printlogo


کد خبر: 138027تاریخ: 1394/2/21 00:00
بیانیه 200 نماینده مجلس خطاب به دولت
نتایج مذاکرات به مجلس ارائه شود

گروه سیاسی: سکوت دولتی‌ها در قبال نیرنگ جدید آمریکا، نمایندگان مجلس را هم به واکنش واداشت. پس از آنکه نمایندگان مجلس به جای دولتی‌ها دست به کار شدند و با ارائه 3 طرح، به مقابله به مثل با مصوبه اخیر سنا برای نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای پرداختند، روز گذشته 200 نماینده مجلس هم به دولت تذکر دادند و خواستار توجه به بدعهدی جدید آمریکایی‌ها شدند. روز گذشته بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای اعلام کردند اگرچه استخدام زبان تهدید در دیپلماسی چیزی جز جیغ ناشی از ترس به حساب نمی‌آید، اما برای دولت آمریکا چنین رفتاری سخیف‌تر است. به گزارش فارس، بیش از 200 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه بازرسی‌های آژانس صرفا مطابق عرف و قواعد بین‌المللی مجاز است، خاطرنشان کردند: همان‌گونه که خروج از چارچوب NPT برای کشورها امری مذموم است بعضی نظارت‌های آژانس نیز تخریب‌کننده NPT خواهد بود لذا رعایت این نظام‌ها باید در نتیجه مذاکرات دیده شود. در ابتدای این بیانیه آمده است: مذاکرات هسته‌ای به مرحله پراهمیتی رسیده است و اقتضا دارد با دقت رفتارهای 1+5 بویژه دولت آمریکا مورد ارزیابی قرار گیرد. بیش از یک‌سال و اندی از مذاکرات هسته‌ای می‌گذرد و به‌رغم برخی دعاوی غیرمنطقی آمریکا، مصوبه اخیر مجلس سنا نشانگر زیاده‌خواهی دیگری است که ما در پس ژست‌های دموکراتیک، بار‌ها پس از انقلاب آن را آزموده‌ایم. در ادامه این بیانیه آمده است: اینگونه رفتار در قواعد مذاکرات بین‌المللی نامی جز مکر ندارد و نتیجه آن امری جز عدم اعتماد نیست، لذا ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صراحت اعلام می‌داریم:
الف- وارد کردن مصوبه کنگره به‌عنوان مؤلفه جدیدی در تایید نتایج مذاکرات نمی‌تواند عامل چانه‌زنی دیگری به حساب‌ آید، بلکه به عکس مذاکره‌کنندگان محترم کشور باید درباره تأثیرات ورود این عامل، واکنش مناسب نشان دهند و آن را در نتایج مذاکرات به طور جدی در نظر بگیرند.
ب- شرایط بازرسی‌های آژانس صرفاً مطابق عرف و قواعد بین‌المللی مجاز است و همانگونه که خروج از چارچوبNPT برای کشور‌ها امری مذموم است، بعضی نظارت‌های آژانس نیز تخریب‌کننده NPT خواهد بود، لذا رعایت این نظامات باید در نتیجه مذاکرات دیده شود.
ج- اگر چه استخدام زبان تهدید در دیپلماسی چیزی جز جیغ ناشی از ترس به حساب نمی‌آید برای دولت آمریکا که خود بارها تقاضای مذاکره در موضوع هسته‌ای ایران را کرده است چنین رفتاری سخیف‌تر است لذا همان‌گونه که ملت بزرگوار ایران در طول 35 سال پس از انقلاب به اینگونه تهدیدات وقعی ننهاده‌اند، مذاکره‌کنندگان که نمایندگی این ملت را برعهده دارند پاسخی درخور شأن را به آنان داده و نشان دهند قلمرو مذاکرات ساحت اینگونه بازی‌گوشی‌های ناشیانه نیست و مذاکرات همراه با تهدید را به کام آنان تلخ کنند.
د- وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران موظف است بر پایه رهنمودهای رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی و تذکرات یادشده، نتایج مذاکرات را به مجلس شورای اسلامی تقدیم دارد تا با دریافت نظرات نمایندگان ملت، تکلیف این پرونده براساس منافع ملی کشور روشن شود.
در این بیانیه همچنین مندرج است: از آنجا که دخالت‌های دولت آمریکا در منطقه نظیر اشغال افغانستان و عراق یا بحران‌سازی در سوریه و اینک در یمن موجب کشتار مردم و گسترش افراطی‌گری و تروریسم شده است و ظاهراً این کشور بنا دارد با گسترش تروریسم نوعی یاغی‌گری بین‌المللی را رایج کند که بدترین عامل در جهت بی‌ثباتی و استقلال کشورهاست، لازم است وزارت امور خارجه گزارشی از این امر همراه با نتایج مذاکرات به مجلس شورای اسلامی ارائه کند که مورد بررسی همزمان نمایندگان مجلس قرار گیرد. به گزارش
«وطن امروز»، در کنار این تذکر، طرح‌های نمایندگان برای جلوگیری از تعرض بیشتر آمریکایی‌ها، همچنان مطرح است.
در این میان 2 طرح دوفوریتی به صورت ویژه در دستور کار نمایندگان قرار گرفته است. آنها تلاش می‌کنند بتوانند از طریق مجلس شورای اسلامی و اختیارات قانونی که این نهاد قانونگذاری ایجاد کرده، مانع ادامه روند وادادگی در مذاکرات هسته‌ای شوند. با این حال البته روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس اعلام کرد طرح سوم یعنی طرح توقف مذاکرات هسته‌ای به دنبال تشدید ادبیات تهدیدآمیز آمریکایی‌ها، در دستور کار مجلس قرار نخواهد داشت.


Page Generated in 0/0070 sec