printlogo


کد خبر: 139152تاریخ: 1394/3/9 00:00
مردم در تجمع عظیم مشهد مقدس و راهپیمایی‌های نماز جمعه درسراسر کشور به زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل در مذاکرات اعتراض کردند
نه‌ملت به بازرسی نظامی

گروه سیاسی: با توجه به تداوم زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای و تقاضای بازرسی از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان و همچنین در حمایت از تیم مذاکره‌کننده کشورمان، روز گذشته تجمع بزرگ ده‌ها هزار نفری در مشهد مقدس برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، مخالفت با این زیاده‌خواهی طرف مقابل بویژه آمریکایی‌ها اکنون به یک مطالبه عمومی در کشور تبدیل شده است. جلسات مختلف دانشگاهی و تجمعات دانشگاهی و حوزوی و مردمی از نمونه‌های این مطالبات است. اما اجتماع کم‌نظیر روز گذشته در مشهد مقدس با محوریت حذف بازرسی نظامی و مطالبه یک توافق مطلوب که تامین‌کننده منافع ملت ایران باشد، نقطه عطف این مطالبه ملی بود. مردم کشورمان روز گذشته با ابراز نگرانی از این زیاده‌خواهی غرب در شعارهای مختلف خود تاکید کردند که تن دادن به این خواسته غرب مبنی بر بازرسی از مراکز نظامی و بازجویی دانشمندان کشور نه‌تنها با مختصات یک توافق خوب در تضاد است بلکه سایه جنگ و ناامنی را نیز بر کشور خواهد انداخت. همچنین به‌رغم برخی شایعات مبنی بر عدم مجوز این همایش، عبدالله ارجاعی معاون سیاسی فرماندار مشهد مقدس  اظهار داشت: تجمع بزرگ «ما اجازه نمی‌دهیم» با صدور مجوز قانونی و کاملاً در چارچوب قانون و با رعایت موازین در مشهد مقدس برگزار شد. در این همایش چهره‌هایی چون مهرداد بذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، حاج رحیم احمدی روشن، حاج احمد واعظی، علی‌اکبر رائفی‌پور و برخی اعضای شورای شهر مشهد مقدس سخنرانی کردند. در بخشی از این برنامه همچنین حاج احمد واعظی، مداح اهل بیت(علیه‌السلام) به شعرخوانی پرشور و حماسی خود پیرامون مطالبه رهبر معظم انقلاب با عنوان «اجازه نمی‌دهیم» پرداخت که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت. همچنین شعارهایی از جمله «مسیر بی‌نتیجه، باید پایان پذیرد»، «با مشت محکم می‌زند این ملت، بر دهن مخالف ولایت» و
«ما مردم ایرانیم، بر عهد خود می‌مانیم» از سوی مردم در مقابله با زیاده‌خواهی غرب داده شد.
بذرپاش: عکس با جان کری احترام نمی‌آورد
مهرداد بذرپاش به عنوان سخنران اصلی این مراسم  در بخشی از سخنان خود گفت:  چند عکس یادگاری با جان‌کری برای ما تولید احترام نمی‌کند بلکه
بر عکس احترام ما برگرفته از مکتب مقاومت و امثال طهرانی‌مقدم‌هاست که با دستاوردهایشان می‌توانند تل‌آویو را نشانه بروند. به گزارش تسنیم،  بذرپاش گفت: جنایات آمریکا پس از انقلاب اسلامی علیه ملت ایران یک سند تاریخی بسیار بزرگ است که از حافظه ملت ایران پاک نمی‌شود. وی افزود: کسانی که امروز دست در جیب مردم می‌کنند و از اقتدار و عزت شما خرج می‌کنند باید مسیرشان را عوض کنند، آنها باید از آیندگان خودشان خرج کنند. عضو هیات رئیسه مجلس به وضعیت پرونده هسته‌ای ایران در طول تاریخ انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: کشورهای اروپایی و غربی بارها مسیر و رویکرد خودشان را تغییر دادند؛ تا قبل از سال 84 با پذیرش همه تعهدات غربی و بستن در مکان‌های هسته‌ای پیش رفتیم اما آنها ناآرامی منطقه را بهانه کردند و از توافق با جمهوری اسلامی ایران سر باز زدند و در همان زمان از ایران به‌عنوان محور شرارت منطقه یاد کردند. بذرپاش گفت:‌ انتخابات سال 84 شکل متفاوت به خود گرفت و رویکرد سیاست خارجه نظام اسلامی در عرصه هسته‌ای به مسیر اقتدار و مقاومت برگشت،
از چند ده سانتریفیوژ به چندین هزار سانتریفیوژ رسیدیم، چرخه سوخت صنعتی را کامل کردیم، رآکتور تحقیقاتی تهران به راه افتاد و ایران توانست خود را به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ هسته‌ای معرفی کند. وی تصریح کرد: در هر زمان پیشنهاد کردند که ایران طرحی را با عنوان انجماد دوطرفه بپذیرد، در آن دوره ایران را به‌عنوان یک کشور هسته‌ای پذیرفتند اما ناگهان معادلات در عرصه بین‌المللی و داخلی به هم خورد. عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به 2 شبهه بزرگ تاریخی در دل مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: انتخابات سال 88 سبب شد توقع غربی‌ها در بحث مذاکرات هسته‌ای تغییر کند و اوباما به صراحت گفت کشور ایران مشروعیت کامل ندارد. کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس تصمیم گرفتند تحریم‌ها را علیه ایران تشدید کنند و قطعنامه 1929 بر همین اساس صادر شد. بذرپاش تصریح کرد: نسل اول تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران به تسخیر لانه جاسوسی بازمی‌گردد، نسل دوم تحریم‌ها نیز به انفجارات لبنان و لیبی بازمی‌گردد که در آن زمان نیز ما را تحریم کردند اما نسل سوم تحریم‌ها که اصل و اساس مذاکرات هسته‌ای را در شرایط فعلی تشکیل می‌دهد به قطعنامه 1929 بازمی‌گردد که قطعنامه‌ای کاملاً سیاسی است و به دلیل فتنه‌ای که در کشور شکل گرفت، صادر شد. وی با اشاره به اینکه در زمان همین تحریم‌ها مصطفی احمدی‌روشن‌ها سانتریفیوژهای بسیاری را به چرخه سوخت هسته‌ای کشور وارد کردند، خاطرنشان کرد: اما در شرایط فعلی عده‌ای از وارد کردن چند تن برنج عاجزند. باید از برخی مسؤولان و سیاستمداران سوال کرد که چه کسی کشور را به سمت یک بحران برد؟ آیا تنها دلیل موجود، سخن رئیس‌جمهور سابق مبنی بر کاغذپاره خواندن قطعنامه است یا فتنه‌ای که در کشور ایجاد شد معادلات را به هم ریخت؟ نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: همانطور که 60 سال از کودتای آمریکا در کشور ما گذشت و امروز اعلام کردند ما به صورت مستقیم در این کودتا دخالت داشتیم، باید 60 سال از فتنه 88 بگذرد که آمریکایی‌ها بگویند در کجای این فتنه دخالت نداشته‌اند.
«نه» سراسری به بازرسی و بازجویی در نماز جمعه
اما در ادامه مخالفت ملی با توافق به هر قیمتی و وجود بازرسی نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان، روز گذشته بعد از نماز جمعه در تهران و سراسر کشور، مردم نمازگزار به راهپیمایی پرداختند. در این راهپیمایی که به دعوت «کمیته صیانت از منافع ملت ایران» برگزار شد، راهپیمایان تهرانی همراه با نمازگزاران سایر شهرها به مسؤولان اعلام داشتند باید عزت ایران در این مذاکرات حفظ شود و نباید سیاست «توافق به هر قیمت» دنبال شود.
به گزارش فارس، خیل راهپیمایان با در دست گرفتن پلاکاردهای «نظارت نظامی، عجب خیال خامی»،‌ مخالفت خود را با هرگونه دسترسی و امکان نظارت نظامی آمریکا و کشورهای حامی آن اعلام کردند. مردم نمازگزار همچنین در پایان راهپیمایی بیانیه‌ای صادر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: هشدارهایی که از ابتدا درباره این نحوه مذاکره از سوی منتقدین داده می‌شد یکی یکی محقق شد تا اینکه هفته گذشته مساله بازرسی از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته‌ای به عنوان تنها یکی از امتیازات واگذار شده در صدر اخبار قرار گرفت و تا حدی برای عموم مردم روشن شد که چه موارد مهمی در حال حاتم‌بخشی از سوی تیم مذاکره‌کننده است. این بیانیه می‌افزاید: تا موقعی که راهبرد توافق به هر قیمتی از طرف وزارت خارجه پیگیری شود دیگر چیزی به نام تأمین عزت یا منفعت ملی، شرط موفقیت مذاکرات شمرده نشده و فقط و فقط رسیدن به یک توافق ولو به قیمت از دست رفتن تمام دستاوردهای هسته‌ای، ارائه اطلاعات دفاعی کشور به دشمنان یا بازماندن از پیشرفت در عرصه‌های مختلف هدف تیم مذاکره‌کننده قرار می‌گیرد.
تجمع اعتراضی مردم اصفهان
مردم اصفهان نیز روز گذشته همایش «اعتراض به توافق به هر قیمت» را با هدف حمایت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار کردند. به گزارش «وطن‌امروز»،  مردم اصفهان روز گذشته  ساعت ۱۸ در گلستان شهدا و در مسجد لسان‌الارض، گرد هم جمع شدند. این همایش انتقادی با سخنرانی حجت‌الاسلام رسایی (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) و با حضور پدر شهید احمدی‌روشن برگزار شد.
عراقچی: بازجویی و بازرسی نظامی از دستور کار خارج شد
اما بعد از اعتراضات گسترده مردمی نسبت به تقاضای طرف مقابل مبنی بر بازدید از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته‌ای، روز گذشته سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان تاکید کرد که بازدید از مراکز نظامی و دسترسی به افراد از دستور کار ما خارج شد. سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پس از پایان 3 روز مذاکرات فشرده در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به این پرسش که «آیا درباره عدم مجوز بازرسی از افراد و تأسیسات به طرف غربی واکنشی نشان داده‌اید؟» گفت: این لیست را مجموعه 1+5 با عنوان راه‌حلی برای حل موضوع  «پی‌ام‌دی» به ما داده بود، موضوع پی‌ام‌دی موضوعی است که به گذشته مربوط می‌شود و یک‌سری سوالاتی از گذشته وجود دارد که همین‌طور حل نشده و مبهم باقی مانده و برای حل این سوالات راه‌حل‌های مختلفی تاکنون پیشنهاد شده است. یک راه‌حل که طرف مقابل ما مطرح کرد این بود که لیستی از افراد و مراکز مشخص شود و آژانس بتواند به آنها دسترسی مدیریت‌شده داشته باشد، دسترسی‌ای که اجازه کسب اطلاعاتی از محیط پیرامونی به بازرس داده نمی‌شود و در یک محدوده کاملاً مشخصی، وظیفه‌اش را انجام می‌دهد. این ایده مطرح شده بود که در تهران مورد موافقت واقع نشد، ما روی ایده‌های دیگر کار می‌کنیم و به طرف مقابل هم صریح گفته‌ایم. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران افزود: آنچه توسط مقام معظم رهبری بیان شد در عدم دسترسی به افراد برای مصاحبه و در عدم بازرسی یا بازدید از مراکز نظامی، این دستورالعمل بسیار جدی و قاطع برای ما است و به طرف‌های مقابل هم کاملاً منتقل شده است که این به هیچ‌ وجه در دستور کار ما نیست. وی افزود: روی راه‌حل‌های جایگزین دیگری که نگرانی‌های امنیتی و دغدغه‌های موجود را برطرف کند کار می‌کنیم، اگر بتوانیم به راه‌حل‌ها برسیم طبعاً اجرا خواهیم کرد، اگرنه مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به یک راه‌حل مقبول برسیم.
 

تجمع عظیم طلاب امروز در فیضیه برگزار می‌شود‌
تجمع عظیم علما، اساتید و طلاب حوزه علمیه قم در حمایت از منویات مقام معظم رهبری درباره روند مذاکرات هسته‌ای امروز در قم برگزار می‌شود. به گزارش تسنیم، این تجمع با حضور مردم قم، نمایندگان مراجع عظام تقلید، اعضای مجلس خبرگان رهبری، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه، اعضای مجمع طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم و اصناف و بازاریان شهر مقدس قم برگزار می‌شود. این تجمع روز شنبه ۹ خردادماه ساعت ۱۸ در مدرسه فیضیه قم و با سخنرانی آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس شورای اسلامی و مدیحه‌سرایی مداح اهل بیت مهدی سلحشور، همزمان با ولادت باسعادت حضرت علی‌اکبر(ع) برگزار می‌شود.


Page Generated in 0/0054 sec