printlogo


کد خبر: 136968تاریخ: 1394/2/2 00:00
هدف حملات اخیر به صنعا قتل عام غیرنظامیان در پناهگاه‌ها بوده است
جنایات شیمیایی و شبه اتمی سعودی

گروه بین‌الملل: در بیست و هفتمین روز از آغاز تجاوز جنایتکارانه آل سعود و متحدان غربی و عربی‌اش به یمن، طی حملات نیم روز سه‌شنبه جنگنده‌های سعودی به شهرهای یمن دست‌کم
24 منطقه مختلف بمباران شد. از جمله در بمباران صبح دیروز اداره امنیت در شهر مرزی «حرض» در استان «حجه‌00» در غرب یمن، 10 نفر کشته و 35 نفر زخمی شدند. شبکه خبری المیادین نیز از 5 انفجار در روز به‌اصطلاح آتش‌بس در یمن خبر داد.
این حملات رسانه‌های عربی مدعی آتش‌بس یکجانبه از سوی ریاض را رسوا کرد. منابع عربی از ساز و کار سیاسی برای بحران یمن دم می‌زدند که اشاره آنها به سفرهای میانجیگرانه دیپلمات‌های باسابقه یمنی و مصری به کشورهای مختلف بود. به گزارش «الیوم السابع»، قاهره طی روزهای گذشته شاهد تحرکات و مذاکرات متعددی با هدایت «ابوبکر القربی» از رهبران حزب کنگره مردمی یمن به ریاست «علی عبدالله صالح» با مقامات مسؤول مصری درباره طرح‌های ابتکاری ارائه شده از سوی طرف‌های مختلف بود. ابوبکر القربی تنها به مصر سفر نکرده بلکه در سفری دوره‌ای به جیبوتی، واشنگتن، مسکو و لندن نیز رفت. تاکنون جزئیاتی از طرح آتش‌بس او منتشر نشده است اما گفته می‌شود که به احتمال زیاد، در این طرح عنوان شده جیبوتی یا عمان میزبان گفت‌وگوهای سیاسی یمن شوند. در همین راستا نیز «سامح شکری» وزیر خارجه مصر، عصر دوشنبه به ریاض رفته و با مقامات سعودی رایزنی کرده بود.
اما روز دوشنبه در واپسین ساعات پیش از طرح موضوع  آتش‌بس توسط رسانه‌های دولت‌های متجاوز، آنها برای هر چه بیشتر زیر فشار گذاشتن انقلابیون و مردم یمن یکی از خونین‌ترین روزهای جنگ 27 روزه را با استفاده از گازهای سمی و بمب‌های فسفری علیه غیرنظامیان در منطقه عطان در شمال صنعا به ثبت رسانده بودند که  به شهادت 30 نفر و جراحت و حالت اختناق حدود 300 تن دیگر انجامید. در مجموع حملات روز دوشنبه به شهرهای دیگر یمن نیز طبق اعلام جنایتکاران سعودی و همدستانشان 84 تن شهید و بیش از 800 تن زخمی شده بودند. بدین ترتیب شمار غیرنظامیان قربانی تجاوز به یمن از  2500 نفر فراتر رفت. اما حمله شیمیایی علنی عربستان به غیرنظامیان یمنی در کنار احتمال حمله دیگری به صنعا در همان روز با بمب اتمی تاکتیکی (با دایره انفجار محدود)، درخواست فعالان حقوق بشر و ضد جنگ را مبنی بر تحقیقات بین‌المللی در این موارد به همراه داشته است.
به گفته شاهدان، حجم حمله شیمیایی دوشنبه به شمال پایتخت به حدی بوده که بوی مواد شیمیایی و گازهای خفه‌کننده در مرکز صنعا هم قابل استنشاق بوده است. این حملات به همراه شواهد استفاده از بمب اتمی تاکتیکی (احتمالا از نوع حرارتی سنگر و بتن‌شکن) توسط جنایتکاران سعودی‌، شاهدی بر این مدعاست که ریاض به دنبال قتل عام غیرنظامیانی بوده که به پناهگاه‌ها پناه برده بودند.
بمب‌های اتمی اسرائیلی
روز گذشته پایگاه آمریکایی «وترنز تودی» وابسته به نظامیان منتقد سیاست‌های جنگ‌طلبانه پنتاگون در گزارشی درباره انفجار مشکوک دوشنبه صنعا ادعا کرد که نمونه‌ها و عکس‌های محل انفجار نشان می‌دهد ممکن است عربستان در این حمله از «بمب‌های اتمی تاکتیکی» که از کشورهای خارجی دریافت کرده، استفاده کرده باشد: «با توجه به نمونه‌های خاک و مدارک ناشی از عکس‌های نزدیکی محل انفجار مزبور و تحت لوای داستان حمله به سایت موشک‌های اسکاد، باید گفت فرض اولیه که این حمله یک انفجار اتمی بوده، موضوعی نیست که بتوان به‌سادگی آن را رد کرد.»
در گزارش کارشناس این سایت، موضوع یک حمله شبه‌اتمی توسط سعودی‌ها با توجه به «کنترل رسانه‌ها و دسترسی راحت به سلاح‌های تاکتیکی اتمی»، امری شدنی توصیف شده است. همچنین در مصاحبه‌ای با «جف اسمیت» فیزیکدان هسته‌ای و بازرس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این احتمال که سلاح‌های اتمی مزبور توسط رژیم صهیونیستی در اختیار عربستان قرار گرفته باشد رد نشده است.
پیشروی‌های انصارالله و ارتش
با وجود پوشش حملات هوایی عربی- غربی به نفع نیروهای وابسته به رئیس‌جمهور سابق یمن و تکفیری‌ها، کمیته‌های انقلابی طی روزهای گذشته  در استان حضرموت در شرق یمن در چندین جبهه نبرد با شبه‌‌نظامیان هادی و القاعده موفق عمل کردند و به پیشروی‌هایی دست یافتند. «عبدالله الشتری»، یکی از رهبران انصارالله در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در صنعا تاکید کرد: «انصارالله به حملات خود علیه پایگاه‌های تروریست‌ها ادامه می‌دهد و توانسته شبه‌نظامیان هادی را در بیشتر مناطق حضرموت سرکوب کند. همچنین انقلابیون چندین راه اصلی را در مناطق مختلف استان عدن تحت کنترل گرفته و راه‌های تماس با تروریست‌ها را قطع کرده و برخی قبایل یمنی چندین محل استقرار تروریست‌ها را در عدن تخریب کردند».
از طرف دیگر ارتش یمن با همکاری گروه‌های مردمی موفق شد مناطق الوضیع و المشجح را در استان مارب از کنترل القاعده خارج و به سوی مقر اصلی آن در شهر کوفل حرکت کند.

اعزام 2 ناو آمریکایی دیگر به خلیج عدن
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) خبر اعزام ناو هواپیمابر «یو اس اس تئودور روزولت» و ناو موشک‌انداز «یو اس اس نورمندی» را تایید کرده است. سرهنگ استیو وارن، از سخنگویان فرماندهی مرکزی آمریکا گفت به دلیل شرایط یمن این ناوها به منطقه فرستاده شده است. او البته احتمال هرگونه رویارویی دریایی با ایران را تکذیب کرد. نیروی دریایی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این دو ناو «به نیروهای ایالات متحده در دریای عرب، خلیج عدن، تنگه باب‌المندب و جنوب دریای سرخ که عملیات امنیتی دریایی انجام می‌دهند، پیوسته‌اند. در این بیانیه همچنین آمده است در روزهای اخیر «نیروی دریایی ایالات متحده به دلیل بی‌ثباتی در یمن، حضور خود را در این منطقه تقویت کرده است». به گفته نیروی دریایی آمریکا، «هدف از این عملیات، تامین ایمنی خطوط مهم کشتیرانی در منطقه است تا همچنان باز و امن باشند».
 


Page Generated in 0/0151 sec