printlogo


کد خبر: 136486تاریخ: 1394/1/26 00:00
میهمان‌هایی که در لرستان صاحبخانه را به تنگ می‌آورند
سهل‌انگاری مسؤولان در جمع‌آوری متکدیان

متکدیان غیربومی که برخی از آنها معتاد نیز هستند موجب مشکلاتی برای شهروندان لرستانی شده‌اند تا این میهمانان ناخوانده به بلای جان صاحبخانه تبدیل شوند. به گزارش مهر، رفع معضل تکدی‌گری که همواره به‌عنوان یک آسیب اجتماعی دغدغه مسؤولان و مردم بوده است همچنان در تسلسل واهی تصمیم‌گیری‌های تکراری و کلیشه‌ای قرار دارد تا به‌رغم جمع‌آوری‌های مقطعی متکدیان دوباره این افراد که تبدیل به باندهای حرفه‌ای شده‌اند به سطح شهر بازگردند. در کوچه و خیابان، خانه و مغازه و بانک، تاکسی و اتوبوس و هرجایی که فکرش را کنید باید انتظار مواجهه با این افراد را داشته باشید که از دلسوزی و
حسن نیت مردم سوءاستفاده می‌کنند تا جیب خود را پر کنند. موضوع متکدیان دیگر از ماجراهای سرقفلی و درآمدهای میلیونی گذشته است، وضعیت در این زمینه تا جایی پیش رفته که باندهای حرفه‌ای تکدی‌گری به راحتی شهرها را به تسخیر خود می‌آورند و صد البته این معضل تنها مربوط به خرم‌آباد و لرستان نیست و چالشی فراگیر در استان‌های مختلف محسوب می‌شود. با این حال آنچه در لرستان شاهد آن هستیم معضل گداهای وارداتی و غیربومی است که از استان‌های دیگر راهی لرستان شده‌اند تا به نان و نوایی برسند.
 جمع‌آوری متکدیان و معتادان نباید به ایام خاصی از سال اختصاص یابد
غلامرضا آقامیرزایی، مسؤول دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان در این رابطه در گفت‌وگو با مهر از ساماندهی متکدیان و معتادان استان لرستان خبر داد و اظهار داشت: یکی از اقدامات و برنامه‌های اصلی شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان اجرای مستمر طرح جمع‌آوری افراد متجاهر به اعتیاد، کارتنخواب‌ها و همچنین متکدیان طی سال‌جاری است. وی با تاکید بر اینکه جمع‌آوری معتادان همچنین متکدیان سطح استان همواره باید در دستور کار قرار گیرد، عنوان کرد: این اقدام نه‌تنها در ایام خاصی از سال مانند ایام نوروز بلکه باید در طول سال اجرایی شود. مسؤول دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان با تاکید بر اینکه در این راستا جمع‌آوری متکدیان و معتادان در استان به‌طور جدی در دستور کار این دبیرخانه قرار گرفته است، تصریح کرد: این اقدام در همه ایام سال و با همکاری سایر دستگاه‌های متولی در استان انجام می‌شود.
 ۵۰ درصد متکدیان جمع‌آوری شده در لرستان غیر بومی بودند
آقامیرزایی با بیان اینکه براساس بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۵۰ درصد متکدیان جمع‌آوری شده در لرستان مربوط به استان‌های دیگر مانند اراک، خوزستان و اصفهان بوده‌اند، ادامه داد: مابقی نیز مربوط به مرکز استان و شهرستان‌های دیگر استان بوده‌اند. وی با تاکید بر اینکه اگر طرح جمع‌آوری متکدیان و معتادان در سطح استان به‌صورت علنی در طول سال اجرا شود، استان برای حضور این متکدیان غیر بومی ناامن خواهد شد، عنوان کرد: در این راستا براساس برنامه‌ریزی‌ای که در شورای مبارزه با مواد مخدر انجام داده‌ایم، کار جمع‌آوری معتادان در سطح استان را به نیروی انتظامی شهرستان‌های مختلف و همچنین شهرداری‌ها ابلاغ کرده‌ایم. مسؤول دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان با بیان اینکه پس از جمع‌آوری، این افراد با هماهنگی فرمانداری‌ها به دانشگاه علوم پزشکی برای انجام کار غربالگری تحویل داده می‌شوند، عنوان کرد: این افراد در قالب کار غربالگری مورد تست قرار می‌گیرند و با اثبات اعتیاد آنها در صورتی که سرپرست نداشته باشند از سوی شورای مبارزه با مواد مخدر زنان معتاد به مرکزی در منطقه گل‌سفید خرم‌آباد انتقال داده می‌شوند. آقامیرزایی با اشاره به اینکه در گذشته هیچ مرکزی برای نگهداری زنان معتاد در سطح استان نداشتیم، ادامه داد: این در حالی است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همچنین حمایت مدیریت ارشد استان 2 ساختمان بلا استفاده در منطقه
گل سفید برای این امر اختصاص پیدا کرد. وی با بیان اینکه این 2 ساختمان که مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) و دانشگاه علوم پزشکی بود در این زمینه در اختیار ما قرار داده شد، افزود: ساختمان کمیته امداد دارای ظرفیت نگهداری ۳۰ نفر بوده که هم‌اکنون ۱۱ معتاد در آن نگهداری و ساماندهی می‌شوند. مسؤول دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان یادآور شد: همچنین ساختمان علوم پزشکی نیز آماده بوده و در حال تجهیز برای انجام کار نگهداری معتادان است.  آقامیرزایی همچنین از انتقال مردان معتاد بدون سرپرست نیز به مرکز ماده ۱۶ خبر داد.
انتقال متکدیان به مراکز پیش‌بینی شده
وی همچنین به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ساماندهی متکدیان در سطح استان اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز متکدیان شهرستان‌های بروجرد، دورود، ازنا و الیگودرز پس از غربالگری توسط شهرداری‌ها به مرکز سراب زارم در شهرستان بروجرد انتقال داده می‌شوند. مسؤول دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان ادامه داد: همچنین متکدیان شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت، دوره چگنی، خرم‌آباد، دلفان و سلسله نیز به مرکز برکه بهزیستی برای ساماندهی تحویل داده می‌شوند.


Page Generated in 0/0155 sec