printlogo


کد خبر: 138065تاریخ: 1394/2/21 00:00
امارات یک پایگاه هوایی نظامی بزرگ برای مقابله با تهدید ایران ساخته است

 اواخر ماه مارس، سایت گوگل ارث تصاویر جدیدی را منتشر کرد که نشان می‌داد تاسیسات جدیدی در امارات ساخته شده است و آن پایگاه هوایی نظامی جدیدی دور از سواحل این کشور و در فاصله 80 کیلومتری نزدیک‌ترین منطقه مسکونی است. این پایگاه باند فرود و پروازی موقت برای هواپیماها به طول 3 هزار متر دارد.  فعلا این باند مسیر تاکسی است. همچنین آشیانه‌های مستحکم‌شده‌ای برای حدود 20 فروند جت جنگنده و یک پارکینگ در این پایگاه ساخته شده است که می‌تواند بیش از 40 هواپیمای بسیار بزرگ باری یا بمب‌افکن را در خود جای دهد.  البته هنوز عملیات ساختمانی در این پایگاه ادامه دارد، البته امارات هیچ حرفی درباره وجود این پایگاه نزده است.
به نظر می‌رسد امارات این پایگاه را به علت فوریت مقابله با تهدیدات رو به افزایش ایران ساخته است. امارات هر سال میلیاردها دلار برای خرید تسلیحات بیشتر و جدیدترین تسلیحات هزینه می‌کند.
این روند از دهه 1990 ادامه داشته است. امارات هم‌اکنون صدها فروند جت جنگنده، سیستم‌های آموزش نظامی، سیستم‌های حمل و نقلی و بالگرد دارد و پایگاه هوایی جدید نیز بخشی از استراتژی به‌کارگیری این تجهیزات در جنگ احتمالی با ایران است. برخی فرماندهان نظامی آمریکایی بر این باورند 80 فروند جت جنگنده اف 16 که امارات یک دهه پیش خریداری کرد، می‌تواند به سرعت کل نیروی هوایی ایران را منهدم کند. امارات هم‌اکنون سرگرم خریداری 30 فروند دیگر از این جنگنده‌هاست.  عرب‌های خلیج‌فارس ترجیح می‌دهند ایرانی‌ها تبلیغات خود را باور کنند که نیروی نظامی ایران بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که در واقعیت وجود دارد. در واقع کشورهای عرب خلیج‌فارس نمی‌خواهند ایران برای به روز کردن و تقویت نیروی هوایی و دفاعی خود اقدام کند.
در واقع باور خیالی ایرانی‌ها برای عرب‌های خلیج‌فارس بهتر است تا اینکه فرماندهان نظامی ایران بخواهند براساس واقعیت داشته‌های خود عمل کنند. عرب‌ها معتقدند ایرانی‌ها باهوشند و معتقدند آنها در زمان جنگ می‌توانند کارهای عجیب و غیرمنتظره‌ای انجام دهند. کارهای غیرمنتظره‌ای که نمونه آن استفاده از موشک‌های بالستیک برای هدف قرار دادن پایگاه هوایی امارات است. به همین علت امارات سعی می‌کند از لحاظ نظامی خود را تقویت کند تا ایران نتواند حملات غیرمنتظره و پیش‌بینی‌نشده‌ای انجام دهد. امارات فقط 65 هزار نفر نیروی نظامی دارد. اما ایران با جمعیت 80 میلیونی خود حدود نیم میلیون نظامی دارد. البته نیروی هوایی ایران فقط 200 جنگنده قدیمی و قابل استفاده دارد، با وجود این رقم به ایرانی‌ها دلگرمی می‌دهد اما امارات یکصد جنگنده بسیار پیشرفته‌تر دارد و از حمایت‌های نظامی و آموزشی آمریکا برخوردار است. ملت‌های عرب از این می‌ترسند که ایرانی‌ها که هزاران سال بر منطقه سلطه داشته‌اند، سابقه‌ای طولانی در استفاده از تاکتیک‌های خلاقانه و موفق دارند. البته عربستان نیروی هوایی بزرگ‌تری در مقایسه با امارات دارد. در عین حال این باور وجود دارد که ایران ممکن است طرحی غافلگیرکننده برای حل این عدم توازن داشته باشد.
پایگاه اینترنتی استراتژی پیج


Page Generated in 0/0064 sec