printlogo


کد خبر: 136514تاریخ: 1394/1/26 00:00
چهارگوشه

داعش فوتبال را در موصل ممنوع کرد
داعش فوتبال را در شهر موصل ممنوع اعلام کرد. حالا فوتبالیست‌ها و علاقه‌مندان پرشمار این رشته در شهر اشغالی شمال عراق برای نجات از این ممنوعیت لحظه‌شماری می‌کنند تا دولت عراق پس از پیروزی‌های متعدد نیروهای نظامی این کشور بر ضد داعش، مقدمات شروع عملیات آزادی موصل را فراهم کند. تکفیری‌ها دلیل این اقدام را بدعت بودن فوتبال دانسته و مجازات سرپیچی از این قانون را 50 ضربه شلاق اعلام کردند. دولت تروریستی عراق و شام با وضع چنین قوانینی آزادی‌های فردی جوانان موصل را از آنها سلب کرده و این گروه تروریستی به دنبال نشر رعب و ترس در میان مردم شهر موصل است. داعش از هزاران نفر از ساکنان شهر موصل به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

لوپن جایش را به نوه‌اش داد
سرانجام «ژان ماری لوپن» رهبر ملی‌گرایان تندروی فرانسه پس از چندین روز کشمکش درون‌حزبی با دخترش، جای خود را در انتخابات استانی به نوه‌اش داد. این اختلاف فامیلی نادر از زمانی آغاز شد که لوپن 86 ساله و پایه‌گذار حزب راست افراطی فرانسه، موسوم به جبهه ملی بر اظهاراتش پا فشرد مبنی بر اینکه اتاق‌های گاز آلمان نازی در جنگ دوم جهانی، از مسائل جزئی تاریخ بوده است. این موضع ضدیهودی باعث درگیری ژان ماری لوپن و دخترش مارین لوپن شد که جای او را بر کرسی رهبری حزب راست افراطی ضدمهاجرت فرانسه گرفته است و سرانجام لوپن بزرگ نامزدی خود برای انتخابات منطقه‌ای در «ایالت آلپی کوت دازور» را به نوه‌اش، ماریون مارشال لوپن، واگذار کرد. او از نامزدی نوه‌اش که جوان‌ترین نماینده پارلمان فرانسه نیز هست برای این انتخابات ابراز رضایت کرد. فلوراین فیلیپو، معاون حزب جبهه ملی فرانسه ضمن عاقلانه خواندن این تصمیم، گفت: «مارین لوپن با نامزدی او مخالفت کرده بود. این کار عاقلانه‌ای بود. از هر کار عاقلانه‌ای باید استقبال کرد.» اخیرا جبهه ملی فرانسه از آرای بالایی در این کشور برخوردار شده و به نظر می‌رسد نوه لوپن به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 فرانسه راه یابد.
 
حمله شهرک‌نشینان صهیونیست به قدس
شهرک‌نشینان و تندروهای اسرائیلی یک بار دیگر به محوطه مسجدالاقصی در بیت‌المقدس شرقی حمله کردند. به گفته موسسه فلسطینی «وقف اسلامی»، بیش از 10 شهرک‌نشین همراه گروهی از ماموران اطلاعاتی اسرائیل به این مسجد حمله کردند. پس از آنکه نمازگزاران فلسطینی با شهرک‌نشینان درگیر شدند نیروهای پلیس اسرائیل کارت شناسایی تعدادی از نمازگزاران را در مسجد گرفتند. مسجدالاقصی طی چند ماه گذشته تقریبا هر روز شاهد حمله و خشونت شهرک‌نشینان و تندروهای اسرائیلی بوده است. به گفته مقامات فلسطینی، نیروهای اسرائیلی طی 3 ماه گذشته 100 زن فلسطینی را به بهانه ممانعت از ورود شهرک‌نشینان به این مکان مقدس،
اسیر کردند.

طبل حلبی گونتر گراس خاموش شد
گونتر گراس، داستان‌نویس، شاعر و نمایشنامه نویس آلمانی، از مهم‌ترین و برجسته‌ترین نمایندگان ادبیات داستانی و نمایشی مدرن جهان در سن ۸۷ سالگی درگذشت. او در ۱۶ اکتبر ۱۹۲۷ در شهر گدانسک لهستان به دنیا آمد. شهری که مکان اصلی رویدادهای شاهکار سه‌گانه‌اش یعنی طبل حلبی، موش و گربه و سال‌های سگی است و عنصر پیونددهنده این سه رمان بزرگ محسوب می‌شود.  گراس که ابتدا در سازمان جوانان هیتلری عضویت داشت، تمام عمرش برای برقراری صلح و عدالت اجتماعی تلاش کرد. او در داستان‌ها، نمایشنامه‌ها، مقاله‌ها و گفتارهای ادبی و سیاسی‌اش، همواره از آلمانی آزاد و فارغ از ایدئولوژی خودکامگی دفاع کرده و از روشنفکران آلمانی می‌خواست که مسؤولیت‌پذیر باشند و برای حفظ صلح و اجرای عدالت بکوشند. گراس در واپسین سال‌های عمرش به یکی از منتقدان رژیم اسرائیل بدل شده بود و حتی آن را با رژیم نازی مقایسه می‌کرد.
 


Page Generated in 0/0079 sec