printlogo


کد خبر: 135327تاریخ: 1393/12/23 00:00
پرمصرف‌ترین کالاها، این روزها چه قیمتی دارند؟
استقبال از نمایشگاه ها زیاد، خرید کم!

گروه اقتصادی: در یکی دو دوره زمانی در طول سال، بررسی قیمت کالاها و پیگیری آن از سوی مردم‌ شدت می‌گیرد. در واقع در این زمان‌ها، قیمت‌ها زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد؛ دلیل عمده آن هم این است که با اوج گرفتن خرید و مصرف انواع کالاهای ضروری و غیرضروری در این‌ دوره‌های زمانی به‌خصوص اسفندماه، مردم به مقایسه قیمت کالاها در محلات و مناطق مختلف شهرشان می‌پردازند. همچنین باتوجه به افزایش میزان خرید در این ماه برای استقبال از نوروز، مردم توقع دارند که قیمت‌ها ثبات بیشتری داشته باشد و کالاها با نظارت بیشتری از سوی متولیان بازار در اختیار آنها قرار گیرد. بر این اساس آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلا در بازار بعثت (مرکز عمده‌فروشی) 10 هزار و 500 تا 11 هزار و 500 تومان است، به ایسنا گفت: قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلای زنده در مرکز احمدآباد مستوفی نیز به‌عنوان تنها مرکز زنده‌فروشی تحت نظر اتحادیه در تهران 14 هزار و 500 تومان است. قیمت عمده هر کیلو ماهی قزل‌آلا زنده نیز در همین مرکز 13 هزار تومان است. نبی‌زاده ادامه داد: فروشگاه‌های عرضه ماهی قزل‌آلا تحت نظر اتحادیه نیستند و مربوط به شهرداری است اما به‌طور قطع نباید قیمت‌های آنها با قیمت مرکز احمدآباد متفاوت باشد. مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت ماهی زنده در مزارع تولید بین 14 تا 15 هزار تومان است، تصریح کرد: مناطق هراز و دوهزار در استان‌های مازندران، گیلان و چهارمحال و بختیاری از جمله مزارع تولید ماهیان سردآبی هستند. نبی‌زاده خاطرنشان کرد: سال گذشته 150 هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور تولید شد اما امسال به‌دلیل حادث شدن بیماری، کاهش تولید داشتیم که پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید به بیش از 100 هزار تن نرسد. به گفته وی تولید ماهی قزل‌آلا در سال‌های آینده به 250 هزار تن قابل افزایش است، چرا که با توجه به امکانات و ظرفیت داخلی توان تولید این مقدار ماهی در کشور وجود دارد. وی با اشاره به صادرات ماهیان سردآبی به روسیه گفت: مجوز صادرات ماهی قزل‌آلا به روسیه گرفته شده که در نظر داریم ماهی شکم‌پر را با قیمتی معادل 12 تا 12 هزار و 500 تومان به روسیه صادر کنیم.
قیمت انواع میوه، سبزی و صیفی‌جات
در همین حال علی امامی، معاون اتحادیه بارفروشان از برقراری ثبات نسبی قیمت انواع میوه، سبزی و صیفی‌جات در هفته جاری خبر داد. امامی در این‌باره به مهر گفت: هرکیلوگرم انگور شاهرودی ۳۰۰۰ تومان، خیاررسمی ۱۲۰۰ تومان، خیار گلخانه‌ای ۱۲۰۰ تومان، پرتقال والنسیا ۴۰۰۰ تومان، پرتقال تامسون جنوب ۳۰۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال ۳۵۰۰ تومان، پرتقال رسمی شمال ۲۵۰۰ تومان، گریپ فروت توسرخ ۲۰۰۰ تومان و گریپ فروت توسفید ۱۵۰۰ تومان است. امامی قیمت هر کیلوگرم نارنگی بندری را بین ۷۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هرکیلوگرم سیب زرد و قرمز دماوندی بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، لیموشیرین بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، به ۴۰۰۰ تومان و کیوی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است. وی با بیان اینکه قیمت بادمجان بندری ۵۵۰ تومان است، ادامه داد: هرکیلوگرم سیر داخلی به قیمت ۸۰۰۰ تومان، سیب‌زمینی اردبیل و همدان ۷۰۰ تومان، انواع پیاز زرد و سفید ۷۰۰ تومان، سبزی پلو، کوکو،‌ آش و قورمه ۷۵۰ تومان، کرفس ۴۰۰ تومان، کاهورسمی ۵۰۰ تومان، کاهوسالادی ۶۰۰ تومان، کلم سفید ۴۰۰ تومان و کلم قرمز ۶۰۰ تومان است. ‌ به گفته امامی، قیمت هر کیلوگرم کلم بروکلی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان، فلفل دلمه سبز ۹۰۰ تومان، فلفل ریز بندری ۱۷۰۰ تومان، هویج ۶۵۰ تومان، انواع لوبیاسبز ۱۵۰۰ تومان، گل‌کلم ۹۰۰ تومان، شلغم ۸۰۰ تومان، گوجه‌فرنگی ۴۰۰ تا۵۰۰ تومان، سیب‌زمینی جیرفت ۱۰۰۰ تومان، هندوانه ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان و سبزی خوردن ۹۰۰ تومان است. گفتنی است هم‌اکنون قیمت هرکیلوگرم ماهی شیر جنوب ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان، کپور ۱۴ هزار تومان، قزل‌آلا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرنیزه‌ای ۱۱ هزار تومان، تیلاپیا ۲۱ هزار تومان، آمور جنوب ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان، آزاد دزفولی ۷ هزار تومان و حلوای سیاه ۲۱ هزار تومان است. مرغ نیز در مراکز خرده‌فروشی حدود ۷۶۰۰ تومان و در مراکز عمده‌فروشی ۷۲۰۰ تومان است.
 

مردم دستشان خالی است
اگر به بازارها و مراکز فروش لباس سری بزنید متوجه خواهید شد که مردم حضور و هجومشان در بازار زیاد است اما خرید چندانی ندارند و دلیل آن نیز این است که دستشان خالی است. سعید حسین‌زاده، عضو هیات مدیره اتحادیه صنعت نساجی و پوشاک ایران در گفت‌وگو با نسیم با بیان این مطلب که امسال، بازار پوشاک در آستانه عید نوروز رونق همیشگی را ندارد، اظهار داشت: در حقیقت امسال مردم به تماشاچیانی تبدیل شده‌اند که تنها اجناس را قیمت می‌کنند و از کنارش رد می‌شوند، زیرا بودجه‌ای برای خرید پوشاک ندارند و ترجیح می‌دهند پیش از خرید پوشاک به دیگر موارد مورد نیازشان بپردازند. وی تأکید کرد: کسانی که پوشاک می‌خرند افرادی هستند که از دیگر اجناس مورد نیاز خود می‌زنند و بودجه‌ای را برای خرید پوشاک در نظر می‌گیرند. حسین‌زاده افزود: از میان کسانی هم که به دنبال تهیه پوشاک هستند متأسفانه بیشتر افراد، به سمت اجناس غیرایرانی می‌روند یعنی طوری به اشتباه در میان مردم فرهنگ‌سازی شده که تولیدات خودمان را نادیده گرفته و تنها به دنبال اجناس خارجی هستند و این از آن رو است که به درستی تولیدات داخلی را به مردم معرفی نمی‌کنیم.


Page Generated in 0/0139 sec