printlogo


کد خبر: 138024تاریخ: 1394/2/21 00:00
قیمت میوه و صیفی‌جات در میوه‌فروشی‌ها سر به فلک کشید
حاجی گرونی!

گروه اقتصادی:  این روزها مردم وقتی به میوه‌فروشی‌ها می‌روند دیگر اثری از «حاجی ارزونی»ها نمی‌بینند چرا که قیمت‌ها سر به فلک کشیده و «حاجی‌گرونی»ها جایگزین ارزان‌فروش‌ها شده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز» خریداران میوه در چند روز اخیر متوجه افزایش قیمت عجیب و غریب میوه و صیفی‌جات شده‌اند و فقط به مقدار محدود می‌توانند میوه بخرند. قیمت بسیاری از میوه‌ها در مغازه‌های سطح شهر نسبت به میدان میوه‌ و تر‌بار بیشتر از سقف 35 درصد سودی است که برای آنها تعیین شده و این تفاوت قیمت در برخی اقلام به حدود 70 درصد نیز می‌رسد. البته معاون اتحادیه بارفروشان نیز از افزایش چشمگیر قیمت انواع میوه و صیفی‌جات در میدان مرکزی میوه و تر‌بار خبر می‌دهد و می‌گوید: افزایش تقاضا و صادرات 2 علت این امر هستند. علی امامی از افزایش چشمگیر قیمت انواع میوه و صیفی‌جات در میدان مرکزی میوه و تر‌بار خبر داد و اظهارداشت: در پی افزایش مجالس جشن و عروسی طی روزهای اخیر، تقاضا برای میوه بالا رفته، ضمن اینکه صادرات نیز انجام می‌شود و همین عوامل سبب کاهش عرضه در سطح میدان مرکزی شده است. وی، قیمت هرکیلوگرم هندوانه را ۱۳۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: روز یکشنبه قیمت طالبی کاشان ۲۸۰۰ تومان، ملون کازرون ۲۲۰۰ تومان، پرتقال ۶۰۰۰ تومان، کیوی ۲۵۰۰ تومان، خیار باکیفیت ۱۵۰۰ تومان، گوجه‌فرنگی ۱۵۰۰ تومان، هویج از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان و لوبیا ۲۲۰۰ تومان بود. معاون اتحادیه بارفروشان، قیمت هرکیلوگرم فلفل دلمه را ۲۰۰۰ تومان اعلام  و اضافه کرد: سیب زمینی ۹۰۰ تومان، پیاز از ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومان، بادمجان دزفول ۱۶۰۰ تومان، کدو خورشتی ۱۰۰۰ تومان، کلم قرمز ۲۰۰۰ تومان و کلم سفید ۵۰۰ تومان است. امامی درباره علت افزایش ۱۴۰۰ تومانی قیمت کلم قرمز گفت: فصل این محصول رو به پایان است و همین امر سبب گرانی آن شده است. به گفته وی، قیمت کاهو سالادی ۶۰۰ تومان، کاهو رسمی ۵۰۰ تومان، کاهو چینی ۷۰۰ تومان، کلم بروکلی ۲۰۰۰ تومان، سیر تازه با برگ ۱۵۰۰ تومان و بدون برگ ۴۰۰۰ تومان، موز ۴۲۰۰ تومان، سیب‌درختی مرغوب ۳۰۰۰ تومان، سیب‌درختی ۱۵۰۰ تومان، گوجه‌سبز باکیفیت ۱۲۰۰۰ تومان و  گوجه‌سبز درجه دو ۵۰۰۰ تومان است. امامی درگفت‌وگو با مهر افزود: قیمت لیموترش ۶۰۰۰ تومان، سبزی خوردن از ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان و سبزی قورمه، پلو، کوکو و آش ۶۵۰ تومان است. وی در پایان با بیان اینکه میوه‌هایی مانند سیب سبز، پرتقال، گلابی و انگور  به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، اضافه کرد: واردات موز، آناناس و نارگیل آزاد است.
افزایش 2برابری قیمت در میوه‌فروشی‌ها نسبت به تره‌بار
بنا به این گزارش، اگرچه معاون اتحادیه بارفروشان (بازارمرکزی میوه و تربار) از افزایش چشمگیر قیمت  انواع میوه و صیفی‌جات در این بازار خبر می‌دهد اما همین میوه‌ها با همین قیمت در غرفه‌های میوه‌فروشی و مغازه‌ها با افزایش حدود 2 برابری به دست مصرف‌کننده می‌رسد. از طرفی علی امامی معتقد است صادرات میوه به خارج از کشور موجب شده است تا این رویکرد تاثیر زیادی بر افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات بگذارد، در چنین شرایطی ضروری است تا مسؤولان و ناظران بازار با برنامه‌ریزی درست و در راستای حمایت از تولید و مصرف تمهیدات لازم را برای حل این موضوع به‌کار گیرند.
افزایش 2 برابری قیمت هندوانه
میوه‌فروشی‌ها قیمت‌ها را بی‌رویه بالا بردند. رئیس اتحادیه باغداران با بیان این مطلب، درباره افزایش قیمت برخی میوه‌ها از قبیل هندوانه و ملون گفت: متاسفانه برخی خرده‌فروشان به دلیل استقبال مردم از میوه‌های جالیزی، قیمت‌ها را افزایش داده‌اند که باید از سوی سازمان حمایت نظارت کافی انجام شود. مجتبی شادلو در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه جز میوه‌های جالیزی در میدان تر‌بار سایر میوه‌ها افزایش چندانی نداشته است، افزود: میوه‌های جالیزی از قبیل هندوانه از هفته گذشته تاکنون شاید افزایش 300 تا 400 تومانی داشته و هندوانه از 500 به 900 تومان رسیده است که به نوعی 2 برابر شده است. وی در پاسخ به اینکه آیا صادرات این میوه‌ها در افزایش قیمت‌ها تاثیر داشته است، گفت: صادرات در این حوزه به‌خوبی در حال انجام است از طرفی به اندازه کافی تولید داریم و صادرات باعث کاهش میوه‌های جالیزی در بازار نشده است. وی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها به نوعی از سوی برخی خرده‌فروشی‌ها انجام شده است که باید تحت نظارت بیشتری قرار گیرند. شادلو با بیان اینکه در حال حاضر با مازاد برخی میو‌ه‌ها مثل خیار، هندوانه و ملون مواجه هستیم، افزود: در میادین تربار شاهد بازگشت برخی میوه‌های روزانه نیز هستیم به عبارتی کمبودی نداریم و افزایش قیمت فقط از طرف خرده‌فروشی‌هاست.
دلایل مغازه‌داران برای گران‌فروشی میوه‌!
درحالی قیمت میوه و صیفی‌جات در مغازه‌ها با نرخی حدود دوبرابر به فروش می‌ر‌سد که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران به دلیل ضایعات، پرداخت هزینه‌های اضافه، بالا بودن اجاره‌بها در مغازه‌های بالای شهر و.... است که میوه‌فروشان به سود حداکثری 35 درصد راضی نیستند! حسین مهاجران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر واحد‌های صنفی مجبور نباشند در زمان خرید میوه از میادین میوه و تر‌بار بابت ضایعاتی همچون علف، کاه، جعبه یا کارتن‌های کاغذی مبلغی اضافه‌تر از قیمت میوه بپردازند، به سود حداکثر 35 درصدی راضی خواهند بود. وی با بیان اینکه با گران‌فروشان میوه برخورد می‌کنیم، گفت: باید برنامه‌ای ریخته شود که واحدهای صنفی باری را که خریداری می‌کنند به صورت خالص باشد و مجبور نباشند بابت ضایعات، هزینه‌ای پرداخت کنند و از طرفی هزینه اضافی برای کارگر بپردازند. مهاجران در ادامه توضیح داد: زمانی که میوه‌فروشان از غرفه‌های میادین میوه و تر‌بار خرید می‌کند کارگران غرفه‌دار بار خریداری‌شده را به کامیون یا وانت حمل می‌کنند و این در حالی است که هزینه‌ای که دریافت می‌کنند هزینه کارگری نیست بلکه پول بیشتری از خریداران دریافت می‌کنند.


Page Generated in 0/0129 sec