printlogo


کد خبر: 133705تاریخ: 1393/11/26 00:00
تشدید انتقادها از نتانیاهو


جاشوا میتینک: بنیامین نتانیاهو، ‌نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته بشدت مورد انتقاد رقبای سیاسی خود قرار گرفت. تشدید انتقادات از نتانیاهو بعد از آن شروع شد که دفتر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد او در جلسه سخنرانی نتانیاهو حضور نخواهد داشت.
دفتر بایدن اعلام کرد معاون رئیس‌جمهوری قرار است سوم مارس، یعنی همان روز سخنرانی نتانیاهو، در سفری خارجی باشد. اقدامی که توسط مخالفان نتانیاهو و احزاب رقیب در انتخابات پارلمانی به عنوان شاهدی بر این مدعا تلقی شد که حضور برنامه‌ریزی شده نتانیاهو در کنگره، دولت اوباما را خشمگین کرده و روابط اسرائیل با مهم‌ترین همپیمانش را به مخاطره انداخته است.
اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب [مخالف] کار در مصاحبه با شبکه 10 تلویزیون اسرائیل گفت: نتانیاهو قصد ندارد در این سفر با هیچیک از مقامات آمریکا در شورای امنیت ملی آمریکا، کاخ سفید و وزارت خارجه دیدار کند. این دیدار به طور کامل بایکوت شده است، حتی اگر آن را به طور رسمی اعلام نکرده باشند. این ماجرا ضربه شدیدی بر امنیت اسرائیل و روابط بسیار دوستانه‌اش با آمریکا وارد خواهد کرد.
با وجود مطرح شدن درخواست‌هایی از سوی هرتزوگ و دیگر مخالفان پارلمانی دولت اسرائیل برای لغو این سفر، از سوی نتانیاهو هیچ نشانه‌ای مبنی بر تجدیدنظر در تصمیمش دیده نمی‌شود. او و مشاورانش استدلال می‌کنند وظیفه نتانیاهو است هر جایی که لازم باشد حاضر شود تا امنیت اسرائیل در برنامه هسته‌ای ایران لحاظ شود.
نتانیاهو در اظهارات روز یکشنبه خود در جلسه کابینه، درباره انعقاد یک توافقنامه میان ایران و قدرت‌های جهانی تا پیش از پایان ماه مارس هشدار داد و بر یک اقدام فوری برای مقابله با آن تاکید کرد. او گفت: ‌ما هر کاری انجام خواهیم داد و هر اقدامی اتخاذ خواهیم کرد تا این توافقنامه بد و خطرناک را به شکست بکشانیم.
سفر برنامه‌ریزی‌شده بایدن، تازه‌ترین جنجال سیاسی به وجود آمده علیه نخست‌وزیر اسرائیل در میان دولت آمریکا و دموکرات‌های کنگره بود. آنها بسیار عصبانی هستند که چرا جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آن هم 2 هفته پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی در اسرائیل را به کاخ سفید اطلاع نداده است.
برخی دموکرات‌ها گفته‌اند آنها در سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت نخواهند کرد. نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان از نتانیاهو خواست سفر خود را به آمریکا لغو کند و باراک اوباما نیز گفت در زمان حضور نتانیاهو با وی دیدار نخواهد کرد تا شائبه دخالت در انتخابات اسرائیل به وجود نیاید.
پیش‌بینی می‌شود نتانیاهو برای کمک به جمهوریخواهان در تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه ایران به کنگره برود، طرحی که دولت اوباما بشدت با آن مخالف است.
«بن درور یمینی»‌ ستون‌نویس روزنامه یدیعوت آحارونوت، نوشت: «اوباما اشتباه می‌کند و تو(نتانیاهو) درست می‌گویی ولی اگر این وضعیت فرصتی را به وجود آورد که موضع او متزلزل شود، از آن به بعد ممکن است اشتباهی انجام بدهی و او را به دشمن خود تبدیل کنی».
وی در ادامه افزود: «جو بایدن گفته است مقدم تو را گرامی نخواهد داشت و در سخنرانی تو شرکت نخواهد کرد. دیگر چه می‌خواهی تا بفهمی باید مسیر خود را تغییر دهی و در رفتنت به آمریکا تجدیدنظر کنی؟»
از آنجا که اسرائیلی‌ها معتقدند روابط نزدیک با آمریکا عنصر اساسی در امنیت اسرائیل است، بحران بین نتانیاهو و دولت اوباما منجر به پایین آمدن محبوبیت اوباما در نظرسنجی‌ها شده است.
حزب لیکود به ریاست نتانیاهو در نظرسنجی‌ها در حال حاضر رقابت نزدیکی با حزب کار به ریاست هرتزوگ دارد. البته همان نظرسنجی‌ها حاکی از این است که تشکیل ائتلاف اکثریت برای نتانیاهو آسان‌تر خواهد بود.
برخی تحلیلگران معتقدند این بحران ممکن است به نتانیاهو در انتخابات پارلمانی کمک کند. سخنرانی او در کنگره باعث می‌شود تمرکز بر مساله امنیت اسرائیل در اولویت‌های انتخاباتی قرار گیرد و او می‌تواند در این امتیاز بر رقیب خود هرتزوگ پیشی بگیرد که بیشتر اولویت‌های خود را بر موضوعات اجتماعی ـ اقتصادی متمرکز کرده است، یعنی مسائلی که نتانیاهو در آنها با انتقادات شدیدی مواجه است.  موشه گائون، مشاور استراتژیک که در انتخابات سال 1999 نتانیاهو را از قدرت برکنار کرد، اظهار داشت: «رأی‌دهندگان نمی‌فهمند کار نتانیاهو اسرائیل را ضعیف می‌کند. آنها فکر می‌کنند او از مواضع اسرائیل دفاع می‌کند و به خاطر اینکه محکم ایستاده است، پس در این جنگ به نتیجه می‌رسد اما این دقیقا مخالف آن چیزی است که شما توقع دارید».
وال‌استریت ژورنال


Page Generated in 0/0165 sec