printlogo


کد خبر: 135387تاریخ: 1393/12/23 00:00
جنگ خیابانی در تکریت، اعتراف البغدادی به شکست
داعش شیمیایی به سبک صدام

با گذشت 2 هفته از آغاز عملیات بزرگ آزادسازی استان صلاح‌الدین، با ورود ارتش و نیروهای مردمی عراقی به مرکز شهر تکریت، مهم‌ترین پایگاه تکفیری‌های داعش و بعثی‌ها در مرکز عراق، پاکسازی این شهر وارد مرحله دوم خود شده است. این در حالی است که جمعه برای سومین روز متوالی، جنگ خیابانی تمام عیاری در محله‌های شهر بویژه محله قادسیه، زادگاه صدام و مرکز اصلی تجمع حامیان بعثی ادامه یافت. اگرچه فرماندهان میانی عملیات می‌گویند کلیت شهر آزاد شده و پاکسازی نهایی تنها نیازمند زمان است اما بنا به اعلام ارتش عراق، حدود 150 نیروی داعشی و بعثی در محاصره نیروهای آزادیبخش با اتکا به انبوهی از خاکریزها، خندق‌ها، مین‌ها، تله‌های انفجاری و حتی بمب‌های شیمیایی هنوز مجتمع حکومتی تکریت واقع در مرکز این شهر و همچنین 3 منطقه شهر در شمال و شمال غربی را در اختیار دارند. از طرف دیگر سرکرده‌های تروریست‌های عراق و شام، داعش به شکست در تکریت اذعان کرده‌اند و تنها به دنبال جنگ فرسایشی هستند. آنها برای وارد آوردن تلفات بیشتر به نیروهای عراقی، تعدادی از نیروهای خود را در شهر نگه داشته‌اند تا به شکل انتحاری تا پای جان و تمام شدن مهمات خود در شهر بمانند و سعی کنند به نیروهای وارد شده به این شهر تلفات بیشتری وارد کنند. دیروز عراق پرس به نقل از یک مقام نزدیک به فرماندهی عملیات صلاح‌الدین گفت: «داعش تعداد زیادی بمب و کمین‌های بمب‌گذاری شده در اغلب مناطق شهر تکریت کار گذاشته است. نیروهای آزادیبخش شامل ارتش،  پلیس و نیروهای مردمی در مرکز تکریت در نیمه‌های کوی القادسیه به سبب تعداد زیاد بمب و کمین‌های بمب‌گذاری شده متوقف شده‌اند. نیروهای مبارزه با تروریسم و واکنش سریع هم‌اکنون سرگرم جنگ خیابانی با تروریست‌های داعش در کوی القادسیه هستند. داعش در بالای برخی ساختمان‌ها تک تیراندازهایی برای ممانعت از پیشروی نیروهای امنیتی و مردمی مستقر کرده است تا روند خنثی‌سازی بمب‌های کارگذاشته شده را با مانع روبه‌رو کنند». البته او تاکید کرد داعش نمی‌تواند از سلاح سنگین استفاده کند، زیرا مسافتش با نیروهای امنیتی بسیار نزدیک است. در این عملیات پهپادهای شناسایی ایران نقش برجسته‌ای در پیدا کردن محل اختفای تروریست‌ها دارند که بالگردهای ارتش عراق با راهنمایی آنها به صورتی پیاپی کمین‌ها را با مسلسل‌های سنگین و موشک‌های هوا به زمین هدف می‌گیرند. خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق روز پنجشنبه حین بازدید از مناطق درگیری در استان صلاح‌الدین با اعلام این خبر گفته بود بزودی پیام فتح نهایی تکریت از مرکز اعلام خواهد شد. او برنامه‌ریزی دقیق طرح عملیات  را بر مبنای حداقل تلفات دانست که این اشاره‌ای بود به مانع بزرگ پیشروی نیروهای عراقی یعنی تله‌های انفجاری  و انتحاری و تک‌تیراندازهای داعش. العبیدی بویژه نقش نیروهای مردمی و عشایری را در آزادسازی شهر ستود: «نشانه مثبت و خوشحال‌کننده،‌ دیدار با 250 نفر از جنگجویان از اهالی شهر تکریت بود. این افراد با برادران خود در نیروهای مردمی از دیگر استان‌ها همکاری کاملی داشتند. این شرایط بسیار خوشحال‌کننده و مثبت است. نیروهای ما بر آزادسازی شهر تکریت اصرار دارند و من از روحیه بالای نیرو‌ها بسیار خوشحال هستم. پیروزی نهایی برای عراق و همه عراقی‌ها خواهد بود».
اعتراف البغدادی به شکست
منابع آگاه در موصل از اعتراف سرکرده داعش به شکست در تکریت از طریق پیامی که به طرفداران خود داده است خبر دادند و اعلام کردند: «ابوبکر البغدادی، سرکرده گروهک داعش در پیامی از سر یأس و شکست خطاب به هواداران خود از طریق «رادیو خلافت» وابسته به این گروهک اعلام کرده است علت تحولات در صلاح‌الدین ضعف و فروپاشی روحیه است و از آنها خواسته شبکه‌های تلویزیونی را مشاهده نکنند». این منابع خبر داده‌اند  داعشی‌ها در موصل وضع آشفته‌ای دارند.
داعش شیمیایی
در همین حال داعشی‌ها و بعثی‌های متحد آنها جهان را به یاد صدام، دیکتاتور جنایتکار بغداد انداخته‌اند، چرا که برای فرار از شکست به هر جنایتی متوسل می‌شوند. آنها با استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای که حاوی گاز کلر است به سربازان عراقی حمله کرده‌اند. تصاویر شبکه بی‌بی‌سی از یک تیم خنثی‌کننده بمب نشان می‌دهد ده‌ها بمب شیمیایی از این دست  با هدف ایجاد ترس و وحشت میان نیروهای عراقی کار گذاشته شده‌ است. این نخستین‌بار نیست که تکفیری‌ها بمب‌هایی با عامل‌های شیمیایی به کار می‌برند. تابستان 2013 و پاییز 2014 ، 2مورد از این حملات شیمیایی در سوریه (قوطه شرقی دمشق و کوبانی)  گزارش شد.
آزادسازی قریب‌الوقوع غرب سامرا
نیروهای امنیتی و مردمی در حالی موفق به دفع حمله گسترده داعش در منطقه شاریع و ضبان در منطقه الحویش در شمال سامرا شدند که عملیاتی قریب‌الوقوع برای آزادی مناطق غربی سامرا در تدارک است. گفته می‌شود اتاق عملیات بزرگ صلاح‌الدین در این شهر قرار دارد. عماد الزهیری، فرمانده عملیات سامرا اعلام کرد: «نیروهای مردمی و امنیتی موفق به تامین امنیت مناطق شمالی و شرقی شهر سامرا شده‌اند و همه نگاه‌ها هم اکنون به سوی غرب سامرا و منتهی به فلوجه در جنوب الانبار است. بزودی عملیاتی برای آزادسازی غرب سامرا آغاز خواهد شد». او از کشف اسنادی از همکاری برخی شخصیت‌های سیاسی با داعش و کشف مخفیگاه‌های داعش  خبر داد.
هلاکت 2 سعودی در تکریت
نیروهای امنیتی عراقی با حمایت نیروهای مردمی صبح جمعه 2 داعشی را که تابعیت‌ سعودی داشتند در تکریت به هلاکت رساندند. هلاکت این دو تروریست داعشی در ادامه عملیات در کرکوک در داخل تکریت رخ داد. در همین حال شنیده می‌شود داعشی‌ها دستور دارند به زخمی‌های خود تیر خلاص بزنند.
منیر حسین‌العللی، عضو شورای استان صلاح‌الدین از کشف یک زندان مخفی در ناحیه العلم که داعشی‌های از آن برای حبس و شکنجه ساکنان منطقه استفاده می‌کردند خبر داد و افزود: نیروهای امنیتی و مردمی به دنبال عملیات تفحص شهدای اسپایکر موفق شدند 20 نفر از ساکنان ناحیه العلم را در زندان مخفی داعش پیدا کنند. داعشی‌ها از مرغداری و سالن‌های آن برای زندانی کردن و شکنجه ساکنانی که با داعش مخالف بوده‌ و پرچم آنها را سوزانده بودند استفاده می‌کرد.‎
آمریکا نگران نقش شیعیان در عملیات
وزیر دفاع دولت عراق نیز در دیدار با همتای ترک خود تأکید کرده دولت بغداد می‌خواهد این عملیات از لحاظ برنامه‌‌ریزی و تجهیز و اجرا
صد در صد عراقی باشد اما یک مسؤول محلی در استان صلاح‌الدین اعلام کرده آمریکایی‌ها شرط کرده‌اند برای کمک به عراق باید نیروهای بسیج مردمی و عناصر داوطلب که بنا به درخواست مرجعیت دینی شیعه به پشتیبانی و کمک به ارتش پرداختند، از میدان نظامی خارج شوند. در مقابل نخست‌وزیر عراق و سایر مسؤولان این شرط را رد کرده و تصمیم گرفتند بدون حمایت آمریکا و با نیروهایی بالغ بر 30 هزار نفر که یک ‌سوم آنها از عناصر ارتش و پلیس و دو سوم دیگر از نیروهای بسیج مردمی و عشایر عربی سنی هستند، این عملیات را انجام دهند. خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در تکریت عملیات تکریت و استان صلاح‌الدین را در زمره عملیات‌هایی می‌داند که به تاریخ نبردهای نظامی جهان خواهد پیوست. اول به دلیل استراتژیکی بودن جغرافیای این استان، دوم به‌خاطر عمق نفوذ داعش در منطقه و سوم به دلیل آنکه شکست داعش در این استان به منزله آن است که کلید موصل را تحویل ارتش و بسیج مردمی داده است.
 

ادامه حملات ائتلاف به نیروهای عراقی
اما آمریکایی‌ها و متحدانشان که سعی می‌کنند ظاهر را با ابراز امیدواری از شکست داعش در صلاح‌الدین حفظ کنند در عمل در حال سنگ‌اندازی جلوی نیروهای عراقی هستند. در آخرین مورد چهارشنبه  گذشته جنگنده‌های سیرک ائتلاف ضد داعش به فرماندهی آمریکا در منطقه «بوذیاب» در شمال الانبار به قوای عراقی حمله هوایی کردند که  به شهادت 50 نفر و مجروح شدن حدود 25 مبارز انجامید. وزارت دفاع عراق نیز روز پنجشنبه با انتشار اسنادی از حمله جنگنده‌های ائتلاف به نیروهای عراقی در چند نقطه از خاک این کشور خبر داد. در یکی از این اسناد  کمیسیون امنیتی و دفاعی پارلمان عراق در نامه‌ای به وزارت دفاع این کشور در تاریخ 12 ژانویه 2015، خواستار توضیح درباره نامه «حنان الفتلاوی» از نمایندگان پارلمان به رئیس مجلس شده است. الفتلاوی در 8 ژانویه 2015 در نامه‌ای به سلیم الجبوری، از او خواسته بود با قرائت بیانیه‌ای در جلسه پارلمان درباره حمله هوایی ائتلاف بین‌المللی به مقر تیپ 52 ارتش و شهادت حدود 80 نفر از نیروهای ارتش، موافقت کند.
 


Page Generated in 0/0069 sec