printlogo


کد خبر: 137349تاریخ: 1394/2/9 00:00
وزیر نفت دیروز برای پاسخگویی به مجلس نرفت
غیبت زنگنه

مهدی جابری: حاشیه‌های بنزین وارداتی، وزارت نفت را وارد زمین پاسخگویی کرده است. این بار اما رسانه‌ها طرف این وزارتخانه نیستند که بتواند از ارائه پاسخ شفاف شانه خالی کند. به نظر می‌رسد راه سخت وزیر نفت در مجلس آغاز شده است و او باید به سوالات تشریحی نمایندگان پاسخ روشن بدهد.
بیژن نامدارزنگنه دیروز سه‌شنبه باید به مجلس می‌رفت و برای ساعاتی میهمان اعضای کمیسیون انرژی می‌شد. طبق اعلام حسین امیری‌خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» سوالاتی که وزیر نفت را به مجلس کشانده، عبارتند از: خرید دکل‌های خارجی، عدم پرداخت مطالبات شرکت‌هایی مثل حفاری شمال، گازرسانی روستایی، آلایندگی پالایشگاه آبادان، وضعیت پالایشگاه آناهیتا، واردات بنزین و جذب نیرو و استخدام‌ها.
دیروز اعضای کمیسیون انرژی مجلس منتظر حضور زنگنه بودند اما این میهمان نامدار ترجیح داد انتظار میزبانان خود را طولانی‌تر کند.
سیدمهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگویی کوتاه با «وطن‌امروز» اظهار داشت: نیامد! آقای زنگنه امروز و تا این لحظه که ساعت 16 است به مجلس نیامده. بعید است در ساعت‌های باقیمانده شاهد حضور ایشان باشیم چون قرار بر مجلس شب‌نشینی نبوده است!
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی مجددا میزبان وزیر نفت خواهید بود، گفت: مشخص نیست. البته ادامه این روند به زیان وزیر نفت است. بزودی برای حضور ایشان برنامه‌ریزی خواهد شد.
موسوی‌نژاد در واکنش به این پرسش که  طرح تحقیق و تفحص از بنزین وارداتی در چه مرحله‌ای است و چقدر به تصویب آن امید دارید، پاسخ داد: انتظار داریم این طرح به صحن علنی برود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره شایعاتی مبنی بر مذاکره و توافق برای لغو طرح تحقیق و تفحص اظهار داشت: این خلاف قانون است. کسی نمی‌تواند دستور مذاکره و توافق پنهان بدهد. آن چیزی که ما تهیه و تدوین کرده‌ایم باید به رای نمایندگان گذاشته شود.
موسوی‌نژاد افزود: گویا برخی‌ می‌خواهند 2 سال جوسازی و حاشیه‌سازی را در یک شب و روز خاتمه دهند. چه کسی می‌خواهد پاسخگوی دروغ‌پردازی‌ها و ادعاهایی باشد که فقط برای پر شدن جیب عده‌ای خاص بود و در این میان، مردم بیشترین آسیب روحی و روانی را متحمل شدند.
  مجموعه ابتکار و انکار توان داخلی
در شرایطی که بنزین یورو 2 زمانی استاندارد کشورهای اروپایی بوده و آنها به این استاندارد احترام می‌گذاشتند و پله‌پله برای ارتقای آن اقدام کردند، گویا برخی افراد و جریان‌های سیاسی آنقدر غرق در سیاست و بازی مخرب با افکار عمومی شده‌اند که فراموش کرده‌اند ما یک کشور در حال توسعه هستیم و البته مسیر توسعه را سریع‌تر و بهتر از جوامع مشابه خود طی می‌کنیم. در این باره امیری‌خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: همین بنزین که بر سر کیفیت آن دعواست، زمانی در اتحادیه اروپایی و با عنوان بنزین یورو2 مصرف می‌شده است.
این موضوع را سیدعلی سیدمومنی، رئیس مهندسی فرآورده‌های نفتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز تایید کرده است. او که یک سال قبل به خاطر مصاحبه با «وطن‌امروز» به دستور یک مقام ارشد نفتی، راهی هیات بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان وزارت نفت شده بود، اعتقاد داشت: مگر مشکل بنزین یورو 2 چیست؟ این یک استاندارد بین‌المللی بوده است. تمام صاحبنظران داخلی و بین‌المللی می‌دانند انتقال از یک استاندارد به استاندارد بالاتر نیازمند زمان است. حتی در کشورهای صاحب صنعت 4 تا 5 سال زمان می‌برد. اینگونه نیست که امروز اراده کنیم و چند روز یا چند هفته یا یک سال بعد محقق شود. دوستان ما نباید عجول باشند.
اما برخی جریان‌های به ظاهر مدافع محیط‌زیست که نام و نشانی از دولت دارند، آنقدر عجله به خرج دادند که در این راه، توان داخلی کشور را برای تولید بنزین زیر سوال بردند. متخصصان و تولیدکنندگان ایرانی آنچنان آسیبی در این شایعه‌سازی‌ها متحمل شدند که شاید به این زودی نتوانند تبعات آن را به فراموشی بسپارند.
مصطفی افضلی‌فرد، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس دیروز به فارس گفت: مسائل گروهی و جناحی را نباید وارد مباحث محیط‌زیست کنیم همچنین باید تقویت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های داخلی، یک اصل باشد. اینکه قابلیت‌های داخلی انکار یا تضعیف شود و کاهش آلودگی هوا به بنزین‌های وارداتی ربط داده شود رویه منصفانه‌ای نیست. اصلاح گزارش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گام اول و تبیین آن برای مردم گام بعدی و اصلی است. سازمان محیط‌زیست باید در گزارش خود تجدیدنظر کند و نسبت به اصلاح گزارشش براساس آنچه کمیسیون اصل 90 به آن دست پیدا کرده اقدام کند.
وی با اشاره به تکذیب گزارش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره بنزین‌های آلوده گفت: جمع‌بندی گزارش‌های نهادهای مختلفی همچون کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس این بود که  گزارش سازمان محیط‌زیست درباره بنزین آلوده نادرست بوده است.
   دروغ بزرگ
حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس هم دیروز از حاشیه‌سازی درباره بنزین تولید داخل با عنوان دروغ بزرگ یاد کرد و گفت: به دلیل اهمیتی که افکار عمومی در مقطع فعلی دارد و در یک رویارویی با جریان سلطه هستیم و تمام تلاش آنها بر این است که مردم را از آینده خود ناامید کنند، طبعا  درباره اظهاراتی که باعث ناامیدی مردم می‌شود و از سر بی‌تدبیری یا از سر لجاجت‌های سیاسی است، وقتی خلاف آنها ثابت شده است، مدعی‌العموم باید ورود کند.
وی ادامه داد: متاسفانه در این مدت اظهارات دروغی که باعث تشویش اذهان عمومی شده متعدد است. یکی از این اظهارات صحبت‌های وزیر کشور درباره پول کثیف در انتخابات بود. دومین اظهارات کذب موضوع بورسیه‌ها بود که تا چند ماه القا می‌کردند بیش از 3000 دانشجوی دوره دکترا که قرار است آینده این کشور را بسازند با تقلب و غیرقانونی بورسیه شده‌اند که این فضاسازی باعث لطمه روحی و علمی به آنها و خانواده‌هایشان شد. در حالی که بعد از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این اظهارات دروغ است و به جز 30 مورد از بیش از 3 هزار مورد بورسیه، همه قانونی است و مجرای قانونی را طی کرده است.
وی افزود: سومین دروغ بزرگی که لازمه‌اش ورود مدعی‌العموم است تا به آن رسیدگی کند، مساله بنزین‌های آلوده است که در دوره‌ای که با تحریم مواجه هستیم و دشمن تلاش می‌کند ما را از آینده ناامید و به خود وابسته کند، موضوع بنزین‌های آلوده مطرح می‌شود که بعد از رسیدگی و حضور همه دستگاه‌های ذی‌ربط حتی نهادهایی که در همین دولت منصوب شده‌اند، مشخص شد این ادعا دروغ بزرگی بوده است.
نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: در این موضوعات که باعث تشویش اذهان عمومی شده، عذرخواهی کار خوبی است ولی کفایت نمی‌کند. باید نقش رسانه‌ها و نقش گوینده این ادعاها در یک محکمه مورد رسیدگی قرار گیرد تا از تکرار آن جلوگیری شود.


Page Generated in 0/0066 sec