printlogo


کد خبر: 139761تاریخ: 1394/3/20 00:00
وزیر آموزش و پرورش چهارشنبه هفته آینده در صحن بهارستان
وصول استیضاح فانی

گروه اجتماعی: روز گذشته هیات رئیسه مجلس طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را اعلام وصول کرد و براساس زمانبندی در نظر گرفته شده علی‌اصغر فانی باید چهارشنبه هفته آینده برای پاسخگویی به نمایندگان در صحن بهارستان حاضر شود. این در حالی است که در پرونده عملکرد وزیر آموزش‌وپرورش 2 کارت زرد هم وجود دارد که حاصل رفت و آمد مکرر وزیر به بهارستان طی سال گذشته و ناتوانی وی در اقناع نمایندگان است اما تلنبار شدن مشکلات در آموزش‌وپرورش و نبود راهکارهای مدیریتی کارآمد برای نجات این وزارتخانه میلیونی از زنجیره مشکلات باعث شد 64 تن از وکلای ملت پای طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را امضا کرده و با اصرار آن را تقدیم هیات رئیسه مجلس کنند تا شاید پایانی بر انتصابات سیاسی، نارضایتی معلمان از وضعیت معیشت یا خصوصی‌سازی مدارس و ده‌ها نقصان و کمبودی باشد که دامن جامعه تعلیم و تعلم کشور را فراگرفته است.
آموزش‌وپرورش سوار بر موج مشکلات
شیوه مدیریتی و نوع انتخاب مدیران میانی در وزارت آموزش‌وپرورش در همان روزهای ابتدایی سکانداری علی‌اصغر فانی در آموزش‌وپرورش موج انتقادات و گلایه‌های نمایندگان مجلس را به‌دنبال داشت و اواخر فروردین ۹۳ در بررسی سوال امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مشهد و مهرداد بذرپاش، نماینده تهران درباره علت سیاسی بودن انتصابات مدیران آموزش‌وپرورش بدون منطق کارشناسی و شایسته‌سالاری و به کارگیری افرادی که در سنین بازنشستگی قرار دارند، اولین کارت زرد نمایندگان به وزیر آموزش‌وپرورش نشان داده شد. همچنین ادامه مشکلات در آموزش‌وپرورش و بهبود نیافتن روند کنترل اوضاع باعث شد 7بهمن ماه دوباره وزیر آموزش‌وپرورش که این بار درباره تعیین تکلیف معلمان پیش‌دبستانی و شرکتی، برگزاری آزمون استخدامی و مطالبات فرهنگیان نتوانسته بود پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه کند با کارت زرد دوم، بهارستان را به سمت وزارت آموزش‌وپرورش ترک کند.
 طرح استیضاح با 64 امضا
افزون بر این، مسائل معیشتی و  ایجاد تبعیض بین معلمان و سایر کارکنان دولت، مدیریت ناصحیح منابع مالی و نیروی انسانی و تصمیماتی مانند واگذاری 970مدرسه دولتی به بخش خصوصی که به آموزش‌وپرورش خسارت وارد می‌کند از دیگر مشکلاتی است که سیاهه کاستی‌ها در وزارت آموزش‌وپرورش را بلند بالا‌تر از گذشته کرده است. بر این اساس انباشت مشکلات در این وزارتخانه استراتژیک که به طور مستقیم با سرنوشت و آینده دانش‌آموزان در ارتباط است باعث شکل‌گیری زمزمه استیضاح فانی شد تا جایی که 64 نماینده حاضر به امضای درخواست استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش شده و تعیین تکلیف مدیریت این وزارتخانه را از هیات رئیسه مجلس خواستار شدند.
9دلیل محکم نمایندگان
جالب اینجاست که هیات رئیسه مجلس نیز ضمن اعلام وصول طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش 9مشکل عمده در این وزارتخانه را به‌عنوان دلایل استیضاح مطرح کرده است. در متن استیضاح که از سوی هیات رئیسه مجلس قرائت شد، آمده است: ناتوانی وزیر در جلب رضایت نیروها و کارکنان آموزش‌وپرورش، ناتوانی در جلب توجه دولت به اهمیت آموزش‌وپرورش و جایگاه آن، بی‌توجهی به وضع مدارس کشور و تبدیل مدارس به مدارس خودگردان برخلاف اصل 30 قانون اساسی، ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور که سرانه فضای آموزشی آنها به مراتب از متوسط کشور کمتر است، ناکارآمدی وزیر در جلب نظر دولت جهت تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته و اعطای امتیازاتی مشابه سایر ارگان‌ها به فرهنگیان، ناتوانی وزیر در حذف تفاوت‌ها در حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه‌ها، انجام ندادن اقدام جدی و موثر در تهیه و تدوین نقشه راه و راهکار و برنامه‌ریزی عملیاتی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، نبود رویکرد جدی و برنامه‌محور به دانشگاه فرهنگیان با عنایت به اهداف بلند این دانشگاه، نداشتن برنامه مدون و عملیاتی برای غنی‌سازی و ارتقای بهره‌وری برنامه‌های آموزشی‌وپرورشی و کیفیت‌بخشی در محتوای برنامه‌های آموزشی و استقرار و توسعه عدالت آموزشی بویژه در مدارس شبانه‌روزی چندپایه‌ای در مناطق محروم روستایی و مرزی، نداشتن برنامه و نظام مشخص و موثر در استقرار نظام پویا و جامع و رصد، نظارت، ارزیابی و پایش مستمر برنامه‌ها و نتایج آنها در ابعاد آموزشی، پژوهشی و ارتقای کیفی نیروی انسانی از دلایل استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش است.
 باندبازی برای فانی دردسرساز شد
این در حالی است که در میان فهرست دلایل استیضاح فانی آنچه از همه مهم‌تر به نظر می‌رسد و می‌تواند دلیل اصلی طرح استیضاح باشد، انجام فعالیت‌های باندی و جناحی در آموزش‌وپرورش است. آنطور که محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است موضوعات مدیریتی، انتصابات باندی و جناحی و استفاده از افرادی که شایستگی لازم را ندارند، بخشی از موضوعات استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش است.
 کار سخت فانی در روز استیضاح
البته این نکته را هم نباید از یاد برد که تاکنون  فرصت‌های متعددی در اختیار وزیر آموزش‌وپرورش قرار گرفته تا برنامه‌های خود را اجرایی کرده و وعده‌های داده شده در جلسه کسب رای اعتماد را جامه عمل بپوشاند اما به موازات این فرصت و با وجود کمک‌های مادی و غیرمادی مجلس، همچنان گریبان آموزش‌وپرورش در چنگ معضلات و مشکلات است. موضوعی که به نظر می‌رسد کار فانی در روز استیضاح را برای گرفتن رای اعتماد دوباره، سخت‌تر خواهد کرد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این باره به فارس گفته است: کار فانی برای گرفتن رأی اعتماد دوباره از مجلس سخت است، دلیل این موضوع این است که معلمان از آموزش‌وپرورش راضی نیستند و وزیر نتوانست خواسته‌ها را برآورده کند.
تعیین تکلیف آموزش‌وپرورش در 27خرداد
آنچه براساس قانون در نظر گرفته شده حق نمایندگان خانه ملت برای توضیح خواستن از وزراست که در راستای نقش نظارتی وکلای ملت انجام می‌گیرد و این بار هم حساسیت ویژه وزارتخانه آموزش‌وپرورش باعث شد فانی برای دفاع از عملکرد خود و کسب رای اعتماد دوباره در صحن مجلس مقابل نمایندگان حاضر شود اما حضور وزیر آموزش‌وپرورش در روز 27خرداد در شرایطی است که پیش از این بهارستان‌نشینان 2بار به وزیر فراخوانده شده کارت زرد نشان داده‌اند با این حال باید منتظر ماند و دید آیا فانی در آموزش‌وپرورش باقی می‌ماند؟


Page Generated in 0/0066 sec