printlogo


کد خبر: 138061تاریخ: 1394/2/21 00:00
ادامه کارشکنی برخی سناتورها درباره لایحه مربوط به توافق هسته‌ای ایران

جنیفر استینهاور: سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو از ایالت فلوریدا خواستار رای‌گیری درباره متممی است که ایران را برای به رسمیت شناختن دولت اسرائیل تحت فشار قرار می‌دهد. این امر تهدیدی برای یک ائتلاف دوحزبی سست‌بنیاد در حمایت از طرحی است که به کنگره حق اظهارنظر در مذاکرات هسته‌ای ایران را داد.
در حالی که دیگر سناتورها تلاش کردند همتایانشان را متقاعد کنند این طرح را عمدتا بدون تغییر تصویب کنند، روبیو که از نامزدهای ریاست‌جمهوری است،‌ ظاهرا مصمم است یک‌سری متمم‌ها را به تصویب برساند که این قانون را به طور قابل ملاحظه‌ای سخت‌تر خواهد کرد و در صورت تصویب، تقریبا به‌طور قطع وتوی اوباما رئیس‌جمهور را در پی خواهد داشت که در اصل درباره هرگونه نقش کنگره در توافق احتمالی با ایران اکراه دارد. روبیو گفت: «این یک بازی نیست، یک موضوع بسیار جدی است. ما حق داریم این مسائل را به بحث بگذاریم. اگر مایل به رای دادن نیستید، نامزد عضویت در سنا نشوید». سناتور جمهوریخواه «باب کورکر» از ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا سعی داشت متمم‌های جنجالی را محدود کند و با متمم‌های پیشنهادی قویا مخالفت کرد.
طی 2 رویداد در کنگره، لایحه‌ای که در اصل دموکرات‌ها را در مقابل یکدیگر قرار داد- گروهی طرفدار دیدگاه‌های کاخ‌سفید و گروهی طرفدار حق اظهارنظر کنگره- ظاهرا اکنون به نزاع در میان سناتورهای جمهوریخواه انجامیده است. برخی خواهان ترغیب اوباما به امضای لایحه‌اند. سناتور جمهوریخواه «جف فلیک» از ایالت آریزونا که خواهان محدود شدن متمم‌ها است، بر ضرورت امضای آن توسط رئیس‌جمهور تاکید کرد.
در 2 رای‌گیری آزمایشی ائتلافی از قانونگذاران جمهوریخواه همراه با تمام دموکرات‌های سنا سعی کردند این متمم‌های جنجالی را به تاخیر اندازند که پیام خوبی برای کورکر و طرح مورد نظر بود.  متمم دیگری که طبق آن هر توافق حاصل شده درباره برنامه هسته‌ای ایران به منزله یک پیمان و مستلزم تصویب دوسوم سنا بود نیز شکست خورد و 12 جمهوریخواه همراه با دموکرات‌ها مانع تصویب آن شدند (روبیو در آن رای‌گیری شرکت نکرد).
ممکن است برای دموکرات‌ها رد چند متمم پیشنهادی جمهوریخواهان مشکل باشد، از جمله متمم پیشنهادی روبیو که از ایران می‌خواهد اسرائیل را به رسمیت بشناسد اما پیشنهاد وی با واکنش سناتور دموکرات «بنجامین کاردین» از ایالت مریلند و عضو برجسته کمیسیون روابط خارجی مواجه شد. کاردین گفت:‌ «فکر نمی‌کنم اعضای این کمیسیون مخالف آن باشند که همه کشورهای جهان، اسرائیل را به رسمیت بشناسند اما متمم روبیو موجب شکست این طرح خواهد شد». وی سپس با صدای بلند گفت:‌ «بله! این امر بدین معنی است که دستیابی رئیس‌جمهور [اوباما] به توافق با ایران تقریبا غیرممکن خواهد شد».  به علاوه، ‌کمیته امور سیاسی آمریکا و اسرائیل ضمن حمایت نظری از برخی متمم‌ها در بیانیه‌ای گفت: «ما از سناتورها درخواست داریم ضرورت حفظ اجماع دوحزبی درباره این قانون را در نظر داشته باشند و از حمایت از مفادی که ممکن است به زیان این حمایت دوحزبی باشد، خودداری کنند».  کاخ‌سفید تهدید کرده بود هر قانونی را که مخل مذاکرات جاری بین جامعه بین‌الملل و ایران درباره برنامه هسته‌ای آن کشور باشد،‌ وتو خواهد کرد. در نهایت طرح یاد شده با کسب 98 رای مثبت  سناتورها تصویب شد.
نیویورک‌تایمز


Page Generated in 0/0146 sec