printlogo


کد خبر: 139765تاریخ: 1394/3/20 00:00
اسکادیمنی جنگ را وارد خاک عربستان کرد
شکست نخستین حمله زمینی سعودی

گروه بین‌الملل: یک هفته بیشتر به برگزاری کنفرانس ژنو برای حل بحران یمن باقی نمانده است که خالد بحاح و عبد ربه منصور هادی، معاون و رئیس‌جمهور مستعفی یمن اصرار دارند این کنفرانس بیشتر مشورتی است تا مذاکرات سرنوشت‌ساز. این در حالی است که با توجه به تحولات میدانی در مرزهای یمن و عربستان باید انتظار هرگونه تغییر استثنایی را داشت. پایگاه خبری العربی الجدید با اشاره به این تحولات گزارش داد، همه این حوادث درست زمانی رخ می‌دهد که این سوال مطرح می‌شود که آیا پرتاب موشک‌های اسکاد توسط نیروهای انصارالله یمن به سوی پایگاه نظامی الخالد واقع در خمیس مشیط عربستان سرآغازی برای موشک‌های دیگر خواهد بود؟ تحولات چند روز اخیر نشان می‌دهد این جنگ، مرزها را در نوردیده است و بخشی از آن در خاک عربستان صورت می‌گیرد، چرا که خبرگزاری رسمی سعودی‌ها به کشته شدن
2 نظامی سعودی در منطقه عسیر واقع در جنوب این کشور اذعان کرد. روزهای گذشته شاهد انتقال نیروهای انصارالله به استان‌های شمالی و غربی بودیم که هیچ درگیری در آن دایر نیست. هدف انصارالله اعزام این نیروها به سوی مرزهای عربستان بویژه مناطق وابسته به «جازان» است. همچنین این نیروها اعلام کردند ده‌ها موشک را به سوی پایگاه‌های نظامی عربستان شلیک کرده‌اند. بنا بر این گزارش، بسیاری از ناظران بر این باورند که شلیک موشک‌ اسکاد به خاک عربستان تحولی قابل توجه است؛ زمانی بر اهمیت این تحول افزوده می‌شود که ائتلاف عربستان چندین بار اعلام کرده بود توانایی موشک‌های بالستیک را که تحت اختیار ارتش یمن بود نابود کرده‌ ولی مشخص است که این مساله کاملا رخ نداده است و پرتاب موشک‌های اسکاد بر این گمانه‌زنی‌ها صحه می‌نهد. ژنرال احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف نظامی علیه یمن مدعی شد نیروهای انصارالله حدود 300 موشک بالستیک در اختیار دارند ولی بخش اعظم آن نابود شده است. این در حالی است که برخی اطلاعات، چیزی خلاف این مساله را نشان می‌دهد. در واقع پرتاب موشک‌های اسکاد نشان داد اظهارات ائتلاف درباره نابودی سامانه موشکی یمن از روی دقت نبوده است. پرتاب موشک به منزله تحریک و افزایش تنش انصارالله است، ولی از نظر سیاسی کاملا مشخص است که هدف از این مساله تحقق پیروزی معنوی پیش از کنفرانس ژنو است. خالد بحاح، روز دوشنبه با متهم کردن جنبش انصارالله به مصادره کمک‌های بشردوستانه و هدف قرار دادن بیمارستان‌ها از جامعه جهانی خواست بر این گروه فشار وارد کند. وی افزود تنها راه پیروزی نشست ژنو اجرای قطعانامه 2216 شورای امنیت است. وی گفت عزم اصلی ما برای حضور در این نشست مذاکره نیست بلکه اجرای این قطعنامه و بازپس‌گیری قدرت در یمن است.
عملیات زمینی ناموفق نظامیان سعودی
در همین حال جنبش انصارالله مانع نخستین تلاش برای پیشروی نیروهای زمینی عربستان به منطقه حرض در داخل خاک یمن شد. این منطقه در مقابل گذرگاه الطوال عربستان قرار دارد. خبرگزاری سبأ یمن نیز این اقدام را تلاش عربستان برای مداخله زمینی در یمن دانست. همچنین در حملات هوایی حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح به ظهران در جنوب عربستان 2 سرباز عربستانی کشته شدند. جنبش انصارالله اعلام کرد ارتش و کمیته‌های مردمی طرفدار انصارالله به برج مراقبت در پایگاه نظامی الشرفه عربستان در مرزهای استان صعده بعد از فرار سربازان عربستانی از آنجا حمله کردند. این نیروها توانستند 2 خودروی نظامی وابسته به نیروهای عربستانی را در این پایگاه نظامی منهدم کنند. این جنبش ادامه داد که چندین مقر عربستانی را در منطقه جیزان با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف قرار داده است که می‌توان به پایگاه الحفیره، مثعن و در منطقه جیزان اشاره کرد. همچنین در تحولی دیگر، در پی پیشروی‌های نیروهای ارتش و کمیته‌های انقلابی به سوی مرزهای عربستان در استان نجران بسیاری از نظامیان ارتش سعودی از بلندی‌های نجران به دیگر مناطق گریختند. منابع یمنی هم اعلام کردند نظامیان رژیم سعودی 20کیلومتر از منطقه مرزی نجران
عقب‌نشینی کرده‌اند.
انتقاد سازمان ملل از ریاض
از سوی دیگر، سخنگوی رسمی بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد عربستان تاکنون به تعهدات خود درباره تسهیل اوضاع انسانی در یمن عمل نکرده است. 50 نهاد امدادرسان نیز استان تعز در مرکز یمن را به دلیل درگیری‌ها «شهر مصیبت‌زده» اعلام کردند. عربستان که همچنان به تجاوز خود به یمن ادامه می‌دهد از فرود آمدن یک هواپیمای امدادرسانی وابسته به پزشکان بدون مرز در فرودگاه صنعا ممانعت به عمل آورده و این هواپیما را مجبور کرد به جیبوتی بازگردد.

تشکیل تیم‌های ترور توسط شاهزادگان مخالف سعودی
گزارش‌های اطلاعاتی غربی حاکی است که شاهزادگان سعودی از بیم شعله‌ور شدن آتش اختلاف در میان خاندان آل‌سعود در حال ترک عربستان هستند. شبکه خبری المنار با اعلام این مطلب به نقل از گزارش‌های یاد شده، می‌نویسد: محافل غربی نسبت به دشمنی و خصومت حاکم بر جناح‌های رقیب در درون خاندان آل‌سعود حاکم بر عربستان بیمناک و نگرانند. المنار خاطرنشان کرده که شاهزادگان سعودی از ترس شعله‌ور شدن درگیری‌های خونبار میان افراد خاندان حاکم اخیرا به‌طور چشمگیری در حال کوچ کردن از عربستان به کشور مغرب و کشورهای غربی بویژه فرانسه و انگلیس هستند.  خاندان آل‌سعود از ساختار حکومت جدید شکل گرفته توسط سلمان بن‌عبدالعزیز، شاه بیمار عربستان که زمام امور این کشور را به فرزندش سلمان و برادرزاده‌اش محمد بن‌نایف سپرده ناراضی هستند. به گفته محافل غربی، رهبران جناح‌های مخالف در درون خاندان آل‌سعود تحت مراقبت، پیگرد و اقامت اجباری قرار دارند. محافل یادشده احتمال دادند که برخی شاهزادگان سعودی بویژه آن دسته از کسانی که هنوز پست‌های رسمی در اختیار دارند و در میان محافل امنیتی و اطلاعاتی عربستان دست دارند، با تشکیل گروه‌های مسلح و انجام عملیات انفجار و ترور در این کشور آشوب ایجاد کرده و پس از آن سلمان بن‌عبدالعزیز و سران حکومت او را به ضعف و ناتوانی و عدم توانایی در حفظ امنیت عربستان متهم کنند.
 


Page Generated in 0/0064 sec