printlogo


کد خبر: 135187تاریخ: 1393/12/20 00:00
زادگاه صدام قبرستان داعشی‌ها و بعثی‌ها شد
تکریت درآستانه آزادی

گروه بین‌الملل: دیروز، پس از گذشت 10 روز از آغاز عملیات پاکسازی استان صلاح‌الدین از عناصر گروه تروریستی داعش، ارتش عراق به همراه نیروهای داوطلب مردمی و با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی مهم‌ترین مرحله عملیات یعنی آزادسازی تکریت، مرکز استان صلاح‌الدین را آغاز کردند. نیروهای امنیتی و داوطلبان مردمی مبارزه با داعش که دوشنبه محاصره شهر تکریت را از تمام جهات تکمیل کرده بودند، دیروز در دهمین روز عملیات صلاح‌الدین، نفوذ به شهر تکریت و آزادسازی آن را آغاز کردند. به گزارش رسانه‌های خبری، از نخستین ساعات سه‌شنبه، پایگاه‌های داعش در شهر تکریت زیر آتش شدید حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش عراق قرار گرفته است. این اقدام برای فراهم کردن زمینه ورود نیروهای پیاده به داخل شهر انجام شد. بنا به گفته منابع نظامی عراقی، هزاران نیروی داوطلب مردمی در کنار ساکنان محلی و ارتش عراق که در اطراف شهر تکریت موضع گرفته بودند به سوی این شهر حرکت کرده‌اند تا مهم‌ترین پایگاه داعش در استان صلاح‌الدین را از وجود عناصر تروریست پاکسازی کنند. از آنجا که داعش از مدت‌ها قبل خود را برای حمله تکریت آماده کرده است، پیشروی نیروهای دولتی به سمت این شهر بسیار کند است. داعشی‌ها ده‌ها هزار مین و تله انفجاری طی 10 روز گذشته در محله‌ها و خیابان‌های پیرامونی شهر تکریت کار گذاشته‌اند. در همین حال منابع محلی از سردرگمی افراد داعش در شهر تکریت و فرار برخی اعضای این گروه به سمت غرب خبر داده‌اند. داعش برای جلوگیری از فرار نیروهای خود جوخه‌های اعدام در مناطق حد فاصل استان صلاح‌الدین با استان‌های نینوا و کرکوک مستقر کرده است که به این جوخه‌ها اختیار محاکمه صحرایی و اعدام اعضای فراری داده شده است. ارتش عراق نیز اعلام کرد در 3 روز گذشته و در جریان آزادسازی مناطق مختلف استان صلاح‌الدین از جمله شهرهای العلم و البوعجیل دست‌کم 700 تروریست داعش از پای درآمده‌اند. براساس بیانه ارتش، در عملیات آزادسازی الکرمه در شمال الانبار نیز بیش از 300 داعشی کشته شده‌اند. فرماندهی عملیات بغداد می‌گوید نیروهای عراقی کنترل کامل ورودی الکرمه را در دست گرفته‌اند و رهبران داعش از این شهرستان فرار کرده‌اند. نیروهای عراقی با کمک داوطلبان مردمی به پادگان آموزش نظامی اعضای داعش در اطراف تپه‌های حمرین در شرق صلاح‌الدین دست یافتند. همچنین نیروهای عراقی تونلی را که داعش در عملیات خود از آن استفاده می‌کرد، در نزدیکی ادارات دولتی در مرکز شهر رمادی ویران کردند. به گزارش منابع عراقی، این نیروها همچنین ابوقتاده اللیبی یکی از رهبران برجسته داعش را در اطراف حمرین به هلاکت رساندند و در همین راستا خبرنگار المنار اعلام کرد نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی همچنان در محورهای مختلف استان صلاح‌الدین در حال پیشروی هستند و به دنبال حملات این نیروها روحیه اعضای داعش پایین آمده و با نوعی عقبگرد روبه‌رو هستند. منابع امنیتی در استان صلاح‌الدین اعلام کردند نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی موفق شدند کنترل تعدادی از چاه‌های نفت در شمال شرق تکریت را در دست گرفته و همچنین جنگنده‌های ارتش عراق تجمع داعش را در شمال این شهر هدف قرار دادند.
زادگاه صدام مملو از اجساد داعشی و بعثی
نیروهای مردمی صبح دیروز به سوی محله قادسیه که زادگاه صدام در تکریت بوده است پیشروی کردند و شمار زیادی از تکفیری‌ها و بعثی‌های همدستشان را در قادسیه به هلاکت رساندند به طوری که خیابان‌های قادسیه در مرکز شهر مملو از اجساد داعشی شده است. رشید البیاتی، عضو شورای استانداری صلاح‌الدین اعلام کرد شمار زیادی از سرکرده‌های داعش با تابعیت‌های مختلف در حال فرار از این شهر هستند و شمار زیادی از آنها حاضر به مقابله و جنگیدن نیستند که توسط سرکرده‌ها اعدام می‌شوند.
محاصره داعشی‌ها در جنوب کرکوک
از سوی دیگر منابع عراقی از فرار سرکرده‌های داعش به موصل و الحویجه از توابع استان کرکوک خبر دادند که به‌دنبال بازپس‌گیری شهر العلم در محاصره قرار گرفته‌اند و نیروهای پیشمرگ مواضع وابسته به گروه‌های مسلح را در اطراف شهر کرکوک هدف قرار داده است. سرکرده اصلی تکفیری‌ها در العلم نیز که عامل جنایت‌های بسیاری بود به هلاکت رسیده است.
مشارکت سنی‌ها و مسیحیان در آزادسازی تکریت
به گفته کریم النوری، سخنگوی نیروهای مردمی عراق، از روز گذشته حدود 7 هزار نیروی عشایر اهل سنت در استان‌های صلاح‌الدین و الانبار برای کمک به نظامیان عراقی و نیروهای مردمی در نبرد با داعش برای آزادسازی تکریت وارد عمل شده‌اند. همچنین نیرویی متشکل از 500 داوطلب مسیحی در قالب گردان‌های بابلی‌ها وارد عملیات آزادسازی این شهر شده‌اند.
عملیات آزادی «مطیبیجه»
دیروز عملیات آزادسازی منطقه «مطیبیجه» در شرق استان صلاح‌الدین آغاز شد. این شهر در واقع پایگاه نظامی داعش برای آموزش تکفیری‌ها و میزبان اصلی انتحاری‌ها و خارجی‌هایی است که از سوریه به موصل و از آنجا به صلاح‌الدین آمده‌اند.
ضربه سنگین به داعش در زادگاه معاون صدام
زادگاه عزت الدوری، معاون صدام، دیکتاتور معدوم عراق که شاهد همبستگی داعش و بعثی‌ها بود، به دست گروه‌های مقاومت عراقی افتاده است. این شهر براساس اصل غافلگیری به دست نیروهای عراقی افتاد. در مقابل داعش ادعا کرد از شهر الدور عقب‌نشینی تاکتیکی کرده‌اند اما آنچه را که با عجله از خود بر جای گذاشته‌اند، نشان می‌دهد داعشی‌ها گریخته‌اند و عقب‌نشینی نکرده‌اند. بازپس‌گیری الدور از داعش یک ضربه سنگین به این گروه تروریستی بود که تاثیرش در تکریت دیده می‌شود و این شهر به محاصره کامل نیروهای عراقی درآمده و منتظر آزادسازی است.
کمک تسلیحاتی صهیونیست‌ها به داعش
عباس الخزعلی، عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق با تاکید بر نیاز کشورش به سلاح برای مبارزه با داعش اعلام کرد بغداد به منظور تامین سلاح مورد نیاز خود از هر کشوری اعم از کشورهای اروپای شرقی، روسیه و چین یا دیگر کشورهایی که به دور از هرگونه گرایش سیاسی با آنها قرارداد می‌بندند، استقبال می‌کند. وی به پایگاه عراقی «الغد پرس» گفته «اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد داعش از اسرائیل و برخی کشورهای مهم منطقه و غرب سلاح دریافت کرده است».
 

العامری: 100 مستشار ایرانی در کنار ما هستند
هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر و مسؤول نظارت بر نیروهای داوطلب مبارزه با داعش که در حال انجام عملیات در استان صلاح‌الدین است گفت نزدیک به 100 مستشار نظامی ایرانی در عملیات صلاح‌الدین در حال کمک به نیروهای عراقی هستند. به گزارش «براثا» العامری در ادامه از اقدام برخی شخصیت‌های سیاسی کشور در «چاپلوسی» از آمریکا برای اعزام مستشاران نظامی در نبرد داعش در قبال پرداخت پول انتقاد کرد و از تمام کسانی که می‌خواهند او را از نمایندگی پارلمان برکنار کنند، خواست به جای این اقدام، وارد میدان نبرد با داعش شوند. وی گفت: «برخی شخصیت‌های سیاسی در عراق دست آمریکا را می‌بوسند تا در مقابل پرداخت پول، مستشاران خود را به عراق اعزام کند اما نزدیک به 100 مستشار ایرانی با ما در نبردهای داعش در دیالی و صلاح‌الدین شرکت داشته‌اند و هنوز با ما در حال همکاری‌اند و هیچ پولی طلب نکرده‌اند».


Page Generated in 0/0165 sec