printlogo


کد خبر: 137355تاریخ: 1394/2/9 00:00
فرستاده سابق سازمان ملل از اختلاف‌افکنی سعودی‌ها پرده برداشت
نفوذ یمنی‌ها به عمق عربستان

گروه بین‌الملل: در حالی‌که عربستان سعودی شکست خود در تحقق اهداف میدانی از تجاوز نظامی علیه یمن را به رسمیت نمی‌شناسد، ولی نیروهای قبیله‌ای که به گروه انقلابی الحوثی‌ پیوسته‌اند، یک دستاورد مهم در این جنگ کسب کرده‌اند. طبق گزارش رسانه‌های خبری، چندین گروه  مبارزان قبیله همدان بن زاید، دوشنبه با عبور از خطوط و استحکامات نظامیان سعودی در  منطقه نجران، به یک گشتی نیروهای عربستان حمله کردند که در این درگیری یک افسر ارشد  و  تعدادی از سربازان سعودی کشته شدند. منابع یمنی گفتند این گروه پس از این عملیات با وجود حملات شدید توپخانه‌ای و هوایی سعودی‌ها توانستند به پایگاه‌های خود بازگردند. به رغم آماده‌باش گسترده نیروهای عربستانی و تاکید بسیار آنها برای به نمایش گذاشتن حضور و آمادگی خود در رسانه‌های گروهی، حمله نیروهای قبیله‌ای یمن در این عمق از خاک عربستان، یک پیروزی بسیار مهم برای قبایل یمنی محسوب می‌شود. سد وادی نجران به طول 260 متر و ارتفاع 60 متر یکی از بزرگ‌ترین سدهای آبی در عربستان است که گنجایش ذخیره‌سازی آب در آن 85 میلیون متر مکعب است.
فرار استاندار مأرب به عربستان
از سوی دیگر منابع یمنی بر فروپاشی سریع صفوف عناصر شبکه تروریستی القاعده در استان مأرب پس از مسلط شدن کمیته‌های انقلابی بر وادی الجفیانه و کوهستان البلق و التباب مشرف بر مراکز دولتی در این استان تاکید کردند. در همین راستا نیروهای ارتش یمن با حمایت کمیته‌های انقلابی توانستند وادی الجبینه در جنوب غرب شهر مأرب را به‌طور کامل از وجود تروریست‌های القاعده پاکسازی کنند. در سایه این تحولات، منابع ویژه استان مأرب یمن خبر دادند که در پی شکست عناصر القاعده و شبه‌نظامیان حزب‌الاصلاح از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، استاندار مأرب و سلطان العراده، یکی از رهبران حزب‌الاصلاح از طریق گذرگاه الودیعه به عربستان گریختند. شبه‌نظامیان قبیله آل‌فجیح نیز که استاندار مأرب متعلق به آن است، از مناطق درگیری و بویژه مناطق الفلج، البلق‌الشرقی و النقعه مأرب که تحت سیطره این قبیله بود، گریختند.
اوضاع انسانی فاجعه‌بار در یمن
با حمله جنگنده‌های سعودی به یمن، امیدها درباره توقف درگیری‌ها و امدادرسانی کمرنگ شده و امدادرسانان اوضاع انسانی را در یمن فاجعه‌بار خواندند. سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اوضاع یمن را فاجعه‌بار خوانده است. وزیر حقوق بشر یمن نیز با تایید فاجعه‌آمیز بودن اوضاع این کشور، اعلام کرد جنگ و پیامدهای ناشی از آن که موجب تخریب زیرساخت‌ها در یمن بویژه در استان‌های عدن، ضالع و تعز شده است این کشور را یکصد سال به عقب رانده است. کمبود دارو و لوازم پزشکی بیمارستان‌های یمن را با فاجعه انسانی روبه‌رو کرده است. وضع درمانی، بهداشتی و خدمات بیمارستان‌های یمن با ادامه حملات هوایی جنگنده‌های سعودی و از طرف دیگر حصر هوایی، دریایی و زمینی یمن در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته است. با ادامه تجاوزات هوایی عربستان سعودی به یمن، مردم خشمگین یمن در صنعا، پایتخت این کشور به خیابان‌ها آمدند و حملات مرگبار سعودی‌ها را محکوم کردند.
تلفات جنگ
در همین حال، سخنگوی نیروهای مسلح یمن با بیان اینکه تدابیر عملی، پیروز نهایی را مشخص می‌کند، گفت: یمن نمی‌پذیرد که مزدور یا خائنی در خاکش وجود داشته باشد و ما بار دیگر به اطاعت عربستان سعودی یا آمریکا درنمی‌آییم؛ حتی اگر تمام جهانیان گرد هم آیند. غالب لقمان افزود جنگنده‌های متجاوز به یمن از تسلیحات ممنوعه بین‌المللی برای هدف قرار دادن بخش‌هایی از صنعا استفاده کردند. شرف غالب لقمان با بیان اینکه حملات عربستان سعودی به یمن شدیدتر از قبل شده و میزان تخریب‌ها افزایش یافته است، افزود: رژیم آل‌سعود تاکنون بیش از 3125 بار مناطق مختلف یمن را بمباران، گلوله‌باران یا موشک‌باران کرده است. وی افزود در این حملات 480 خانه هدف قرار گرفته و ویران شده است و 51 تاسیسات دولتی از جمله 9 بیمارستان نیز تخریب شده‌ است. موسسه مبارزه با فساد و دفاع از حقوق و آزادی‌ها در صنعا (بیت‌الحریه) نیز در چهارمین گزارش خود با بررسی آمار قربانیان تجاوز عربستان به یمن و خسارت‌های وارده به این کشور از 26 مارس گذشته تا 25آوریل، اعلام کرد تاکنون 3512 تن کشته شده‌اند که 492 کودک زیر 15 سال و 209 زن در میان آنها وجود دارد. براساس گزارش موسسه بیت‌الحریه، شمار زخمی‌های تجاوز عربستان به یمن 6 هزار و 189 تن است که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است و از این تعداد 978 کودک زیر 15 سال و713 نفر زن هستند.
افشاگری بن‌عمر درباره عربستان
فرستاده سابق سازمان ملل به یمن در گزارشی به شورای امنیت از کارشکنی‌های ریاض در روند رسیدن به توافق سیاسی میان گروه‌های یمنی و نقش حملات عربستان در تشدید درگیری و اختلافات این کشور پرده برداشت. جمال بن‌عمر تصریح کرد با مذاکراتی که میان گروه‌های یمنی انجام شد بسیار به توافقی نزدیک بودیم که براساس آن قدرت میان همه طرف‌ها از جمله انصارالله تقسیم می‌شد. انصارالله با عقب‌نشینی نیروهای خود از شهرهای یمن توافق کرده بود تا نیروهای دولتی جای آنها را بگیرند. در مقابل نیز عبدربه منصور هادی (رئیس‌جمهوری مستعفی یمن) بخشی از هیات اجرایی می‌شد که رهبری مرحله انتقالی در کشور را برعهده می‌گرفت اما حمله عربستان همه چیز را متوقف کرد.
 


Page Generated in 0/0069 sec