printlogo


کد خبر: 139768تاریخ: 1394/3/20 00:00
گزارش جان برنن به نتانیاهو درباره امتیازات باورنکردنی ایران در مذاکرات هسته‌ای
رئیس سیا: شگفت‌زده شدم!

گروه سیاسی: آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در واشنگتن گفت از دید وی توافق نهایی با ایران «هرگز منقضی نخواهد شد». او گفت توافق احتمالی با ایران دارای دستاوردهایی است که حتی جنگ هم نمی‌توانست چنین دستاوردهایی برای ایالات متحده آمریکا به ارمغان بیاورد. به گزارش «وطن امروز» به نقل از ایران هسته‌ای، در حالی که عباس عراقچی روز گذشته گفته است توافق هسته‌ای دائمی نخواهد بود؛ آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در واشنگتن گفت از دید وی توافق نهایی با ایران «هرگز منقضی نخواهد شد». وی روز 18 خرداد 94 /8 ژوئن 2015، در نشست جهانی کمیته یهودیان آمریکا در واشنگتن گفت: «اجازه بدهید از فرصت امروز برای رفع برخی نگرانی‌ها درباره توافقی که ما روی آن کار می‌کنیم، استفاده کنم. من باید بگویم بسیاری از این نگرانی‌ها به طور ساده بی‌مورد و دور از حقیقت هستند. اول از همه توافقی که ما روی رسیدن به آن کار می‌کنیم منقضی نخواهد شد. الزامات هر توافق باید دوره‌های زمانی متفاوت داشته باشد. از جمله این الزامات ملزم بودن ایران به همه تعهداتش براساس معاهده ان‌پی‌تی از جمله تولید نکردن سلاح اتمی و همچنین قوانین سختگیرانه دسترسی و نظارت براساس پروتکل الحاقی است که این موارد باید تا ابد ادامه پیدا کند.  این اظهارات درحالی است که روز گذشته عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه گفت: اگر توافق نهایی حاصل شود، دارای دوره زمانی مشخصی خواهد بود و هیچ‌یک از تمهیدات پیش‌بینی شده در آن دائمی نخواهد بود. وی افزود: در مقابل باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در صورت نبود یک توافق، تعهدات ایران تحت طرح اقدام مشترک که ما به آن رسیدیم به فوریت از بین می‌رود و آنگاه ایران برنامه غنی‌سازی در سطح صنعتی را با ده‌ها هزار سانتریفیوژ سرعت خواهد بخشید.  بلینکن ادامه داد: در وهله دوم این توافق باید آنچنان سطح گسترده‌ای از شفافیت ایجاد کند که اگر ایران در عمل به تعهداتش براساس تعهدات بین‌المللی کوتاهی کرد و ما به این موضوع پی بردیم، آنگاه ما باید زمان لازم برای برخورد دیپلماتیک و در صورت ضرورت دیگر راه‌ها را در اختیار داشته باشیم. بسیاری از
تحریم‌ها باید به حالت تعلیق درآیند و نباید برای یک مدت طولانی رفع شوند به طوری که اگر ایران در عمل به تعهداتش کوتاهی کرد، بتوانیم به طور اتوماتیک آنها را دوباره وضع کنیم. در وهله سوم ما نباید با این توافق مادامی که تضمین دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های اتمی ایران و راستی‌آزمایی برنامه اتمی این کشور فراهم نشود، موافقت کنیم. در وهله چهارم هم به طور ساده برای جلوگیری از دستیابی ایران به مواد لازم برای تولید سلاح اتمی، هیچ گزینه‌ای بهتر از توافقی جامع که همه سازوکارهای اعلانی آن در توافق لوزان از طرف ما تنظیم شد، وجود ندارد. معاون کری در ادامه تصریح کرد: به آنهایی که حالا اقدام نظامی علیه ایران را بدون پیمودن آخرین کیلومتر دیپلماتیک ترجیح می‌دهند باید بگویم شما لازم است به این موضوع توجه کنید که این اقدام در وهله نخست سبب از بین رفتن ائتلاف تحریم‌های بین‌المللی می‌شود و در وهله دوم برنامه اتمی ایران را در بهترین حالت خود تنها به چند سال پیش بازخواهد گرداند. در آن حالت ایران یک برنامه اتمی جدید را در زیر زمین ایجاد خواهد کرد و به طرف سلاح اتمی حقیقی با سرعت حرکت خواهد کرد. با یک توافق جامع که ما در تلاشیم به آن برسیم، شانس بیشتری در اختیار خواهیم داشت.
گزارش هسته‌ای رئیس سیا به نتانیاهو
یک منبع صهیونیستی می‌گوید جان برنن، رئیس سازمان سیا در سفری به سرزمین‌های اشغالی، با بنیامین نتانیاهو ملاقات و گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای به وی ارائه کرده است. روزنامه تایمز آو اسرائیل در گزارشی به قلم آوی لوئیس که روز سه‌شنبه 19 خرداد 94 / 9 ژوئن 2015 منتشر شده، می‌گوید اصلی‌ترین نکته‌ای که برنن به نتانیاهو گفته این است که ایران امتیازهای بسیار زیادی واگذار کرده و آمریکا از این امتیازات شگفت‌زده است. به گزارش ایران هسته‌ای، متن کامل گزارش این روزنامه اسرائیلی در ادامه می‌آید.
 رئیس سازمان سیای آمریکا در ملاقاتی مخفیانه، بنیامین نتانیاهو، رئیس کابینه اسرائیل را در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران قرار داده است. 2 مقام اسرائیلی که خواستند نامشان فاش نشود افشا کردند هفته گذشته، جان برنن، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سفری مخفیانه به اسرائیل با تنی چند از مقامات ارشد اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرد. بنابر گزارشی که بخشی از آن در روزنامه هاآرتص نیز منتشر شده است، برنن در سفر به اسرائیل، علاوه بر ملاقات با نتانیاهو، با تامیر پاردو رئیس موساد، یوسی کوهن مشاور امنیت ملی، هرزل هالِوی رئیس اطلاعات ارتش و برخی اعضای ارشد جامعه اطلاعاتی اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرده است. در این ملاقات‌ها، علاوه بر موضوع برنامه هسته‌ای ایران و توافقی که میان تهران و 6 قدرت بزرگ جهانی در حال شکل‌گیری است و سررسید آن 30 ژوئن اعلام شده است، به مساله فعالیت‌ها و حرکات ایران در منطقه نیز پرداخته شده است. از یک سو، مقامات اسرائیلی بشدت با توافق جامع هسته‌ای میان 1+5 و ایران مخالفند و آن را مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای یا حمایت آن از تروریسم نمی‌دانند و از سوی دیگر، جان برنن با توافق جامع هسته‌ای ایران موافق است. مثلاً برنن در ماه آوریل درپی توافق ایران و گروه 1+5 برسر چارچوب توافق هسته‌ای گفته بود: من باید به شما بگویم آن اشخاصی که می‌گویند توافق با ایران راه این کشور به سوی بمب اتم را هموار خواهد ساخت، کاملاً غیرصادقانه و فریبکارانه برخورد می‌کنند. وی افزود: به عقیده من، اگر آنان (منتقدان) حقایق را می‌دانستند و درک می‌کردند که برای داشتن برنامه (هسته‌ای نظامی) به چه چیزهایی نیاز است، چنین انتقاداتی را مطرح نمی‌کردند. برنن تأکید کرد: من از آنچه ایرانیان با آن (در خلال مذاکرات هسته‌ای) توافق کرده‌اند، بسیار خشنود و شگفت‌زده شدم. رئیس سازمان سیا اضافه کرد: توافق‌های ایران در رابطه با نظام بازرسی‌ها، کاهش تعداد سانتریفیوژها، کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده و تغییراتی بوده که قرار است در طراحی رآکتور اراک انجام دهند. وی در خاتمه افزود: به نظر من، تمام این (توافقاتی که ایران کرده است) کاملاً مایه شگفتی و بسیار خوب است.
 

گری سیمور: بعد از عراق، شدیدترین بازرسی‌ها از ایران به عمل خواهد آمد
مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ با روزنامه «لس‌آنجلس‌تایمز» تاکید کرد: بعد از عراق، شدیدترین بازرسی‌ها از ایران به عمل خواهد آمد. به گزارش نسیم، «گری سیمور»، مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا در امور منع اشاعه سلاح‌های اتمی در مصاحبه‌ای با روزنامه «لس‌آنجلس‌تایمز» گفت:  نظام بازرسی‌‌های سازمان ملل از تأسیسات ایران از همه بازرسی‌های انجام شده تاکنون، به استثنای بازرسی‌های بعد از سال ۱۹۹۱ از عراق شدیدتر خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0065 sec