printlogo


کد خبر: 138062تاریخ: 1394/2/21 00:00
آمریکا با فروش سلاح نگرانی اعراب را از توافق هسته‌ای کم می‌کند

در جریان تلاش‌های آمریکا برای کاهش نگرانی‌های کشورهای عرب از توافق هسته‌ای با ایران، آمریکا در نظر دارد بمب‌های ضدسنگر خود را که در حال حاضر فقط به اسرائیل پیشنهاد شده است به عربستان بفروشد. روزنامه واشنگتن‌تایمز گزارش داد مقامات آمریکایی این هفته به صورت خصوصی گفتند دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در نظر دارد بمب‌های ضدسنگر جی‌بی‌یو-28 (GBU-28) خود را به این کشور پادشاهی در منطقه خلیج‌فارس بفروشد. مذاکرات برای فروش این بمب به صورت مخفیانه در حال انجام است. براساس دستور کنگره در سال 2008، آمریکا متعهد است برتری نظامی اسرائیل را در خاورمیانه تضمین کند اما دولت آمریکا اصرار دارد به متحدان سنی خود در منطقه اطمینان دهد آنها را رها نخواهد کرد. براساس یک گزارش، آمریکا علاوه بر فروش بمب‌های ضدسنگر به عربستان، در نظر دارد جنگنده‌های اف-35 خود را نیز به امارات بفروشد.
تحلیلگران می‌گویند فروش این سلاح‌ها می‌تواند برتری نظامی اسرائیل در منطقه را از بین ببرد. بمب‌های ضدسنگر GBU-28 که قادر هستند به استحکامات زیرزمینی نفوذ کنند برخلاف خودداری آمریکا در فروش سلاح به تل‌آویو، در سال 2009 به صورت مخفیانه در اختیار اسرائیل قرار گرفت.
از این بمب‌های 5 هزار پوندی که با لیزر هدایت می‌شوند می‌توان در حمله ضد تاسیسات هسته‌ای ایران استفاده کرد اما تحلیلگران می‌گویند این سلاح کوچک‌تر از آن است که بتواند سایت هسته‌ای فردو ایران را نابود کند. پنتاگون یک بمب ضدسنگر 30 هزار پوندی را که می‌تواند به فردو نفوذ کند آزمایش کرده اما دولت اوباما از فروش آن به اسرائیل خودداری کرده است. دیپلمات‌ها هشدار دادند با توجه به تعهدات نظامی آمریکا به اسرائیل، ژاپن، مصر و ترکیه تصمیم درباره اینکه چه کشوری چه نوع سلاحی را در چه زمانی در اختیار داشته باشد و در عین حال موازنه نظامی مطلوب نیز حفظ شود،‌ دشوار است.
روزنامه تایمز آو اسرائیل


Page Generated in 0/0038 sec