printlogo


کد خبر: 139769تاریخ: 1394/3/20 00:00
وزیر ارشاد در مجلس به تمام شایعات مطرح درباره جریمه فساد گازی اصلاحات رسمیت بخشید
خسارت 14میلیارد دلاری کرسنت

گروه سیاسی: روز گذشته علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان مجلس در صحن علنی پارلمان حضور یافت. به گزارش «وطن امروز»، محور اصلی سوال نمایندگان مجلس، در رابطه با آزادی مطبوعات و برخورد دوگانه معاونت مطبوعاتی با رسانه‌های منتقد و حامی دولت بود اما در خلال پاسخ‌های جنتی که نهایتا هم برای نمایندگان قانع‌کننده نبود و منجر به دریافت کارت زرد از مجلس شد، وی به همه اخبار غیررسمی درباره میزان محکومیت ایران در پرونده کرسنت رسمیت بخشید. جنتی در بخشی از پاسخ‌هایش به سوالات نمایندگان از محکومیت 13 میلیارد و 850 میلیون دلاری ایران از سوی دادگاه بین‌المللی لاهه در پرونده فساد کرسنت رونمایی کرد. جنتی همچنین تاکید کرد این میزان تنها در یک مرحله بوده است و  دولت امارات و شرکای کرسنت بازهم می‌تواتند ایران را نقره‌داغ کنند. این همان محکومیتی است که به خاطر حضور مجدد بیژن زنگنه در وزارت نفت و برخی مصاحبه‌های مسؤولان دولت روحانی مبنی بر عدم وقوع فساد در کرسنت حاصل شد و حامد ضیاء جعفر، رئیس اماراتی کرسنت را برای شکایت از ایران به دادگاه لاهه حریص کرد. اگرچه زنگنه به نمایندگان قول داده بود ظرف 2 هفته و به صورت دیپلماتیک ماجرا را حل کند اما اکنون 2 سال از دولت می‌گذرد و نهایتا ایران در دادگاه لاهه محکوم شد. کرسنت همان پرونده‌ای است که در دولت یازدهم مسؤولان و رسانه‌ها از سخن گفتن درباره آن نهی شده‌اند. جنتی البته در خلال سخنان خود تاکید کرد ممنوعیت ورود اشخاص و رسانه‌ها به پرونده فساد کرسنت با مصوبه شورایعالی امنیت ملی بوده است؛ مصوبه‌ای که براساس آن تاکنون با برخی رسانه‌ها و اشخاص از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخورد شده و برخی نیز دادگاهی شده‌اند اما  اعلام میزان محکومیت ایران در کرسنت از زبان وزیر ارشاد دولت تدبیر آنقدر مهم بود که عملا موضوع اصلی که آقای وزیر به خاطر آن به مجلس فراخوانده شده بود را به حاشیه برد. به گزارش تسنیم، علی جنتی در بخشی از پاسخ‌های خود به سوالات نمایندگان  به موضوع کرسنت و عدم پرداخت آن در مطبوعات اشاره کرد و گفت: احساس می‌کنم موضوعی که مدنظر نمایندگان مجلس است، موضوع کرسنت است؛ کرسنت قراردادی بوده که در گذشته بین وزارت نفت و شرکت کرسنت  درباره صدور گاز به امارات عربی متحده بوده است و مسائل و مشکلات زیادی دارد و وزرای بعدی که آمده‌اند به تعهدات این قرارداد عمل نکردند و حالا هم طرف به دادگاه لاهه شکایت کرده و موضوع اکنون در دادگاه مطرح است. جنتی تصریح کرد: این پرونده بسیار حساسی است و بنابر ادعای خارجی‌ها در یک مرحله ایران را محکوم به پرداخت 13میلیارد و 850 میلیون دلار کرده است و به همین جا هم ختم نمی‌شود و اگر بعد از این به پرداخت این مبلغ محکوم کند باز دولت امارات و شرکای کرسنت کسانی هستند که می‌گویند چون گاز را به ما تحویل ندادید، باید خسارت‌هایی بدهید.
بایکوت کرسنت، مصوبه شورایعالی امنیت ملی
وزیر ارشاد در ادامه به دلیل محدودیت اشخاص و رسانه‌ها در دولت یازدهم برای اظهارنظر درباره فساد کرسنت اشاره کرد. وی گفت: براین اساس از 2 سال قبل شورایعالی امنیت ملی مصوب کرد مقامات، نمایندگان، وزرا و مسؤولان کشور حق ندارند راجع به این موضوع اظهارنظر کنند و مطبوعات هم حق ندارند در این‌باره مطلبی بنویسند. جنتی با بیان اینکه مصوبه شورایعالی امنیت ملی رسماً این است که مطبوعات حق ندارند مطلبی منتشر کنند، گفت: باید اجازه دهند این موضوع روال طبیعی حقوقی خود را طی کند و کاری که از نظر حقوقی باید انجام شود تا منافع کشور استیفا شود، انجام شود. لذا این موضوع از مصوبات شورای امنیت ملی است و مصوبات این شورا براساس قانون اساسی برای همه الزام‌آور است. وی برهمین اساس تأکید کرد: بنابراین تنها همین موضوع مطرح است و هیچ مورد دیگری نبوده که براساس آن مطبوعات بخواهند معترض شوند و ما بگوییم به دلیل مصوبه شورایعالی امنیت ملی وارد آن موضوع نشوید.
منتقدان دولت، آزادی بعد از بیان ندارند
اما پیش از اظهارات وزیر ارشاد، مسعود میرکاظمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و یکی از سوال‌کنندگان از وزیر ارشاد، محورهای اصلی سوالات مطرح را تشریح کرد. میرکاظمی گفت: سوال اصلی بنده مربوط به برخورد دوگانه این وزارتخانه با رسانه‌هاست که لازم است آقای وزیر به آن دقت کنند. وی افزود: بنده این سوال را در اسفند 92 پرسیده‌ام. مدت زیادی از عمر دولت نگذشته بود که شاهد ایجاد فشار و محدودیت بر رسانه‌های اصولگرا و منتقد به دولت شدم و امروز نیز با گذشت 16 ماه نه تنها این وضعیت بهتر نشده بلکه بدتر نیز شده است. نماینده مردم تهران در مجلس همچنین تصریح کرد: امروز شاهد رفتار دوگانه و تخریب منتقدان و حمایت از جریان خاص از سوی وزارت ارشاد هستیم. اصل 24 قانون اساسی نشریات و مطبوعات را در بیان مطالب آزاد اعلام کرده است اما آنچه در دولت می‌بینیم، عکس این موضوع عمل می‌شود. هیچ جای قانون اساسی و قانون مطبوعات جرمی به‌عنوان نقد دولت وجود ندارد اما آنچه وزارت ارشاد انجام می‌دهد حکایت از رفتار دوگانه و حمایت از کسانی است که به منتقدان دولت، علما و نمایندگان مجلس و مقدسات و نیز نظام بی‌حرمتی می‌کنند و آن را در پرونده خود دارند. وی همچنین ادامه داد: در دولت یازدهم شرایط به‌گونه‌ای است که آزادی بیان آری اما آزادی بعد از بیان برای برخی خیر است، یا به آنها تذکر می‌دهید یا دادگاهی می‌کنید یا به‌شکلی آنها را در تنگنا قرار می‌دهید.
فساد کرسنت تا 50 سال دیگر جبران نمی‌شود
نماینده مجلس در ادامه به تاثیر بلندمدت فساد کرسنت در کشور اشاره کرد. میرکاظمی با طرح این سوال که آیا حذف خبرنگاران منتقد از جلسات مصاحبه مدل جدید تحقق آزادی بیان در دولت راستگویان است، گفت: آیا همه باید تملق دولت را بکنند؟ متأسفانه بیشترین نیروهای امنیتی در مقایسه با دولت‌های گذشته در این دولت جمع هستند. کسانی که تخصص جنگ روانی دارند و آنهایی که روزانه بولتن‌هایی را تهیه و به‌عنوان تخریب دولت و نه منتقدان به آقای رئیس‌جمهور تقدیم می‌کنند و مرتب روی اعصاب ایشان می‌روند و این باعث شده که ایشان در همین مدت کوتاه با عصبانیت بدترین بی‌حرمتی‌ها را نسبت به منتقدان داشته باشند و از الفاظی چون ترسوها، بی‌سواد، بزدل سیاسی، با شناسنامه حرف زدن و بروید به جهنم، را علیه آنها استفاده کنند. نماینده مردم تهران با بیان اینکه وقتی علما از روی دلسوزی نقدی به دولت دارند، در جواب آنها را به بی‌دینی و نداشتن آخرت متهم می‌کنند، گفت: کار به جایی رسیده است که مقام معظم رهبری اعلام کردند دولت به منتقدان اهانت نکند. وی تصریح کرد: کرسنت یک قرارداد ننگین و پر از فساد است و تا 50 سال دیگر زیان‌های غیرقابل جبرانی دارد اما اشکال این است که افرادی که متهم هستند بر سر این پرونده قرار گرفته‌اند و این اشکال اساسی است، اما سوال این است: چرا نباید راجع به این موضوع مطلب نوشته شود؟ چرا «وطن‌امروز» را برای آل‌سعود دادگاهی کردید؟  نماینده تهران در مجلس، همچنین خطاب به وزیر ارشاد تصریح کرد: شما می‌گویید موضوع کرسنت مصوبه شورای امنیت است اما آیا شما همه مصوبات شورای امنیت را اجرا می‌کنید؟ آل‌سعود به‌عنوان یک رژیم کودک‌کش علاوه بر کشتن مردان، زنان و کودکان بی‌گناه هر روز نسبت به جمهوری اسلامی ایران هتاکی می‌کند، چرا باید روزنامه «وطن امروز» به‌دلیل نوشتن مطالبی علیه این رژیم مؤاخذه شود و 2 بار به همین دلیل دادگاهی شود اما کسانی که به مقدسات اهانت می‌کنند حداکثر یک تذکر دریافت می‌کنند؟ میرکاظمی ادامه داد: سعودی، رژیمی است که اخیراً پابه‌پای شیطان بزرگ نسبت به تهدید ایران اقدام می‌کند و سابقه نیز نداشته است. دست مریزاد! عجب عزت و اقتداری به ملت ایران کنار ارتقای گذرنامه داده‌اید. وی خطاب به وزیر ارشاد با پرسشی مبنی بر اینکه «چرا نقد توافق ژنو را محدود کرده‌اید؟» گفت: البته ممکن است بگویید مصوبه شورای امنیت است، واقعاً به سر این مردم چه می‌خواهید بیاورید که نقد آن را بسته‌اید؟بیشترین فشارها به صداوسیما در دولت یازدهم
نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به فشار بی‌سابقه دولت روحانی به صداوسیما اشاره کرد. میرکاظمی گفت: ما می‌گوییم ایرادی ندارد، اما چرا مصوبه شورای امنیت را کامل اجرا نمی‌کنید؟ طبق اصل 176 قانون اساسی مصوبه شورای امنیت بعد از تایید مقام معظم رهبری برای مجلس و سازمان صداوسیما قابل اجراست، آیا این مسیر طی شده است؟ میرکاظمی با بیان اینکه بیشترین فشارها و بی‌سابقه‌ترین اعمال محدودیت‌ها بر صداوسیما در دولت یازدهم صورت می‌گیرد، تصریح کرد: آنها نمی‌توانند نقد درست و حسابی کنند، حتی نمی‌توانند یک گزارش از گرانی که امان مردم را روزانه بریده است، پخش کنند. وی ادامه داد: حدود یک ماه پیش برنامه پایش برنامه‌ای تحت عنوان اقتصاد ایران بعد از تحریم را تدارک دیده بود که حتی درباره آن اطلاع‌رسانی نیز شده بود، اما در هنگام گریم میهمانان اقتصادی، از نهاد ریاست‌جمهوری دستور داده می‌شود «پخش نشود و جلوگیری کنید!» واقعاً اسم این زورگویی را چه می‌گذارید؟ نماینده تهران در مجلس، اظهار داشت: آنقدر فشار آوردید که برنامه 20:30 هم محدود شد. بنزین را افزایش قیمت دادید اما چرا بحث صداوسیما در این باره را ممنوع و ابلاغ کرده‌اید که کسی در این باره صحبت نکند، اما از طرفی می‌گویید باید با مردم صادق باشیم؟ چه‌کسی این برخورد دوگانه را اجازه داده است؟ نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه گفت: شما حتی در انتخاب نمایندگانی که به برنامه‌های سیاسی و اقتصادی هم دعوت می‌شوند، دخالت می‌کنید، به‌طور نمونه چند روز گذشته شبکه خبر از 2 نماینده برای یک برنامه دعوت کرده که با فشار دولت یکی از این نمایندگان که در راه صداوسیما بود، به‌رغم اینکه اطلاع‌رسانی شده بود، بازمی‌گردد و نماینده دیگری جایگزین او می‌شود، کجای این موارد در گذشته سابقه داشته است؟ میرکاظمی اضافه کرد: اخیراً با تغییر ساعت پخش برنامه ثریا که تقارن با اذان مغرب دارد و کاهش یک‌ساعته از زمان آن، اجازه پخش یافته و لازم است بگویم پس از پخش مستند هسته‌ای، دولت فشار آورد که محل ضبط برنامه باید تخلیه شود و در حال حاضر آنها را آواره کرده‌اید، آن هم گروهی جوان را که به سرنوشت انقلاب علاقه‌مندند. کدام قانون به شما اجازه دخالت در صداوسیما را داده است؟ وی با تأکید بر اینکه دولت در توزیع سبد کالا، عملکرد ضعیفی داشت، اظهار داشت: این موضوع در صداوسیما نقش هولوکاست را پیدا کرده است، شما حتی نمی‌گذارید تصاویری که خود مردم ارسال کرده‌اند، پخش شود.
توقف مستند موشکی با فشار دولت
میرکاظمی در ادامه مصادیق فشار دولت به صداوسیما، یکی از این نمونه‌ها را توقف مستند موشکی در سالگرد شهید طهرانی‌مقدم عنوان کرد. نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سوال که چرا دولت در سالگرد شهادت شهید طهرانی‌مقدم اجازه پخش برنامه مربوط به دستاوردهای موشکی کشور را نداده است، افزود: شما با فشار به صداوسیما از پخش آن جلوگیری کردید، باید سوال شود آیا دیگر چیزی از صداوسیما باقی می‌ماند؟ میرکاظمی همچنین از تحت فشار قراردادن صداوسیما با استفاده از ابزار بودجه انتقاد و تصریح کرد: آیا درست است که با به راه انداختن جنگ روانی، موجی از فشار به مدیران صداوسیما وارد شود تا این موج به رده‌های پایین نیز انتقال یابد؟
شما یک مجلس بی‌خاصیت می‌خواهید
نماینده مردم تهران در مجلس، بی‌هنری، بی‌منطقی و انحصار‌طلبی را ناشی از تخریبی دانست که عده‌ای ضعیف که توان حل مشکلات مردم را ندارند، انجام می‌دهند. وی با اشاره به همین موضوع خطاب به وزیر ارشاد گفت: شما یک مجلس بی‌خاصیت می‌خواهید که فقط تملق‌گویی دولت را بکند که این با روح مجلس و قانون اساسی منافات دارد. نماینده مردم تهران در مجلس، تصریح کرد: کجای قانون به معاون اول رئیس‌جمهور اجازه دخالت در مجلس را داده است؟‌ به‌جای سیاهنمایی گذشته، مشخص بفرمایید چه گلی به سر مردم زده‌اید که حالا می‌خواهید مجلس را هم بگیرید؟  یک نکته را که به عملکرد مثبت ذکر می‌کردید کنترل نقدینگی بود که آن هم با گزارش اخیر مشخص شد در 19 ماه 300هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده است در صورتی که در 8 سال دولت سابق جمعاً 400هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده بود که متأسفانه آن را صرف هزینه‌های جاری کرده‌اید. میرکاظمی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس و دولت آینده پیشکشتان،‌ انصافاً اگر در دولت سابق این اتفاق می‌افتاد روزنامه‌های زنجیره‌ای خود را به زمین و زمان نمی‌کوبیدند که آزادی از بین رفت؟ مگر یک فرهیخته میان اصحاب رسانه وجود نداشت که شما وابسته خودتان را به صندلی مسؤول انتخاب نماینده در هیأت نظارت گماشته‌اید و ترکیب را 4 به 3 کرده‌اید؟
 


Page Generated in 0/0226 sec