printlogo


کد خبر: 136221تاریخ: 1394/1/22 00:00
اتحاد آمریکا با کشورهای عربی سست است
حکم اعدام احتمالی منصور هادی

گروه بین‌الملل: تجاوزات ائتلاف سعودی با مشارکت 10 کشور از ششم فروردین‌ماه به دستور پادشاه عربستان آغاز شده است و برای هفدهمین روز متوالی همچنان ادامه دارد. بر اساس آمار به‌دست‌آمده، طی این مدت حدود یکهزار نفر از مردم بی‌گناه یمنی در تجاوزات سعودی جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور نابود شده‌ است. حملات عربستان به یمن در میان سکوت غرب و جامعه جهانی و با همراهی و حمایت آمریکا در حالی ادامه دارد که ملت یمن در تظاهرات خود خواستار توقف این حملات هستند و در تظاهرات ضدسعودی دیروز جمعه، بار دیگر این خواسته خود را به گوش جهانیان ‌رساندند.
اقامه دعوا علیه منصور هادی
دادستان کل یمن با تقدیم یک دادخواست، ارجاع پرونده عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری این کشور و همدستانش به دادستانی به اتهام ارتکاب به خیانت بزرگ را خواستار شد. سایت «یمنی‌پرس» تأکید کرد مراحل تحقیقات و محاکمه در این پرونده احتمالا در دادگاه نظامی انجام شود، زیرا عبد ربه منصور هادی تا پیش از فرار به عربستان از اعضای ارتش یمن به شمار می‌رفت و دارای درجه ارتشبدی است. بقیه متهمان و کسانی که در نشست اخیر اتحادیه عرب از هادی پشتیبانی کردند و در کنار وی دست به خیانت علیه این کشور زدند و خواستار افزایش دخالت‌ها و تجاوز محور سعودی آمریکایی به یمن شدند نیز بر اساس اقدامات قانونی اضطراری و با توجه به اهمیت و بزرگی جرم مرتکب شده و تاثیر منفی که بر حاکمیت و ثبات کشور و سلامتی مردم آن داشته به دستگاه‌های قضایی جنایی ارجاع خواهند شد. قرار است دادستانی کل یمن در اقدامات مربوط به ارجاع رئیس‌جمهور مستعفی یمن و همدستانش به دادگاه‌های ویژه رأسا اقدام کند و پیش‌بینی می‌شود برای آنها احکام قضایی اعدام و زندان ابد صادر شود.
سرنخ پیوند القاعده و عربستان در یمن
در حالی‌که ارتش سعودی از چندی پیش حملات هوایی خود علیه مردم یمن بویژه جنبش انصار‌الله این کشور را آغاز کرده است، شبکه القاعده نیز با اتخاذ تصمیمی هسمو با رویکرد آل‌سعود، برای کشتن یا بازداشت رهبر جنبش انصارالله جایزه تعیین کرد. شبکه تروریستی القاعده در شبه‌جزیره عربستان جایزه‌ای به میزان 20 کیلوگرم طلا برای کسی تعیین کرد که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن یا سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله را بکشد یا بازداشت کند. شبکه القاعده در شبه‌جزیره عربستان این موضوع را روز چهارشنبه با انتشار یک فیلم ویدئویی اعلام کرد و علی عبدالله صالح و به زعم خود سید عبدالملک بدرالدین الحوثی را محور شرارت در یمن دانست. استان‌های مرکزی، جنوبی و شرقی یمن شاهد تحرکات گروه تروریستی القاعده در شبه‌جزیره عربستان است که پایگاه این گروه تروریستی در یمن یکی از فعال‌ترین شاخه‌های آن به‌شمار می‌آید.
فرار ده‌ها خانوار عربستانی!
جنایت‌های آل سعود تنها به آن سوی مرز با یمن خلاصه نمی‌شود بلکه در این سو هم بیش از ۱۰ روستای مرزی عربستان با خاک یکسان شده است. نخستین‌بار هفته پیش بود که روزنامه الحیات چاپ ریاض این خبر را افشا کرد و نوشت از زمان شروع حملات ائتلاف به محوریت عربستان در 26مارس، تاکنون 10روستا خراب شده است. اگرچه این روستاها از زمان تنش مرزی سال 2009با الحوثی‌ها خالی از سکنه شده بودند ولی جزو املاک و دارایی‌های مردم بومی هستند که به زور توسط آل‌سعود کوچانده شده‌اند. متعاقب آن، ده‌ها خانواده عربستانی از ترس حملات احتمالی نیروهای ارتش یمن و جنبش انصارلله به عربستان طی روزهای اخیر، خانه‌های خود در را عربستان ترک کرده و راهی کشور قطر شدند. یکی از نگرانی‌های بزرگ حاکمان ریاض این است که این روستاهای خالی به مکانی برای پناه گرفتن انقلابیون یمنی و عربستانی بدل شود.
پیمان آمریکا سست است
روزنامه کریستین‌ساینس‌مانیتور در تحلیلی نوشت با توجه به تحولات یمن می‌توان نتیجه گرفت اتحاد آمریکا با کشورهای خاورمیانه سست و متزلزل است. در ژوئن 2006 ژنرال جان ابی زید، فرمانده عالیرتبه بازنشسته ارتش آمریکا، چندین دیدار با علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور وقت و وزیر کشور یمن داشت. اتفاقاتی که در آن دیدار رخ داد- صالح از آمریکا می‌خواست به وی در ترور رقیب سیاسی‌اش کمک کند- به ارزیابی حمایت امروز آمریکا از ائتلاف بمباران یمن به رهبری عربستان کمک می‌کند. در سال 2006 صالح یک دیکتاتور بود اما همچنین متحد اصلی آمریکا در حمله پهپادهای آمریکا برای کشتن اعضای القاعده در شبه‌جزیره عربستان محسوب می‌شد. در آن سال آمریکا به دولت صالح ۶۰ میلیون دلار کمک نظامی و اقتصادی داشت. در دوران دولت باراک اوباما نیز کمک‌های مالی آمریکا به یمن بشدت افزایش یافت و در سال 2010 به 300 میلیون دلار رسید. در سال 2006، صالح از آمریکا خواست در ترور عبدالملک الحوثی، رهبر پرطرفدار الحوثی‌ها که از جمعیت شیعه در شمال غرب یمن برخاسته بود کمک کند اما اکنون اوضاع تغییر کرده است و نیروهای صالح در کنار الحوثی‌ها می‌جنگند در حالی که آمریکا به تلاش‌های نظامی سعودی‌ها برای بازگرداندن منصور هادی- رقیب صالح- به قدرت کمک می‌کند. باید خاطرنشان کرد مشخص نشد بعدها چه اتفاقی افتاد اما هیچ ادعایی مبنی بر اینکه آمریکا به طور مستقیم به صالح در این زمینه کمک کرده باشد نیز وجود ندارد. درگیری‌های آشکار میان دولت صالح و الحوثی‌ها به سال 2004 بازمی‌گردد و تلاش‌های دولت برای شکست دادن آنها با خشونت بسیار همراه بود. در سال 2008 روند تغییرات اساسی در یمن آغاز شد. در سال 2011 اعتراضات علیه فساد و آدمکشی‌های حکومت صالح شدت گرفت و سعودی‌ها با وی برای جایگزینی‌اش با منصور هادی مذاکره کردند اما وعده تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات در یمن محقق نشد و الحوثی‌ها به همراه دیگر یمنی‌ها از این موضوع که هادی تلاش می‌کند به صالح دیگر تبدیل شود، خوشحال نبودند. تحولات یمن به خوبی نشان می‌دهد چگونه روابط سست می‌تواند دچار تغییر شود. اکنون صالح در کنار الحوثی‌ها در حال جنگ است و این در حالی است که چند سال پیش برای جلوگیری از آنچه تلاش‌های ایران به منظور«ایجاد امپراتوری پارسی» در یمن ادعا شده است، از آمریکا درخواست کمک کرده بود. اکنون وی تعداد زیادی نیروهای نظامی یمن را که آمریکا در سال‌های پایانی حکومتش به آموزش و تجهیز آنها کمک کرده بود، همراه دارد که در کنار الحوثی‌ها می‌جنگند. اکنون هادی و سعودی‌ها از قدرت گرفتن شیعیان در یمن گلایه دارند و آمریکا در جبهه آنها قرار دارد.
 

هشدار بان‌کی‌مون نسبت به خطر تجاوز عربستان
سرانجام دبیرکل سازمان ملل نیز به تجاوزهای جنایتکارانه عربستان به یمن با همراهی اسرائیل و شیخ‌نشین‌ها و پادشاهی‌های عربی و حمایت آمریکا واکنش نشان داد. بان‌کی‌مون پس از سکوت 16 روزه در قبال کشتار مردم یمن گفت:« بحران [در یمن] در روزهای اخیر تشدید شده است و حملات هوایی عربستان یک بحران سیاسی را به یک مناقشه تمام‌عیار بدل کرده که خطرات آن در درازمدت امنیت تمام منطقه را تهدید می‌کند.» او همچنین  درباره وخامت اوضاع بشردوستان در یمن هشدار داد: «خانواده‌های معمولی یمن برای مهم‌ترین مایحتاج زندگی شامل آب، مواد غذایی، سوخت و دارو تقلا می‌کنند؛ صدها غیرنظامی کشته شده‌اند. بیمارستان‌ها و مدارس تعطیل شده و برخی از آنها هدف مستقیم جنگ و نبرد قرار دارند».
 


Page Generated in 0/0057 sec