printlogo


کد خبر: 136766تاریخ: 1394/1/31 00:00
نارضایتی وکلای ملت از آموزش و پرورش ادامه دارد
7پرسش بی‌پاسخ نمایندگان از فانی

حسین کرمانی: این روزها شیوه اداره وزارت آموزش‌وپرورش و پابرجایی مشکلات فرهنگیان کار را به جایی رسانده که پای ثابت تذکرات بهارستان‌نشینان وضعیت معیشت فرهنگیان یا موضوعاتی مانند طرح رتبه‌بندی معلمان شده است. هرچند مشکل معیشت فرهنگیان از جمله مشکلات ریشه‌دار و کهنه این قشر است اما ابهام در شیوه رتبه‌بندی آنها از تازه‌ترین مشکلات این حوزه به شمار می‌رود که باعث شد روز گذشته نمایندگان به صورت کتبی تذکراتی را به مدیران اجرایی کشور دهند و از رئیس‌جمهور و وزیر آموزش‌وپرورش خواستار رسیدگی به وضعیت فرهنگیان و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان شوند. این در حالی است که اعضای کمیسیون آموزش مجلس نیز همچنان چشم‌انتظار پاسخ وزیر به 7پرسشی هستند که درباره شیوه مدیریت آموزش‌وپرورش مطرح کرده‌اند.
مسیر پر دست‌انداز آموزش‌وپرورش
همزمان با انتصاب علی‌اصغر فانی به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش و اتخاذ سیاست‌های مدیریتی تازه برای اداره این وزارتخانه میلیونی مسیر حرکت وزارت آموزش و پرورش با ناهمواری‌هایی روبه‌رو شد که هر بار صدای انتقاد را از طیف کارشناسان آموزشی و نمایندگان مجلس یا والدین دانش‌آموزان بلند کرد. یک بار تجمع مربیان پیش‌دبستانی به دلیل بلاتکلیفی در استخدام باعث نارضایتی از این وزارتخانه شد و بار دیگر واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی بهارستان‌نشینان را وادار به واکنش نسبت به این موضوع کرد.
معیشت فرهنگیان یک مشکل قدیمی
در شرایطی که همگان بر تاثیرگذاری و نقش انکارناپذیر فرهنگیان در جامعه اذعان دارند و یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه کشور را معلمان می‌دانند باز هم کم‌توجهی به این قشر که از قضا ستون آموزش‌وپرورش هستند نیز به قوت خود باقی است. همواره و در ادوار گوناگون گلایه از ایجاد تبعیض بین میزان دریافتی معلمان و سایر کارمندان دولت از جمله مواردی به شمار می‌رود که نارضایتی فرهنگیان را در پی داشته است. تداوم این وضعیت بدون شک شأن و جایگاه معلمان را تحت تاثیر قرار داده و در برخی مواقع معلمان را به انجام مشاغل دیگری که به هیچ عنوان با جایگاه این قشر فرهیخته سنخیت ندارد مجبور می‌کند. این همان نکته‌ای است که مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته و هر یک در فراخور وضعیت حوزه انتخابیه خود تذکرهای متعددی را به وزیر آموزش‌وپرورش ابلاغ کرده‌اند یا حتی رسیدگی به این مشکل را  از رئیس‌جمهور خواستار شده‌اند. روز گذشته ضرغام صادقی و مهرداد بذرپاش نمایندگان شیراز و تهران  به رئیس‌جمهور تذکر داده و توجه ویژه به حقوق فرهنگیان شاغل و بازنشسته و رعایت عدالت در پرداخت را مورد مطالبه قرار دادند.
درخواست استیضاح فانی با  60 امضا
علاوه بر این وزارت آموزش‌وپرورش مشکلات دیگری را هم یدک می‌کشد که نبود چاره‌اندیشی لازم برای مرتفع کردن هرچه سریع‌تر آنها می‌تواند مشکلات دیگری را برای کشور ایجاد کند و  با توجه به این معادله دوسویه می‌توان نتیجه گرفت که رفع معضلات آموزش‌وپرورش در گرهگشایی از بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه نیز موثر خواهد بود بر همین اساس وکلای ملت تاکنون بارها نسبت به عملکرد این وزارتخانه تذکر داده و از وزیر آموزش‌وپرورش درباره مشکلات موجود و سازوکار وزارت آموزش‌وپرورش برای مدیریت شرایط توضیح خواسته‌اند. تا جایی که حتی پای طرح استیضاح از وزیر آموزش‌وپرورش هم به ماجرا باز شد و امضای60 نماینده در برگه درخواست استیضاح نقش بست.
۷ انتقاد مدیریتی درباره آموزش‌وپرورش
این در حالی است که  عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این باره به مهر گفته است: انتقاداتی به مدیریت آموزش‌وپرورش وارد است که ۷ مورد آنها همیشه جزو سوالات نمایندگان بوده است. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی درباره اینکه چه ایراداتی به مدیریت آموزش‌وپرورش وارد است، خاطرنشان کرد: اول اینکه مشکل در حقوق معلمان همچنان پابرجاست. در این سال‌ها دریافتی معلمان با اما و اگر همراه بوده و نوعی تبعیض در این دریافتی‌ها دیده می‌شود که به طور جدی مطرح است. دوم، معوقات معلمان است به طوری که برخی از آنها معوقات دریافتی دارند. وی نبودساماندهی در جذب نیرو را ایراد سوم مجلس به فانی دانست و افزود: جذب نیروها در آموزش‌وپرورش هنوز مشخص نیست و نمی‌دانند چکار می‌کنند و چه سیاستی دارند. همچنین بی‌توجهی به قانون
پیش‌دبستانی‌ها ایراد دیگر مجلس به وزارت آموزش‌وپرورش است. سلیمی با اشاره به دانشگاه فرهنگیان نیز عنوان کرد: با وجود مصاحبه‌ها، پذیرش‌ها و اخبار منتشر شده مشخص نیست این دانشگاه به چه سمتی حرکت می‌کند. در موضوع تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس نیز هنوز تردید وجود دارد و ضابطه‌ای نداریم. وی ادامه داد: مدارس در شهرک‌های جدید نیز هفتمین ایراد مجلس به فانی است.
رتبه‌بندی معلمان با اما و اگر
اما آنچه این روزها بیش از هر چیز درباره وزارت آموزش‌وپرورش مورد توجه معلمان قرار گرفته طرح رتبه‌بندی معلمان است که پس از سال‌ها با هدف کاستن از تبعیض موجود در حال نزدیک شدن به مرحله اجراست؛ طرحی که همچنان با ابهام همراه است و زوایای پنهان فراوانی دارد که نمایندگان مجلس نیز از آن بی‌اطلاع‌اند. حال باید منتظر ماند و دید این طرح در عمل می‌تواند رضایت معلمان را به همراه داشته باشد یا اینکه به سرنوشت استخدام مربیان پیش‌دبستانی دچار خواهد شد.


Page Generated in 0/0082 sec