printlogo


کد خبر: 136232تاریخ: 1394/1/22 00:00
کارشناسان و فعالان اقتصادی خواستار تعدیل سودهای بانکی شدند
سود تسهیلات بالا می‌ماند؟

گروه اقتصادی:‌ نرخ سود بانکی بالا و عدم تناسب آن با نرخ تورم سبب شده واحدهای تولیدی رو به تعطیلی بروند، این در حالی است که مسؤولان دولتی و مدیران بانک مرکزی تاکنون تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ نکرده‌اند. به گزارش میزان، با توجه به نرخ سود بانکی بالا و عدم تناسب آن با نرخ تورم، کارشناسان اقتصادی بر تعدیل و کاهش نرخ سود بانکی متناسب با شرایط اقتصادی کشور و نرخ تورم تاکید دارند. این در حالی است که مدیران برخی بانک‌ها دیدگاه متفاوتی درباره کاهش نرخ سود بانکی دارند. قرار بود بررسی نرخ سود تسهیلات بانکی در دستور کار نخستین جلسه شورای پول و اعتبار در سال جدید باشد اما تاکنون به‌صورت جدی به این موضوع پرداخته نشده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان گفت: نرخ سود بانکی بالا به بزرگ‌ترین چالش و دغدغه تولید تبدیل شده است و اکنون شاهد تعطیلی و تضعیف صنعت هستیم. ناصر موسوی‌‌لارگانی افزود: یکی از مسائلی که اکنون تولید ما را به چالش کشیده است همین نرخ بالای سود بانکی است که خیلی از تولیدکنندگان ما قدرت رقابت با تولیدکنندگان خارجی را ندارند و تولیدات آنها به‌صورت انبوه انباشته شده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر سیاست‌های اتخاذشده در حوزه بانکی حمایت‌کننده تولید نیست، اضافه کرد: حتی این سیاست‌ها به تولید ضربه هم وارد کرده و به معضل رکود تورمی دامن زده است. نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی بازدیدی که از برخی واحدهای تولیدی داشتیم، محصولات و تولیدات سال 91 هم هنوز فروش نرفته است اما تولیدکننده‌ها به واسطه عشق و علاقه‌ای که به کار و وطن‌شان دارند به فعالیت و تولید و ایجاد اشتغال ادامه می‌دهند اما درصد اینگونه افراد کم است. موسوی‌لارگانی تصریح کرد: تعداد زیادی از صنعتگران وقتی مشاهده می‌کنند قدرت رقابت ندارند و هزینه‌های تولید بالا است و از سوی دیگر سود بانکی بالاست، از ادامه راه صرف‌نظر می‌کنند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین اکنون برخی‌ پول‌هایشان را در بانک سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ضمن اینکه برخی دیگر نیز در بخش خرید مسکن و زمین سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این مساله ضربه سنگینی به کشور و اشتغال وارد کرده است.
نرخ سود بالا هزینه تولید را افزایش داده است
وی با بیان اینکه برخی واحدهای تولیدی وقتی مشاهده می‌کنند هزینه تولید بالا است سعی کردند نیروی‌هایشان را تعدیل کنند، اضافه کرد: از سوی دیگر بسیاری از تولیدکننده‌ها به واسطه‌گری و دلالی روی آورده‌اند. همچنین حسن‌پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان، درباره نرخ سود بانکی بالا گفت: نرخ سود بانکی بالا سبب شده واحدهای تولیدی به کما بروند و برخی دیگر نیز تعطیل شوند. شهباز حسن‌پور افزود: یکی دیگر از معضلات بالا بودن نرخ سود بانکی این است که تولیدکننده‌ها و بسیاری از فعالان اقتصادی به سمت دلالی و واسطه‌گری پیش روند. نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این رویه سبب شده اقتصاد ایران با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود و اقتصاد بشدت آسیب ببیند. وی گفت: به هیچ‌عنوان نرخ سود بالای بانکی در کشور اسلامی زیبنده نظام ما نیست و باید کار حسنه و پسندیده قرض‌الحسنه را ترویج کنیم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر برخی بانک‌ها این کار را انجام می‌دهند و با کارمزد 2 درصد مسائل و مشکلات مشتریان را حل می‌کنند. حسن‌پور ادامه داد: نرخ بالای سود بانکی و هزینه‌هایی که سیاست‌های سیستم بانکی به تولید تحمیل کرده باعث شده تولید مانند یک بیمار به کما برود. وی افزود: در حال حاضر این بیمار نیاز به مراقبت ویژه و خاص دارد و این بیماری با اقدامات سطحی علاج و شفا پیدا نمی‌کند مگر اینکه ما بتوانیم کاهش هزینه‌ها را در سیستم بانکی و سود بانکی داشته باشیم و سیاست‌های صحیح و درستی را در نظام بانکی دنبال کنیم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد: چنین رویه‌ای که اکنون در سیستم و نظام بانکی ایران شاهد هستیم در هیچ کشوری اینگونه نیست، سیاست‌هایی که سبب شده سرمایه‌گذاران ایرانی به سمت کشورهای منطقه مهاجرت کنند.
بسیاری از واحدهای تولیدی به خاطر سیاست بانک‌ها تعطیل شده‌ است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با میزان، گفت: متاسفانه روند کنونی که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند سبب شده به دشمن درجه یک تولید در کشور تبدیل شوند. ابراهیم نکو با اشاره به تعطیلی واحدهای تولیدی به دلیل ضعف سیاست‌های نظام بانکی، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی اخیر خود در مشهد به این موضوع اشاره داشتند. وی ادامه داد: تا مادامی که در سیاست‌های نظام بانکی اصلاحات و اقدام اساسی صورت نگیرد، روند تعطیلی و تضعیف بخش تولید ادامه پیدا می‌کند. نماینده رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانک‌ها به جای اینکه حامی تولید و صنعت کشور باشند اکنون به دشمن درجه یک آنها تبدیل شده‌اند که این امر در وضعیت کنونی اقتصادی کشور به‌خوبی آشکار است. وی تاکید کرد: بانک‌ها باید در کنار سرمایه‌گذاران و صاحبان واحدهای تولیدی باشند نه در مقابل آنها، بنابراین انتظار ما این است که بانک‌ها مروری بر رسالت و فلسفه وجودی خودشان داشته باشند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر بانک‌ها هر اقدامی به غیر از وظیفه اصلی خود را انجام می‌دهند و در هر اموری دخالت می‌کنند. نکو گفت: بنگاهداری و ورود به بازار یکی از دخالت‌های بانک است که باید به‌طور کلی یک تجدیدنظری در رویکرد کنونی بانک‌ها صورت گیرد. وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقداماتی که بانک‌ها باید انجام دهند، کاهش نرخ سود بانکی است، اضافه کرد: نرخ سود بانکی بالا تولید را بسیار تحت‌تاثیر قرار داده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر تناسب و رابطه‌ای منطقی بین نرخ سود بانکی و همچنین نرخ تورم وجود ندارد که این امر به زیان اقتصاد و بازار خواهد بود.


Page Generated in 0/0055 sec