printlogo


کد خبر: 136845تاریخ: 1394/2/1 00:00
«وطن امروز» بررسی می‌کند
چرا به تبلیغات ماهواره‌ای اعتماد می‌کنیم؟

آزاده عامری: نوشدارو پس از مرگ سهراب اولین جمله‌ای است که در پی مرگ تعدادی از هموطنانمان در اثر مصرف قرص‌های لاغری تبلیغ شده در شبکه‌های ماهواره‌ای به ذهنمان متبادر می‌شود. مدیران مربوط چندی پیش اعلام کرده‌اند که این قرص‌ها حاوی موادمخدر بوده و هموطنان از خوردن قرص‌هایی که برای لاغری در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شود خودداری کنند. ابتدا این پرسش در ذهن شکل می‌گیرد که چرا پیش از مرگ دردناک تعدادی از هموطنان هشدارهای لازم به مردم درباره عوارض اینگونه تبلیغات داده نشده بود؟ تبلیغ قرص‌های لاغری در شبکه‌های ماهواره‌ای صحبت امروز و دیروز و تبلیغ در یک شبکه ماهواره‌ای خاص نیست، مدت‌هاست که در فاصله برنامه‌های ماهواره‌ای یعنی همان تبلیغات میان‌برنامه‌ای شاهد تبلیغ حداقل 6 تا 7 مورد انواع قرص‌های لاغری هستیم که هر بیننده‌ای را به این فکر می‌اندازد که آیا با 5 روز مصرف این قرص‌ها می‌توانم 5 کیلو لاغر شوم؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، این موضوع هوس‌انگیز است این واقعیتی است انکارناپذیر در صورتی که ضد این تبلیغ را ندیده و نشنیده باشیم، چرا که در رسانه ملی و مطبوعات خودمان ردپایی از مصاحبه و خبر برای تکذیب مصرف این داروهای مرگبار از سوی مدیران وزارت بهداشت نیست، در این شرایط چه توقعی از مردم داریم که با مشاهده این تبلیغات وسوسه نشده و در پی استفاده از آن برنیایند؟
گرایش به سمت مدگرایی
این درحالی است که مریم رامشت، روانشناس در گفت‌وگو با «وطن امروز» ریشه گرایش مردم به سوی مصرف قرص‌های لاغری را در گرایش جامعه به مشاهده شبکه‌های ماهواره‌ای می‌داند و می‌گوید: گرایش به دیدن برنامه‌های ماهواره‌ای تنها به استفاده از قرص‌های لاغری مربوط نیست، چرا که تنها مصرف این داروها مد نظر نیست، بلکه گرایش به استفاده از تبلیغات ماهواره‌ای آنقدر در جامعه زیاد شده است که باید راهکاری بیندیشیم تا استفاده مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای روز به روز کمتر شده و تمایل به استفاده از تلویزیون ملی جای آن را بگیرد. وی با اشاره به تفاوت آب و هوای هر منطقه از دنیا و شرایط اقلیمی آن جامعه در استفاده از دارو، استفاده از قرص‌های لاغری را منوط به شرایط آن جامعه می‌داند و با بیان این نکته که ورود این داروها از راه‌های قانونی نیست و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، مجاری قانونی که تحت نظر دولت، گمرک و نیروی انتظامی است را دعوت به فعال شدن می‌کند. این روانشناس فرهنگسازی را راهکاری اساسی در این زمینه می‌داند و می‌افزاید: تمایل مردم به استفاده از ماهواره باید به استفاده از برنامه‌های تلویزیون خودمان سوق داده شود که در این راستا صدا و سیما باید قوی‌تر عمل کند و فرهنگ تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای را به سمت استفاده از برنامه‌های ملی تغییر دهد. رامشت به این مطلب می‌پردازد که از لحاظ آموزش به مردم دچار مشکل هستیم، کسانی که متولی سلامت در جامعه هستند تبلیغاتی را در رسانه ملی پخش کنند که مردم متوجه واقعیت شوند اما متاسفانه به این موضوع پرداخته نمی‌شود. وی خاطرنشان کرد: قرص‌های لاغری که برای زیبایی مصرف می‌شود از موادمخدر صنعتی ساخته می‌شود و روی سیستم اعصاب مرکزی بدن تاثیر می‌گذارد، این امر بویژه دختران جوان را درگیر خود کرده است که نارضایتی فرد از خود در پی مقایسه با مانکن‌های ماهواره‌ای را به دنبال دارد.
مرگ زودرس با اعتماد به تبلیغات ماهواره‌ای
این در حالی است که اضطراب و نگرانی افراد چاق از یک طرف و نداشتن اطلاعات کافی در باره روش مناسب برای کاهش وزن باعث می‌شود تا بیماران جذب تبلیغات سوء و مخرب ماهواره و اینترنت شوند و به این افراد و شرکت‌ها مراجعه کنند که متأسفانه شاهد عوارض خطرناک مصرف این دارو‌ها در جامعه هستیم. بهترین محل برای خرید دارو فقط داروخانه‌ها هستند که با توجه به مطمئن بودن محل تهیه دارو، در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توان موضوع را به طور قانونی پیگیری و رسیدگی کرد اما از آنجا که دارو‌های تقلبی و ماهواره‌ای هیچ نام و نشانی از محل تولید و کشور تولیدکننده ندارند، مصرف‌کنندگان پس از بروز مشکل نمی‌توانند به هیچ شکل شکایت‌شان را پیگیری کنند.
تبلیغات قرص‌های لاغری جنبه تخصصی ندارد
 مرتضی قدسی، روانشناس در این باره به
«وطن امروز» می‌گوید: تبلیغاتی که در شبکه‌های ماهواره‌ای درباره قرص‌های لاغری پخش می‌شود به هیچ عنوان جنبه تخصصی ندارد و مردم باید بدانند اعتماد کردن به شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغاتی که از آنها پخش می‌شود نه‌تنها صحیح نیست بلکه ضررهای مخربی بر سلامت و جسم فرد و جامعه وارد می‌کند. وی می‌افزاید: دولت باید قبل از اینکه اتفاق مخربی در جامعه رخ دهد جلوی ورود این قرص‌های تقلبی را بگیرد، هر چند این قرص‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود اما باید راه‌های ورود بسته شود. شماره تماس‌هایی که در تبلیغات این قبیل داروها برای خرید اعلام می‌شود می‌تواند راه‌حلی برای مراجع قضایی درباره دستگیری عوامل این پدیده باشد.


Page Generated in 0/0202 sec