printlogo


کد خبر: 136510تاریخ: 1394/1/26 00:00
2500 کشته هدیه آل‌سعود به یمنی‌ها
طرح کشورهای اسلامی برای پایان جنگ

گروه بین‌الملل: هواپیماهای سعودی و آمریکایی با بمباران و ایادی آنها یعنی القاعده از زمین همچنان به کشتار مردم بی‌دفاع یمن می‌پردازند. هرگاه منطقه‌ای از اعضای القاعده پاکسازی می‌شود هواپیماهای متجاوز به صورت گسترده وارد میدان می‌شوند و به کشتار غیرنظامیان در آن مناطق می‌پردازند. به نظر می‌رسد انهدام پادگان‌ها و تاسیسات ارتش نیز برای انتقام گرفتن است. این حملات دیوانه‌وار سعودی به یمن درپی شکست مزدورانش در یمن و ناتوانی از درهم شکستن مقاومت مردم این کشور صورت می‌گیرد. براساس این گزارش، تجاوزات ائتلاف علیه یمن به فرماندهی عربستان سعودی و بمباران زیرساخت‌ها و تاسیسات مهم یمن با هدف بازگرداندن قدرت به رئیس‌جمهور مستعفی این کشور، امروز برای بیست و یکمین روز متوالی در میان سکوت شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه دارد. تجاوزات ائتلاف متجاوز سعودی با مشارکت 10 کشور از ششم فروردین‌ماه به دستور پادشاه عربستان آغاز شده است. براساس آمار به دست‌آمده، طی این مدت 2500 نفر از مردم بی‌گناه یمنی در تجاوزات سعودی کشته، حداقل 3800 تن زخمی و 120 هزار نفر آواره شده‌اند و 1200 مورد از تاسیسات مدنی و زیرساخت‌های این کشور نابود شده است. خشم و نارضایتی مردم یمن از تجاوز نظامی عربستان سعودی افزایش یافته است، و ادبا و نویسندگان یمنی با برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز تجاوز عربستان سعودی علیه یمن را محکوم کردند و توقف این تجاوزها را خواستار شدند. همچنین کودکان یمنی با تجمع اعتراض‌آمیز مقابل مقر سازمان ملل در صنعا تجاوز ارتش سعودی به یمن را محکوم کردند. در همین حال کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی مشغول بررسی نتایج مستقیم پیامدهای جنگ کنونی هستند تا بتوانند طرح دیپلماتیکی را به اجرا درآورند که هم انصارالله آن را بپذیرد و هم آبروی ریاض حفظ شود. این اتفاقات زمانی رخ داده که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن با تعیین خالد بحاح، نخست‌وزیر مستعفی به‌عنوان معاون خود تلاش می‌کند تا امور خود را سروسامان بدهد. منابع آگاه اعلام کردند که شکست تلاش‌های الجزایر و عمان تلاش کشورهای عربی دیگر از جمله مصر را برای رفتن به سمت گروه‌های اسلامی منطقه‌ای که با بحران یمن در ارتباطند، فاش کرده است. در حال حاضر تماس‌هایی میان ایران، ترکیه و پاکستان برای ایجاد راهکاری که اتحادیه عرب و کشورهای جهان از آن حمایت کنند و راه برون‌رفتی برای بحرانی باشد که دولت آل سعود با آن مواجه است، برقرار است. به گزارش منابع، در حال حاضر از طرحی سخن می‌رود که بر پایه مذاکرات یمنی - یمنی باشد و یک کشور بی‌طرف میزبانی آن را برعهده بگیرد، همچنین موجب توقف جنگ کنونی باشد و همه گروه‌ها را به صنعا بازگرداند تا شورایی ملی متشکل از همه گروه‌ها و احزاب تشکیل دهند.
طرحی برای برکناری هادی
منابع سیاسی یمن از طرح احزاب و شخصیت‌های سیاسی این کشور به منظور حل بحران موجود و مقدمه‌سازی برای آغاز مرحله انتقالی جدید در یمن خبر دادند. روزنامه یمنی «الاولی» به نقل از منابع سیاسی یمن اعلام کرد که سران احزاب و شخصیت‌های برجسته یمنی طرحی را آماده کرده‌اند که هدف از آن متوقف کردن درگیری‌ها و بحران در یمن و آغاز دوره انتقالی جدید در این کشور است. به گفته این منابع در یکی از بندهای این طرح پیشنهادی که پیش‌نویس آن آماده است، آمده که خالد بحاح، نخست‌وزیر مستعفی یمن به عنوان معاون رئیس‌جمهوری کشور تعیین شود و این پیشنهاد پیش از آنکه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن بحاح را به عنوان معاون خود انتخاب کند، مطرح شد. منابع یمنی اعلام کردند که طبق این طرح خالد بحاح پس از گذشت 90 روز از تصدی پست معاونت منصور هادی، به‌عنوان رئیس‌جمهور یمن انتخاب خواهد شد. این منابع اعلام کردند که طرف‌های داخلی یمن با این طرح موافقت کرده‌اند و مذاکرات برای بررسی دیگر بندهای این طرح از جمله توقف درگیری‌ها و پایان محاصره یمن ادامه دارد. این در حالی است که خالد بحاح، نخست‌وزیر مستعفی یمن به عنوان معاون عبد ربه منصور هادی ادای سوگند کرد که این مراسم در ریاض برگزار شد. پیش‌تر هادی از مقر خود در ریاض دستوری را مبنی بر تعیین بحاح به عنوان معاون خود صادر کرده بود. در 22 ژانویه گذشته، بحاح در پی رخدادهای نهاد ریاست‌جمهوری در صنعا استعفای دولتش را اعلام کرد.
پیشروی ارتش در مأرب
با وجود ادامه حملات هوایی عربستان به یمن، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به پیشروی خود در استان مأرب در برابر القاعده ادامه می‌دهند. ارتش و کمیته‌های مردمی با پشتیبانی اهالی صرواح مشغول عقب‌راندن اعضای القاعده هستند. دیروز، شاهدان عینی از حرکت کاروانی از خودروهای نظامی، توپخانه و زره‌پوش‌های ارتش عربستان به طرف مرزهای یمن خبر دادند. همچنین بر اثر بمباران مناطق مسکونی، ساکنان روستای ملکه در اطراف صنعا به مناطق امن‌تر رفته‌اند. از طرف دیگر کار امدادرسانی به دشواری صورت می‌گیرد چرا که سعودی‌ها نیروهای کمک‌رسان را نیز هدف قرار می‌دهند.
شکست عربستان در کمک‌رسانی به القاعده
منابع آگاه از عملیات ناکام عربستان سعودی برای رساندن سلاح به دست القاعده و دیگر باندهای مسلح در یمن خبر دادند. این سلاح‌ها به وسیله هواپیما در منطقه «بله» نزدیک پایگاه هوایی العند در استان لحج انداخته شد. سایت یمنی پرس به نقل از شاهدان تأکید کرد، عربستان قصد داشت این سلاح‌ها را به دست القاعده و دیگر باندهای مسلح در مثلث العند برساند اما سلاح‌ها و مهمات در اختیار نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی قرار گرفت. عناصر القاعده یکشنبه گذشته درصدد رسیدن به مثلث العند بودند اما این حمله با مقاومت نیروهای مردمی و ارتش یمن ناکام ماند. در شهر عدن نیز دوشنبه درگیری‌های پراکنده میان ارتش و نیروهای امنیتی یمن و کمیته‌های مردمی که از حمایت اهالی جنوب برخوردارند، با گروه‌های مسلح طرفدار عبدربه منصور هادی و عناصر تندرو تشکیلات القاعده، صورت گرفت. منابع یمنی اعلام کرده‌اند که این گروه‌ها درصدد بازپس‌گیری برخی مواضع در منطقه کریتر هستند اما با آنها مقابله شد و در حال حاضر، عملیات پاکسازی مناطق جریان دارد.
مخفی‌کاری عربستان درباره کشته شدن یک شاهزاده
منابع خبری به نقل از وزارت دفاع یمن از کشته شدن یکی از شاهزادگان و افسران ارشد ارتش عربستان خبر دادند و تأکید کردند عربستان درباره این خبر درحال مخفی‌کاری است.  سایت «سبتمبر نت» وابسته به وزارت دفاع یمن، دوشنبه اعلام کرد سرتیپ ستاد فهد بن ترکی بن عبدالعزیز آل سعود، شنبه شب در جریان بازدید از پایگاه‌های نظامی سعودی در مناطق مرزی این کشور با یمن، در روستای «مجدعه» کشته شد. این سایت خاطرنشان کرد که شاهزاده فهد بن ترکی در جریان درگیری‌هایی کشته شد که وزارت دفاع عربستان نیز به از پا درآمدن 3 افسر ارشد خود در آن اذعان کرده است. براساس این گزارش، شماری از شاهزادگان در حال رفت‌وآمد به خانه ترکی بن عبدالعزیز آل‌سعود هستند تا به خانواده او تسلیت بگویند براساس این گزارش، نیروهای یکی از قبایل یمنی شنبه گذشته یک پایگاه نظامی سعودی را نزدیک منطقه «باقم» در استان صعده هدف قرار دادند. این افراد که از قبیله «طخیه» بودند، در پاسخ به کشته شدن 4 نفر از اعضای این قبیله به دست عناصر پایگاه نظامی «المناره» عربستان که با منطقه «باقم» هم‌مرز است، به این پایگاه یورش بردند.

نامه امیر کویت به پادشاه عربستان
نامه امیر کویت به پادشاه بیمار عربستان می‌تواند به منزله آغاز فروپاشی ائتلاف سعودی- عربی در تجاوز به یمن باشد. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(واس) خبر داد که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان نامه‌ای دست‌نویس و احتمالا هشدارآمیز از امیر کویت دریافت کرده است. «ثامر بن جابر الأحمد الصباح» سفیر عربستان در کویت در خلال دیدار با عبدالعزیز بن عبدالله بن عبدالعزیز معاون وزیر خارجه سعودی، این نامه امیر کویت را تقدیم او کرده است.  تاکنون اخباری از جزئیات محتوای این نامه امیرکویت منتشر نشده است ولی برخی منابع نزدیک به کویت محتوای آن را مرتبط به اوضاع منطقه بویژه تجاوز سعودی به یمن و رایزنی‌های اخیر رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با پادشاه عربستان دانسته‌اند.
 


Page Generated in 0/0249 sec