printlogo


کد خبر: 136217تاریخ: 1394/1/22 00:00
تقویم تاریخ

فراخواندن سفرای اروپایی در پی دادگاه میکونوس (1376 ش)
یک روز پس از اعلام حکم یک دادگاه محلی آلمان علیه مقام‏های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، دولت‏های عضو اتحادیه اروپایی سفیران خود را از تهران فراخواندند. قاضی این دادگاه که در محافل خبری به دادگاه میکونوس معروف شد، شدیداً تحت تأثیر صهیونیست‏ها بود و در یک محاکمه جنجالی و سیاسی، ایران را متهم به دخالت در قتل یک مخالف این کشور در آلمان کرد. در پاسخ به تصمیم اتحادیه اروپایی، ایران نیز ضمن رد ادعاهای بی‏اساس دادگاه آلمانی، سفیران خود را از کشورهای عضو این اتحادیه فرا خواند. ادعایی که در دادگاه محلی برلین موسوم به میکونوس علیه ایران طرح شد، در واقع بخشی از تهاجم سیاسی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی بر ضد جمهوری اسلامی ایران بود. به همین علت، دولت ایران، این دادگاه را مردود دانست و پیش‏بینی کرد که سفرای اتحادیه اروپایی، منفعلانه به ایران باز خواهند گشت. در عمل نیز چنین شد و در حدود 10 ماه بعد از صدور حکم دادگاه میکونوس، سفرای اتحادیه اروپایی، یکی پس از دیگری به تهران بازگشتند البته رهبر معظم انقلاب اسلامی طی فرمانی اعلام داشتند که سفیر آلمان باید دیرتر از همه وارد تهران شود و در نهایت سفیر آلمان نیز، بعد از تمام سفرا با فضاحت تمام به ایران بازگشت.

رحلت  آیت‏الله سیدمحمدحسن میرجهانی (1413ق)
حاج سیدمحمدحسن میرجهانی‌طباطبایى اصفهانی، فرزند میرسیدعلی در ذیقعده‏ سال 1319 ق در یکی از روستاهای اصفهان و بیت دانش و تقوا چشم به جهان گشود. ایشان پس از فراگیری علوم مقدماتی در اصفهان، به حوزه علمیه نجف اشرف هجرت کرد و پس از بهره‏گیری از درس حضرات آیات: آقا ضیاءالدین عراقی، سیدابوالحسن اصفهانی و شیخ عبدالله مامقانی، به مدارج بالای علمی دست یافت. آیت‌الله میرجهانی سپس راهی مشهد مقدس شد و به هدایت و ارشاد مردم و تألیف و تصنیف پرداخت. از آثار این عالم فرزانه می‏توان به کتاب‏های مصباحُ البلاغه در 2 جلد، نوائبُ الدُّهور در 4 جلد، ولایت کلّیه در 2 جلد و چندین اثر دیگر اشاره کرد. از ویژگی‏های آیت‌الله میرجهانی، عشق به آستان اهل بیت(ع) زهد و قناعت، تقوا و تَهجُّد و کوشش در تألیف کتب اسلامی تبلور بیشتری دارند. این عالم ربانی در 94 سالگی بدرود حیات گفت و در جوار مقبره علامه مجلسی در اصفهان به خاک سپرده شد.

تولد «راجر بیکُن» فیلسوف و نظریه‏پرداز انگلیسی (1214م)
راجر بیکُن، فیلسوف و مدرس معروف انگلیسی در 11 آوریل سال 1214م در انگلستان به دنیا آمد. او سپس در دانشگاه‏های آکسفورد انگلستان و پاریس به تحصیل و سپس تدریس پرداخت. موفقیت بیکن در کارهای علمی حسادت همکارانش را برانگیخت. از این رو او را به جادوگری متهم کردند و به 10 سال زندان محکوم شد. وی پس از زندان دایره‌المعارف تصنیف عظیم را که شامل علوم طبیعی، منطق، فیزیک، ریاضیات، فلسفه و زبان‏شناسی بود نوشت و بار دیگر به اتهام نگارش کتب ضالّه به مدت 12 سال به زندان افتاد. بیکن پس از آزادی از زندان، مطالعات خود را از سر گرفت و کتب متعددی نگاشت. بیکن به علوم طبیعی و تجربه و مشاهده مستقیم اهمیت می‏داد و به همین جهت او را از پیشروان روش تازه علمی شمرده‏اند. وی معتقد بود که علم، مکمل دین است نه مخالف آن. اهمیت فلسفه راجر بیکُن در شمول آن بر افکار مبتکرانه و جدید نیست زیرا وی به بسیاری از افکار خرافی آن زمان همچون کیمیا و علم احکام نجوم اعتقاد داشت. بیکُن همچنین یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان قرون وسطی به شمار می‏رود که بشدت، روش‏های فلسفی عهد خود را مورد انتقاد قرار داده است. راجر بیکن سرانجام در 25 سپتامبر 1294م در 80 سالگی درگذشت.


Page Generated in 0/0052 sec