printlogo


کد خبر: 139027تاریخ: 1394/3/6 00:00
تقویم تاریخ

تولد «ابن رومیه» محدث و گیاه‌شناس مسلمان(561 ق)
ابوالعباس احمدبن محمد اشبیلی معروف به ابن رومیه محدث، گیاه‏شناس و داروشناس مسلمان در شهر اشبیلیه، پایتخت مسلمانان در اندلس به دنیا آمد. پس از تحصیلات مقدماتی، از دانشمندان و محدثان بزرگ عصر خود، حدیث فراگرفت و همزمان با تحصیل علوم دینی، به پژوهش در علم گیاه‏شناسی نیز همت گماشت. ابن‏رومیه علاوه بر مطالعه و شناخت ویژگی‏های گیاهان و انجام سفرهای تحقیقاتی در این زمینه، کتاب‏هایی نیز تألیف کرد که مقاله فی ترکیب الادویه و تفسیر اسماء الادویه المفرده از آن جمله است. وفات ابن رومیه در سال 637 ق در 76 سالگی واقع شد.

درگذشت «رابرت کُخ» کاشف عامل بیماری سل (1910م)
رابرت کُخ باکتری‌شناس و پزشک برجسته آلمانی در 11 دسامبر 1843م در شهر هارتز آلمان به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات خود در رشته پزشکی، مطالعات و تحقیقات گسترده‏ای را درباره علل برخی بیماری‏ها همچون وبا، سل و سیاه زخم آغاز کرد. کُخ پس از تکمیل روش کشت میکروب‏ها، آنها را به وسیله رنگ کردن در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد و پی برد که باسیل‏های بسیار کوچکی در خون گوسفند یا حیوان مریض وجود دارد. کخ عاقبت توانست با پرورش و نگهداری این باسیل، نظریه خویش را اثبات کرده و سرم این مرض را بسازد. در سال 1905، کخ به دلیل تلاش در راه گسترش علم و کشف باسیل سل، موفق به اخذ جایزه نوبل پزشکی شد. به تدریج کخ در اثر فعالیت زیاد و ناراحتی‏های ناشی از آن مریض و ضعیف شد، تا اینکه کاشف سل که خود نجات‌دهنده جان میلیون‏ها انسان بود در 27 مه 1910م در 67 سالگی بر اثر مرض سل درگذشت.

درگذشت «جواهرلعل نهرو» سیاستمدار برجسته هند (1964م)
جواهر لعل نهرو، سیاستمدار استقلال‏طلب و اولین نخست‌وزیر هند، در 14 نوامبر سال 1889م در الله‏آباد هند به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات خود در رشته حقوق دانشگاه کمبریج انگلستان، به قضاوت در هند مشغول شد. نهرو در سال 1918م به پارلمان هند راه یافت و در 1929م به ریاست پارلمان رسید. او در1920 در نهضتی که به رهبری مهاتما گاندی با هدف آزادی هند از سلطه سیاسی انگلستان به راه افتاد شرکت کرد و با نهضت‏های ملی همراهی کرد. نهرو در طول مبارزات ضداستعماری خویش 10 بار دستگیر و زندانی شد و روی هم رفته، در حدود 13 سال از عمر خود را در زندان گذراند. نهرو در سال‏های زندان هم بیکار ننشست و به نگارش کتب مختلفی پرداخت. جواهر لعل نهرو پس از استقلال هند، به‌عنوان اولین نخست‌وزیر این کشور انتخاب شد و تا زمان مرگ به مدت 17 سال، رهبری بلامنازع هند را برعهده داشت. نهرو در این مدت در صحنه سیاست بین‏المللی نیز درخشید و همواره به‌عنوان یک شخصیت برجسته و صلح‏دوست مورد احترام مجامع جهانی بود. وی بنیادهای سیاسی - اقتصادی هند را پایه‏گذاری کرد و از یک کشور استعمارزده و بلادیده و دستخوش تفرقه، قدرت یکپارچه‏ای را در جنوب آسیا پدید آورد. کار مثبت عمده نهرو برای هند، اصرار وی بر این امر بود که هند به صورت یک دموکراسی غیرمنفک از آرمان‏های دنیایی و غیردینی باقی بماند. وی با گذراندن قانونی، نظام طبقه در هند را برانداخت و کارهایی که برای از بین بردن فقر و عقب‏ماندگی انجام داد، سبب ایجاد انقلاب اساسی اجتماعی و اقتصادی شد. نهرو از قهرمانان استقلال هند و از رهبران متفکر مبارزات مردمی این کشور طی سال‏های استقلال به شمار می‏رود. او همچنین به اتفاق جمال عبدالناصر و ژوزف تیتو و احمد سوکارنو رهبران وقت مصر، یوگسلاوی و اندونزی از بنیانگذاران جنبش عدم تعهد به شمار می‏روند و وجهه‌ای بین‏المللی دارند. جواهر لعل نهرو در ژانویه 1964م دچار حمله قلبی شد و نیمی از بدنش فلج شد تا اینکه سرانجام در 27 مه 1964م در 75 سالگی درگذشت.
 


Page Generated in 0/0055 sec