printlogo


کد خبر: 139068تاریخ: 1394/3/6 00:00
ادعای عجیب محمدجواد ظریف مبنی بر بازجویی دانشمندان هسته‌ای در دولت سابق با تکذیب‌های بی‌سابقه مواجه شد
دروغ چرا؟!

گروه سیاسی: اعترافات عباس عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس درباره بازرسی‌ها و بازجویی‌های هسته‌ای آنقدر مهم بود که حتی درگیری لفظی جواد ظریف با مهدی کوچک‌زاده هم نتوانست موج روانی این اعترافات را به حاشیه ببرد. با این حال یک روز بعد، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی فرصتی در اختیار جواد ظریف گذاشت تا او ادعایی بزرگ مطرح کند. ادعایی که تا حدودی توانست اعترافات بزرگ هسته‌ای عراقچی در مجلس را کنار بزند. به گزارش «وطن امروز»، ظریف در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس مدعی شد در دولت گذشته، بازرسان آژانس با دانشمندان هسته‌ای ایران مصاحبه کرده‌اند! ماجرای مصاحبه یا همان بازجویی از دانشمندان هسته‌ای ایران زمانی مطرح شد که رهبر انقلاب در موضعی صریح تاکید کردند هرگز اجازه بازجویی از دانشمندان هسته‌ای ایران را نخواهند داد. این موضع صریح رهبر انقلاب باعث افشای مطالبه آمریکایی‌ها برای بازجویی از دانشمندان هسته‌ای ایران توسط بازرسان آژانس شد. به گونه‌ای که عباس عراقچی در مجلس مدعی شد تیم مذاکره‌کننده این مطالبه را قبول نکرده است. با این حال ادعای ظریف مبنی بر مصاحبه بازرسان آژانس با دانشمندان هسته‌ای در دولت گذشته، منجر به ایجاد القائات خطرناکی شد. او به خبرگزاری مجلس گفت: موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، ارتباطی به اصل مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 ندارد و این یک مساله کناری و فرعی بوده و حدود 10 سال است که کشور برای حل این ادعاها و بهانه‌ها اقداماتی کرده است. در این رابطه روش‌هایی برای رفع ابهامات صورت گرفت و حتی در دولت سابق مصاحبه‌هایی با دانشمندان هسته‌ای کشورمان از سوی مأموران آژانس انجام شد.   وی افزود: در آن دوران با افراد مختلف در ایران مصاحبه شد و حتی آنها از مراکز و اماکن مربوط بازدید کردند اما هیچ ابهامی پیدا نشد که این موضوع نشان‌دهنده بهانه‌جویی غربی‌هاست. بلافاصله پس از طرح این ادعا، برخی سایت‌های خبری همسو با دولت مدعی شدند منظور ظریف از مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، شهید مجید شهریاری بوده است. این ادعای خطرناک ظریف به‌رغم ژست‌های متعدد ظریف و عراقچی مبنی بر مخالفت با بازجویی از دانشمندان هسته‌ای، باعث شد موضوع بازجویی از دانشمندان هسته‌ای در دوره فعلی موجه نشان داده شود. با این حال اما طولی نکشید که این ادعا با تکذیبیه‌های متعدد مواجه شد! مسؤولان مربوط در موضوع هسته‌ای در دوره قبل در واکنش‌های متعدد به این ادعای ظریف، هم این ادعا را «کذب محض» دانستند و هم توضیح دادند دولت نهم تا چه زمانی ناگزیر از اجرای تعهدات توافقات هسته‌ای فاجعه‌آمیز دولت اصلاحات بود. فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بلافاصله در واکنش به این ادعا و شایعه مصاحبه بازرسان آژانس با شهید شهریاری، این ادعا را بشدت تکذیب کرد.رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: شهید مجید شهریاری هیچ‌گاه مصاحبه‌ای با بازرسان آژانس انرژی اتمی نداشته‌ و خبرهایی مبنی بر مصاحبه وی با بازرسان آژانس انرژی اتمی به هیچ عنوان صحت ندارد. دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق هم با انتشار بیانیه‌ای، ادعای ظریف را «کذب محض» دانست و خواستار آن شد تا تیم مذاکره‌کننده به جای «نشر اکاذیب» درباره جزئیات مذاکرات به مردم توضیح دهد.
متن اطلاعیه دفتر احمدی‌نژاد به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
به اطلاع ملت شریف ایران می‌رساند ادعای آقای «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، مبنی بر اجازه دولت قبل به انجام مصاحبه ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دانشمندان هسته‌ای ایران کذب محض است. به‌عنوان یک سیاست قطعی و مبتنی بر حقوق مسلم هسته‌ای ملت ایران، در دوره‌ دولت‌های نهم و دهم، هرگونه مصاحبه یا بازجویی یا ملاقات مامورین آژانس یا هر نهاد بین‌المللی خارجی دیگر با دانشمندان هسته‌ای، به صراحت و به صورت رسمی و علنی توسط رئیس محترم دولت ممنوع اعلام شد. روش خردمندانه آن است که مسؤولین و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به‌جای نشر اکاذیب، ملت ایران را به طور کامل در جریان جزئیات و روند مذاکرات هسته‌ای جاری قرار دهند.
میراث نحس برای دولت نهم
تکذیبیه‌های فوق به معنای این است که در دوره سابق، هیچ دستوری مبنی بر پذیرش بازرسی یا مصاحبه هسته‌ای صادر نشد. با این حال اما دولت نهم به دلیل توافقات هسته‌ای دولت اصلاحات با تروئیکای اروپایی ناگزیر از اجرای بخشی از تعهدات بود. به‌عنوان نمونه یک دوره بازرسی از پارچین به دلیل تعهدات تیم مذاکره‌کننده حسن روحانی در سعدآباد، پاریس و بروکسل بود. خبرگزاری تسنیم روز گذشته در گفت‌وگو با یک منبع آگاه درباره این موضوع توضیح داده است. این منبع آگاه در واکنش به ادعای جواد ظریف اظهار داشت: اینکه مطرح می‌‌کنند موضوع مصاحبه افراد وابسته به آژانس با دانشمندان هسته‌ای ایران، در دولت قبل صورت گرفته، اینگونه نیست بلکه باید یادآور شد که موضوع به ماجرای تعلیق سال 83 بازمی‌گردد و تصمیماتی که در زمان مذاکره با 3 کشور اروپایی گرفته شد، یعنی مقدمات کار در آن زمان تصمیم‌گیری شد که بعد دولت و دبیر شورایعالی امنیت ملی تغییر کرد و گفتند این مسائل از قبل بود. وی با تشریح بیشتر موضوع گفت: در دوره ریاست البرادعی بر آژانس اتمی، وی می‌کوشید موضوع را به‌سمت حل پرونده ایران پیش ببرد و مدالیته‌ای زمان آقای لاریجانی نوشته شد که جهت آن به‌سمت حل مساله بود. بنابراین تصمیم گرفته شد یکی دو نفر که در حد مدیرعامل شرکت بودند و این شرکت‌‌ها برای انرژی اتمی کار می‌کردند، توضیحاتی را ارائه کنند. توضیحات داده شد و منجر به بسته شدن آن مدالیته در آن زمان شد. اگرچه صحبت این 2 مدیرعامل در دوره اول دولت احمدی‌نژاد و دبیری لاریجانی انجام شد اما مقدمات آن قبل از دولت احمدی‌نژاد و اشتباهی که تیم سال 83 در مذاکرات کردند، فراهم شده بود. این مقام آگاه تصریح کرد: عقب‌نشینی‌هایی که در آن زمان صورت گرفت سبب شد بیایند و بپذیرند تا ملاقات‌‌هایی صورت گیرد، زیرا مسیر پرونده مثبت بود و افراد هم در حد مدیرعامل شرکت بودند. این اقدام صورت گرفت و توضیحاتی درباره فعالیت‌ آن شرکت‌‌ها ارائه شد. این تجربه‌ای بود که ما از قبل داشتیم. حال در شرایط فعلی که آژانس مسیر منفی در پیش گرفته و مرتب تهدید می‌کنند و افراد ما را پس از شناسایی ترور کردند، آیا این اصلاً موضوعیتی دارد که ما اجازه دهیم بیایند با افراد ما صحبت کنند؟ وی تصریح کرد: دیگر نباید حتی افراد ما در حد مدیرعامل شرکت هم با آنان روبه‌رو شوند. پرونده اکنون جهت مثبتی را طی نمی‌کند. ما حتی در آن دوره اجازه دادیم که یک بخشی از آن مرکز نظامی را که مورد نظرشان بود بازدید و حتی نمونه‌برداری هم کنند. مگر یک کشور چند بار باید این اجازه را بدهد؟ وی افزود: شرایط کنونی با آن زمان کاملاً متفاوت است. اینها به‌هیچ‌وجه نباید وارد مراکز نظامی ما بشوند و به‌هیچ‌وجه نباید با افراد ما ملاقات کنند، چون ما تجربه خوبی از این مساله نداریم. ما به‌اندازه کافی شفافیت داشتیم و به آژانس نشان دادیم، آنها مغایر با بحث شفافیت عمل کرده‌اند. این مقام آگاه خاطرنشان کرد: دسترسی به افراد و اماکن هم خلاف مصالح ملی است. توضیحات این منبع آگاه در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از روی کار آمدن دولت نهم، 27 بار از تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران بازدید کرده بود.
 


Page Generated in 0/0068 sec