printlogo


کد خبر: 138069تاریخ: 1394/2/21 00:00
تقویم تاریخ

پیوستن رسمی اروپای غربی به آمریکا در تحریم ایران (1359ش)
به دنبال واقعه فتح لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام در 13 آبان سال 1358 و پس از شکست طرح تحریم اقتصادی ایران از طریق سازمان ملل به دلیل وتوی یکی از اعضای شورای امنیت، برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند از امضای قراردادهای جدید با جمهوری اسلامی خودداری کرده و ایران را تحت فشار قرار دهند. این تصمیم بازار مشترک اروپا از آنجا که برای حمایت از آمریکا و محکوم کردن مساله گروگانگیری انجام می‏گرفت، حالتی سمبلیک و سیاسی داشت و از بار اقتصادی غالبی برخوردار نبود. بدین ترتیب پس از پایان مهلت آزادسازی گروگان‏ها و لاینحل ماندن این مساله، جامعه اقتصادی اروپا به طور رسمی، تحریم اقتصادی ایران را اعلام کردند. این اقدام در حالی انجام می‏گرفت که در اعلامیه مشترک کنفرانس 9 کشور اروپایی تنها هدف از این اقدام، تسریع در آزادی گروگان‏ها عنوان شده بود اما با گسترش این تحریم از سوی کشورهای غربی، اقتصاد داخلی آنان نیز دچار رکود و تورم شد. در طول 8 سال دفاع‌مقدس، آمریکا و کشورهای بازار مشترک اروپا، ایران را در تنگنا قرار داده و از معامله مستقیم خودداری می‏کردند. حتی در مواردی از فروش و ارسال داروهای مورد نیاز به ایران امتناع می‏کردند. این در حالی بود که پیشرفته‏ترین تجهیزات نظامی و خطرناک‏ترین سموم شیمیایی را در اختیار رژیم متجاوز عراق قرار می‏دادند و این رژیم را به ادامه جنگ ترغیب می‏کردند. لیکن رفته رفته، کشورهای اروپایی دریافتند که فشار آمریکا به ایران نه‌تنها به نفع آنها نیست بلکه منافع آنان را فدای مطامع آمریکا خواهد کرد.

 ارتحال فقیه نامدار شیعه شیخ جعفر کاشف‌الغطا (1228 ق)
شیخ جعفر کاشف‌الغطا در سال 1154 ق در نجف اشرف به دنیا آمد و از همان اوان کودکی به تحصیل علوم دینی پرداخت. در آغاز، مقدمات را نزد پدر آموخت و سپس از محضر بزرگانی نظیر شیخ محمدمهدی فتونی، محمدباقر وحیدبهبهانی و سیدمهدی بحرالعلوم کسب دانش کرد. شیخ‌جعفر سپس به تالیف و تدریس پرداخت و شاگردان فراوانی تربیت کرد و کتب متعددی نگاشت. یکی از کارهای مهم وی، مقابله با اخباری‏گری بود و تلاش مؤثری در از بین بردن این فتنه انجام داد. سرانجام این عالم سترگ پس از 74 سال عمر با برکت، دار فانی را وداع گفت و زندگی جاودان خود را آغازکرد.

نبرد فرانسه و انگلستان با آلمان در جریان جنگ دوم جهانی (1940م)
با آغاز جنگ دوم جهانی و حمله نیروهای آلمان به کشورهای مجاور، هیتلر تصمیم گرفت با حمله به منطقه غرب، کشورهای بلژیک، هلند و لوکزامبورگ را به تصرف خود درآورد. با حمله آلمان به این 3 کشور در دهم مه 1940م نیروهای متحد فرانسه و انگلیس برای حمایت از کشور بلژیک وارد این کشور شدند. دفاع از این کشور به موجب قراردادی صورت گرفت که میان انگلیس و فرانسه تصریح شده بود اما با وجود اتحاد فرانسه و انگلیس، قوای آلمان نازی نه‌تنها ارتش بلژیک، بلکه نیروهای انگلیس و فرانسه را نیز شکست دادند و سرانجام بلژیک را اشغال کردند.

تصویب قطعنامه استقلال بحرین در شورای امنیت  (1970م)
کشور امیرنشین بحرین با 694 کیلومترمربع وسعت در جنوب غرب آسیا، به صورت جزایری در جنوب خلیج‌فارس واقع شده و فاصله کمی تا سواحل قطر و عربستان‌سعودی دارد. سرزمین بحرین از گذشته بخشی از سرزمین ایران محسوب می‌شد. در سال 1820م حاکم وقت بحرین پیمانی با دولت انگلیس منعقد کرد که سرانجام در 1914 بحرین به کلی تحت‌الحمایه انگلستان شد. از آن زمان دولت ایران همواره بر حاکمیت انگلستان بر بحرین اعتراض داشته و آن را جزء لاینفک خاک ایران می‏شمرده است. سرانجام ایران در سال 1971 مراجعه به آرای عمومی با نظارت سازمان ملل را پذیرفت و در نتیجه نظرخواهی صوری که از 40 خانواده در بحرین صورت گرفت، بحرین به استقلال دست یافت و به عضویت سازمان ملل در آمد. بدین ترتیب با خیانت رژیم پهلوی این بخش مهم و استراتژیک از خاک ایران جدا شد.


Page Generated in 0/0040 sec