانه یمن در ریاض نشست برگزار کردند.
واکنش انصارالله به مناقشات در شورای امنیت
همزمان محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله با انتقاد شدید از مناقشات در شورای امنیت درباره یمن گفت: مذاکراتی که در صنعا با نظارت جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل صورت می‌گیرد، به صورت خوبی در جریان است و توافق شده است که در مرحله آتی شورای ملی تشکیل، دوره انتقالی ایجاد، شورای ریاست جمهوری تشکیل و رئیسی برای این شورا انتخاب شود و مذاکرات همچنان ادامه داشت. وی مخالفت خود را با اظهارات جمال بن عمر که بیانیه قانون اساسی را «یکجانبه» خوانده بود، عنوان داشت: این توصیف نادرست است و نمی‌توانیم آن را بپذیریم چراکه بیشتر مردم دست به تحرکاتی زدند تا خلأ قانون اساسی را پر کنند و در کنگره ملی گسترده جنبش انصارالله، از همه مناطق نمایندگانی حضور داشتند.
سناریوی ادامه‌دار بستن سفارتخانه‌ها
با هدف دامن زدن به اوضاع سیاسی یمن و مانع‌تراشی در اداره این کشور، کشورهای مختلف به بهانه اوضاع نابسامان امنیتی یمن به بستن سفارتخانه‌های خود ادامه می‌دهند. منابع خبری خاطرنشان کردند که سفارتخانه هلند و بخش کنسولگری سفارتخانه ژاپن به بهانه «اوضاع امنیتی نابسامان» یمن تعطیل شدند. وزارت خارجه امارات نیز از تعلیق فعالیت سفارتخانه خود در صنعا خبر داده و افزود‌ تیم دیپلماتیک خود را از این کشور خارج کرده است. عربستان، آلمان و ایتالیا نیز به جرگه کشورهایی که سفارتخانه‌های خود را در یمن تعطیل کردند، پیوسته‌اند. پیشتر یک مسؤول در وزارت خارجه عربستان از به تعلیق درآمدن فعالیت‌های سفارتخانه این کشور در یمن خبر داد. وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد سفارتخانه خود را در صنعا بسته و کارمندان خود را خارج کرده است. ایتالیا نیز سفارتخانه خود را در یمن بست و سفیر و کارمندانش را خارج کرد. آمریکا به شیوه هرج و مرج‌طلبانه به خارج کردن کارمندانش از سفارتخانه آمریکا در صنعا اقدام کرد و طی آن مقادیری سلاح و اسناد را به آتش کشید و خودروهای ضدگلوله را برای طرف‌های امنیتی یمنی گذاشت. دولت آمریکا این اقدام خود را با بهانه قرار دادن وخامت اوضاع امنیتی توجیه کرد. فرانسه و انگلیس نیز روز چهارشنبه گذشته سفارتخانه‌های خود را در صنعا تعطیل کردند. سفیر اتحادیه اروپا نیز تصمیم گرفت بنا به دلایل امنیتی صنعا را ترک کند. روسیه و چین که منافعی در یمن دارند اعلام کردند این وضع نیازی به فراخوانی سفرا ندارد. در همین راستا و در سایه نگرانی‌های روزافزون درباره فروپاشی اقتصادی صنعا و محاصره تحمیلی علیه یمن پس از خروج هیأت‌های برخی کشورها، سفیر چین تاکید می‌کند که کشورش تلاش خواهد کرد تا حمایتش از یمن و سرمایه‌گذاری در این کشور را افزایش دهد و مرحله آتی در روابط دوجانبه شاهد افزایش همکاری‌ها‌ی دوجانبه خواهد بود. طبق گزارش روزنامه الاخبار، افکارعمومی سیاسی و مردمی در یمن نیز 2 دسته است، برخی درباره پیامدهای این تحریم تحمیلی که کشورهای حاشیه خلیج فارس و همپیمانان غربی آن علیه یمن اعمال کردند، هشدار می‌دهند اما دسته‌ای دیگر، جایگزینی روسیه، چین و ایران و پرشدن خلأ توقف کمک‌های آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به فال نیک می‌گیرند. این مساله را اظهارات سفیر چین که به افزایش کمک‌ها به یمن وعده داده، تایید می‌کند. روسیه نیز با وتوی درخواست تحریم انصارالله در شورای امنیت، نشان داد که جایگزین مناسبی برای حمایت‌های آمریکا از صنعا است. از سوی دیگر، جنبش انصارالله یمن بسته شدن سفارتخانه‌های کشورهای غربی در این کشور را اقدامی برای فشار بر انقلابیون و شکستن اراده مردم یمن توصیف کرده است.
تحرکات ریاض و قاهره برای مداخله در یمن
تحولات جاری در یمن که با قدرتیابی جنبش انصارالله در این کشور همراه بوده،  منافع برخی کشورها را تهدید کرده و آنها را به واکنش واداشته است. در همین راستا، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس فاش کرد عربستان سعودی در حالی عزم خود را برای مسلح کردن قبایل استان مأرب علیه نیروهای جنبش مردمی انصارالله جزم کرده است که مصر نیز در حال آماده کردن یک یگان «واکنش سریع» است تا در صورت تهدید شدن تنگه «باب المندب» به آن کشور اعزام کند. عربستان سعودی پیش از این نیز برای قبایل یمنی طرفدار ریاض اسلحه ارسال کرده بود. آسوشیتدپرس با بیان اینکه عربستان سعودی از طریق مرزهای جنوبی خود قبایل یمنی را علیه جنبش انصارالله مسلح می‌کند، مدعی شد که مسؤولان امنیتی از وجود هماهنگی قبلی بین 2 کشور سخن گفتند. برخی مسؤولان یمنی که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند: قوی‌ترین متحد آمریکا (در منطقه) یعنی عربستان سعودی، اسلحه و اموال برای مردان قبایل استان مأرب واقع در شمال یمن ارسال کرده‌ تا از آنها در مقابله با شورشیان حمایت کند. براساس این گزارش، دولت‌های مصر و عربستان برای واکنش نظامی مشترک در یمن در صورت نیاز، با یکدیگر هماهنگی کرده‌اند. این خبرگزاری در اقدامی تفرقه‌افکنانه همچنین مدعی شد که مصر و عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین کشورهای سنی در منطقه از به قدرت رسیدن شیعیان الحوثی در یمن ناراحت بوده و چنین امری را به مثابه یک پیروزی ژئوپلیتیک برای ایران می‌دانند.
 


Page Generated in 0/0064 sec