printlogo


کد خبر: 135139تاریخ: 1393/12/19 00:00
ارتش عراق حلقه محاصره تکریت را تکمیل کرد
آزادسازی العلم و البوعجیل

گروه بین‌الملل: نیروهای ارتش عراق و بسیج مردمی که عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین را از چند روز گذشته آغاز کرده‌اند، پس از ۸ روز درگیری مستمر با عناصر تکفیری داعش، بالاخره موفق شدند خود را به دروازه‌های تکریت، مرکز این استان برسانند. نیروهای عراقی پیشروی خود در دو شهر العلم و الدور در استان صلاح‌الدین را همچنان ادامه می‌دهند اما طبق گفته مسؤولان عراقی، پیشروی‌ها به دلیل خودروهای بمب‌گذاری شده و مناطق مین‌گذاری‌شده به کندی صورت می‌گیرد. پایگاه خبری الاخبار عراق نیز عصر دیروز به نقل از یوسف کلای، سخنگوی امنیتی نیروهای مردمی در عراق از آزادی کامل شهرالعلم در استان صلاح‌الدین خبر داد. آزادی العلم مقدمه آزادسازی تکریت خواهد بود. مقامات امنیتی عراق همچنین اعلام کردند نیروهای ارتش و قبایل و همچنین گردان‌های داوطلب مردمی موفق شدند شهر البوعجیل در جنوب تکریت - زادگاه صدام، دیکتاتور معدوم - را به طور کامل از اعضای داعش پاکسازی کنند و در حملات آنها ده‌ها داعشی کشته شدند. به گفته العبودی، در این عملیات تعداد زیادی بمب که توسط داعش کار گذاشته شده بود، خنثی شد. منطقه البوعجیل پیش‌تر صحنه جنایت اسپایکر علیه عراقی‌ها بود که موجب کشته شدن بیش از 1700 دانشجوی نیروی هوایی عراق شده بود. مسؤولان عراقی برخی ساکنان این منطقه را در این کشتار سهیم می‌دانند. به گفته مسؤولان امنیتی، نیروهای زیادی به تکریت اعزام شده‌اند تا با اعضای داعش که همچنان کنترل برخی پایگاه‌های دولتی در اطراف شهر را در اختیار دارند، مقابله کنند. در همین حال، تلویزیون دولتی عراق اعلام کرد که پس از به هم پیوستن نیروهای نظامی و امنیتی عراق در دو محور سامرا و دیاله، محاصره شهر تکریت از همه جهات کامل شده و ده‌ها تن از اعضای داعش پا به فرار گذاشته‌اند. هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق نیز با چند تن از فرماندهان امنیتی استان صلاح‌الدین نشستی را برگزار کرده و درباره آزادسازی بقیه مناطق صلاح‌الدین با آنها بحث و گفت‌وگو کرد. همزمان با پیشروی نیروهای مشترک عراقی در اطراف شهر تکریت، مرکز استان صلاح‌الدین، نیروهای ارتش با کمک افراد مسلح عشایر در استان الانبار پس از درگیری‌های سخت با تروریست‌های داعش شهر راهبردی کبیسه را آزاد کردند. نیروهای عراقی با تصرف شهر کبیسه خط امداد داعش از شهر الرقه سوریه را از طریق این راه به شهر حیت قطع کردند.
تصرف مهم‌ترین پایگاه نظامی آموزشی داعش
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با السومریه‌نیوز اعلام کرد که نیروهای امنیتی مشترک عراقی با پشتیبانی نیروهای داوطلب مردمی موفق شدند یک پایگاه نظامی آموزشی داعش را در شرق صلاح‌الدین تصرف کنند. براساس این گزارش، این مرکز، مقر اصلی تکفیری‌ها برای جذب تروریست و آموزش آنها برای انجام حملات تروریستی در مناطق مختلف استان بود که اکنون تحت کنترل ارتش عراق درآمده است. همزمان رئیس شورای استان الانبار از فرار سرکردگان داعش از یکی از مناطق این استان خبر داد و گفت سران داعش در کرمه پس از وارد شدن خسارت‌های سنگین به آنها از این منطقه گریختند. از سوی دیگر منبعی در استان صلاح‌الدین روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از 150 تن از عناصر داعش در درگیری‌های کرمه به هلاکت رسیده یا مجروح و شمار قابل توجهی از آنان به بیمارستان فلوجه منتقل شده‌اند.
تخریب آثار باستانی عراق ادامه دارد
وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق با هشدار درباره ادامه تخریب و سرقت آثار تاریخی این کشور توسط داعش، اقدام بین‌المللی برای توقف این فجایع را خواستار شد. این وزارتخانه دیروز در بیانیه‌ای از تخریب و سرقت آثار شهر باستانی خورسیباد که از مراکز مهم آشوریان در استان نینوا در قرن هشتم پیش از میلاد به شمار می‌آید، خبر داد. عناصر افراطی داعش شنبه گذشته با حمله به شهر باستانی الحضر در استان نینوا که تاریخی ۲ هزار ساله دارد، با لودر آثار باستانی آن را تخریب کردند. این اقدام چند روز بعد از حمله به شهر آشوری نمرود صورت گرفت و یکشنبه هم تروریست‌ها به شهر خورسیباد در بعشیقه در شمال موصل حمله‌ور شده و آثار باستانی آن را به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

آوارگی 1/2میلیون زن عراقی در سایه بحران داعش
گروه بین‌الملل: دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق اعلام کرد از زمان اشغال بخش‌هایی از عراق توسط گروه تروریستی داعش حدود یک میلیون و 200 هزار زن عراقی آواره شده‌اند. دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق با صدور گزارشی به مناسبت روز جهانی زن افزود: تقریبا 2 میلیون و 500 هزار عراقی از بیم خشونت و مرگ و... از خانه‌های خود آواره شده‌اند که 51 درصد آنها زن یا دختر هستند. لیز گراندی، معاون نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل و هماهنگ‌کننده امور انسانی در عراق در این زمینه گفت: پاسخ به نیازهای زنان در چنین محیط‌هایی از اولویت‌های جامعه انسانی است و باید تلاش‌های بیشتری در این باره انجام شود. وی خاطرنشان کرد: با اینکه همه مردم عراق از درگیری کنونی زیان دیده‌اند اما زنان و دختران، قربانیان درجه اول خشونت‌های ضد حقوق‌بشری‌اند. گراندی در این زمینه به مواردی همچون آدم‌ربایی، قتل، تجارت زنان، ازدواج اجباری و خشونت جنسی اشاره کرد. طبق گزارش مزبور نزدیک به یک میلیون و 600 هزار زن بی‌سرپرست در عراق وجود دارد و شمار زنان سرپرست خانوار، بیش از آمار مزبور است.


Page Generated in 0/0170 sec