printlogo


کد خبر: 136471تاریخ: 1394/1/26 00:00
وزیر امور خارجه می‌گوید «شاید» خلاصه‌ای «مکتوب» از توافق لوزان را منتشر کند
فرار ظریف از فکت‌شیت

گروه سیاسی: به‌رغم تاکید صریح مسؤولان عالی نظام مبنی بر لزوم انتشار فکت‌شیت ایرانی مذاکرات هسته‌ای، اما همچنان این مهم صورت نگرفته است. به گزارش «وطن امروز»، اختلاف تفاسیر کاملا متناقض طرفین مذاکرات از بیانیه لوزان باعث شد مسؤولان دستگاه دیپلماسی نیز موظف شوند روایت خود از این بیانیه را در اختیار افکار عمومی قرار دهند.  این موضوع را علی‌اکبر صالحی نیز صراحتا در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد و گفت رهبر انقلاب از آقای ظریف خواسته‌اند فکت‌شیت ایرانی را منتشر کند، اقدامی که البته هنوز محقق نشده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه اما روز گذشته در سخنان مبهم خود بازهم نسبت به انتشار فکت‌شیت ایرانی چراغ سبز نشان نداد و با چند تبصره و اما و اگر در این‌باره صحبت کرد. ظریف در گفت‌وگو با مهر درباره دستور مقام معظم رهبری راجع به انتشار فکت‌شیت ایرانی مذاکرات گفت رهبری از آنها خواسته‌اند مردم را در جریان بگذارند. ظریف در ادامه اما از تدوین مکتوب خلاصه‌ای از آنچه تاکنون گفته شده به‌عنوان فکت‌شیت ایرانی سخن گفت؛ خلاصه‌ای که قاعدتا چون گذشته قرار نیست جزئیات را در بر بگیرد. نکته قابل توجه دیگر اینکه همین خلاصه مکتوب شده نیز بنا بر قول ظریف قرار است در صورت صلاحدید(!) منتشر شود. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رهبر معظم انقلاب توصیه و دستوری مبنی بر انتشار فکت‌شیت ایرانی از بیانیه لوزان به وزارت امور خارجه داده‌اند یا خیر، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در واقع از ما خواستند مردم را در جریان بگذاریم تا مردم خبر داشته باشند که چه گذشته است و دستور فرمودند با همه از جمله منتقدان و غیرمنتقدان صحبت کنیم. وی با بیان اینکه ما در تلاش هستیم همه این اقدامات را انجام دهیم، گفت: من یک مصاحبه دو ساعت و نیمه با تلویزیون داشتم و بعد از من نیز آقای صالحی یک ساعت با صدا و سیما صحبت کردند و معاونان بنده آقایان دکتر عراقچی و دکتر روانچی گفت‌وگوهای مفصلی با رسانه ملی داشتند. ظریف با اعلام این خبر که در روزهای گذشته همکارانش گفت‌وگوها را در سطح نخبگان منتقد در وزارت امور خارجه شروع کرده‌اند، گفت: ما باز هم این گفت‌وگوها را ادامه خواهیم داد و من فکر می‌کنم مجموعه اقداماتی که ما انجام دادیم در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری است. وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما نکاتی که ایشان می‌فرمایند را همیشه به عنوان مبنای سیاست خارجی نصب‌العین قرار می‌دهیم و براساس آن عمل می‌کنیم و فکر می‌کنم تا امروز نیز در همین راستا عمل کرده‌ایم. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در فضای رسانه این موضوع که رهبری بر انتشار فکت‌شیت ایرانی تاکید کرده‌اند منتشر شده است و اقدام شما در این راستا چه خواهد بود، گفت: مقام معظم رهبری گفتند همانطور که آمریکایی‌ها فکت‌شیت منتشر کرده‌اند شما هم دیدگاه‌های‌تان را به مردم بگویید. ما نیز در ابتدا قبل از اینکه آمریکایی‌ها فکت‌شیت خود را منتشر کنند - نه به عنوان سند رسمی زیرا هنوز سند رسمی وجود ندارد - بلکه به عنوان آگاه کردن افکار عمومی، آنچه که به عنوان کلیات توافق مورد نظر بود را در اختیار رسانه‌ها قرار دادیم. ظریف ادامه داد: ما در گفت‌وگوهایی این موارد را مطرح کردیم، تدوین مکتوب خلاصه‌ای از آنچه گفته شده است نیز در دستور کار قرار دارد و ان‌شاءالله طبق صلاحدیدی که مقامات عالی نظام ببینند و با توجه به وضعیت مذاکرات حتما منویات مقام معظم رهبری را اجرا خواهیم کرد.
چه کسی درست می‌گوید؛ ظریف یا صالحی؟
اما اظهارنظر وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه فکت‌شیت ایرانی در حال تدوین است در حالی مطرح شد که پیش از این علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی ویژه خبری از آماده شدن فکت‌شیت ایرانی خبر داد. رئیس سازمان انرژی اتمی در عین حال گفته بود این فکت‌شیت در اختیار محمدجواد ظریف است و انتشار آن در حوزه اختیارات صالحی نیست.  رئیس سازمان انرژی اتمی در این‌باره گفته بود: سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه فکت‌شیت ایران را تهیه کرده‌اند و هم‌اکنون در دست وزیر امور خارجه است و در صورت صلاحدید منتشر می‌شود. این اظهارنظر صالحی این امیدواری را ایجاد کرده که با انتشار این فکت‌شیت، روند جوسازی‌های آمریکایی‌ها علیه توافق متوقف خواهد شد اما نکته بسیار مهم در زمان این اظهارنظر صالحی این بود که آقای وزیر امور خارجه چه زمانی تشخیص می‌دهد این فکت‌شیت را منتشر کند؟ البته سخنان روز گذشته محمدجواد ظریف به نظر پاسخ این سوال را به درستی داد. تیم هسته‌ای قرار نیست فکت‌شیتی منتشر کند که بنا به دستور کلان مطرح شده، جزئیات مذاکرات در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد. اشاره ظریف به انتشار خلاصه مکتوب فکت‌شیت که البته همان نیز  قرار است به نقل از شفاهیات مطرح شده باشد، در حالی است که بعد از سخنان صریح رهبر انقلاب مبنی بر بیان جزئیات به مردم، علی اکبر صالحی در جلسه غیر علنی مجلس از فرمایش رهبر انقلاب به محمدجواد ظریف مبنی بر انتشار فکت‌شیت ایرانی خبر داده بود. علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی این موضوع را در نطق پیش از دستور خود در مجلس مطرح کرد. زاکانی در این‌باره گفت: «دانستن حق مردم است لذا باید ملت رشید ایران را مَحرم دانست و گزارش مذاکرات هسته‌ای با
 6 کشور مذاکره‌کننده را شفاف به مردم بیان کرد، بویژه این شفافیت برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ضروری است زیرا برابر اصول ۷۷ و ۱۲۵ حتماً مجلس باید هر توافق الزام‌آوری را قبل از اقدام رئیس‌جمهور محترم و نمایندگان او به تصویب برساند که توافق هسته‌ای مصداق روشنی از این اصول قانون اساسی است. از این رو لازم است به سوالات زیادی که نمایندگان مجلس داشته و بخشی از آن را در کمیسیون امنیت ملی با جناب آقای دکتر ظریف مطرح کردند ولی در صحن مجلس پاسخی از سوی ایشان به آنها داده نشد، پاسخ روشن و شفافی را ارائه دهند. جناب آقای دکتر صالحی در صحن مجلس بیان کردند مقام معظم رهبری به آقای ظریف فرمودند که ایشان برای روشن شدن ابعاد توافق از منظر مذاکره‌کنندگان ایرانی و توافق صورت گرفته، گزاره برگ ایرانی را منتشر کنند لذا بی‌صبرانه منتظر این اقدام شایسته هستیم و طفره رفتن از ارائه این متن را به هر دلیل خلاف فرمایش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و مصالح کشور می‌دانیم». علاوه بر این مهم این اختلاف‌نظر ظریف و صالحی بر سر فکت‌شیت ایرانی نیز موضوع قابل توجهی است. صالحی در حالی از تدوین فکت‌شیت خبر داد و با اطمینان کامل اشاره کرد در اختیار ظریف است که وزیر امور خارجه هنوز از مراحل تدوین آن سخن می‌گوید.
213 نماینده خواستار انتشار فکت‌شیت ایرانی شدند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی براساس وظایف نظارتی خود صراحتا از لزوم اجرای این مطالبه کلان سخن گفتند. در همین رابطه روز گذشته ۲۱۳ تن از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای از وزارت امور خارجه خواستند گزاره‌برگ یا فکت‌شیت ایران از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در لوزان سوییس را منتشر کند. به گزارش تسنیم، در متن این بیانیه خطاب به وزیر امور خارجه آمده است: چنانکه مستحضرید وزارت خارجه آمریکا برداشت و تفسیر خود را از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به صورت فکت‌شیت یا گزاره‌برگ منتشر کرده است و سپس مقامات آمریکایی بر مبنای آن پیوست مصاحبه و اظهارنظر می‌کنند. از آنجا که جز بیانیه مشترک، متن قابل استنادی از طرف جمهوری اسلامی در دسترس نیست و توضیحات و تفاسیر و برداشت‌های وزارت امور خارجه می‌تواند در بررسی و تبیین مواضع مفید باشد و نقد کارشناسان می‌تواند کمکی بر تنظیم و نگارش صحیح متن نهایی باشد، از وزارت امور خارجه می‌خواهیم گزاره‌برگ یا فکت‌شیت ایرانی را منتشر کند. پیش از این نیز خبری مبنی بر بیانیه 212 نماینده مجلس مبنی بر انتشار هرچه سریع‌تر فکت‌شیت ایرانی از سوی
وزارت امور خارجه منتشر شده بود.
 

شرمن: هیچ تفاوتی میان نگرانی آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد
«وندی شرمن» معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا طی سخنانی گفت حمله نظامی به ایران تنها 2 سال برنامه هسته‌ای این کشور را به عقب خواهد راند. به گزارش تسنیم، وی که در جمع خبرنگاران اسرائیلی صحبت می‌کرد، اضافه کرد: آمریکا نگرانی‌های اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران و مشارکت این کشور در ترورها در سراسر جهان و هرج و مرج در خاورمیانه را درک می‌کند و نگرانی نتانیاهو مشروع است. وی گفت: هیچ تفاوتی میان نگرانی آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و تفاوت در زمینه نحوه تعامل با این نگرانی است. وی در واکنش به سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در این باره که ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نخواهد داد که از سایت‌های نظامی ایران بازدید کنند، گفت: ما درخواست خواهیم کرد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به هر جایی که بخواهند بتوانند دسترسی داشته باشند. تردیدی وجود ندارد که فراهم کردن دسترسی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل ابعاد نظامی محتمل یکی از گام‌هایی است که ایران پیش از کاهش تحریم‌ها باید بردارد.

 


Page Generated in 0/0258 sec