printlogo


کد خبر: 139773تاریخ: 1394/3/20 00:00
هسته‌ای

هر توافقی با ایران از جنگ بهتر است
شیمون پرز، رئیس سابق رژیم صهیونیستی به بن کاسپیت، تحلیلگر سیاسی و مجری  برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی رژیم صهیونیستی در کنفرانس سالانه هرتزلیا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفته است: «جایگزین دیگری وجود ندارد. جنگ یعنی خون‌ریزی، بدبختی و خرابی. در چنین جنگی علاوه بر ایران، حزب‌الله نیز مداخله می‌کند. رئیس‌جمهور اوباما تنها نیست. وی یک ائتلاف با خود دارد، شرکایی دارد. روسیه و چین هستند، این شرکا بسیار مهم‌تر از هر سانتریفیوژی هستند. بدون آنها، هیچ تحریمی ممکن نبود.» به گزارش تسنیم، شیمون پرز افزوده است: «هرگونه توافقی خوب است و به جنگ ارجحیت دارد.» شیمون پرز همچنین در پانزدهمین کنفرانس سالانه هرتزلیا با خوش‌بینی محتاطانه‌ای درباره توافق قریب‌الوقوع هسته‌ای با ایران صحبت کرد.
وی دراین باره اعلام کرد اندازه این توافق تنها به تعداد سانتریفیوژهایی که ایران مجاز به حفظ آنهاست بستگی ندارد بلکه به  تعداد کشورهایی وابسته است که در این توافق نقش دارند و بخشی از تلاش‌ها برای اطمینان از پایبندی ایران به تعهداتش است. وی از تلاش‌های اوباما برای تشکیل ائتلافی متشکل از چین و روسیه قدردانی کرد اما هشدار داد تنها در صورتی می‌توان درباره توافق قضاوت کرد که تمام جزئیات آن منتشر شود. وی در ادامه اعلام کرد گزینه نظامی همواره روی میز قرار دارد. پرز از تعهد اوباما نسبت به تامین امنیت اسرائیل قدردانی کرد و گفت هیچ رئیس‌جمهور قبلی آمریکا به اندازه وی در تامین امنیت اسرائیل متعهد نبوده است.

ادبیات آمریکایی آل‌سعود علیه ایران
عربستان: با شکست مذاکرات هسته‌ای تمام گزینه‌ها روی میز است
سفیر عربستان سعودی در انگلیس در سخنانی عنوان داشت اگر گفت‌وگوهای دیپلماتیک برای جلوگیری از «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران» به شکست بینجامد، عربستان آماده است سلاح‌های هسته‌ای به دست آورد.به گزارش تسنیم، محمد بن نواف بن عبدالعزیز السعود، سفیر ریاض در لندن، ابراز امیدواری کرد مذاکرات (هسته‌ای) که از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هدایت می‌شود به یک توافق «بدون خدشه و منفذ» با ایران بینجامد. با این حال وی افزود اگر چنین چیزی رخ ندهد، «تمام گزینه‌ها روی میز است». سفیر عربستان که روز گذشته با تلگراف گفت‌وگو کرده است به این نشریه گفت: «ما همواره حمایت خود را از حل پرونده هسته‌ای ایران به‌طریق دیپلماتیک و از راه مذاکره ابراز کرده‌ایم». «ما تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا در این موضوع را می‌ستاییم، به‌شرطی که هرگونه توافقی که حاصل شود بدون منفذ بوده و از نوعی نباشد که به ایران اجازه دهد سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده خود را در این منطقه ادامه دهد». وی گفت کشورش امیدوار است ایران این اطمینان را بدهد که به‌دنبال سلاح‌های هسته‌ای نخواهد رفت. «اما اگر چنین چیزی رخ ندهد، در آن هنگام تمام گزینه‌ها برای عربستان سعودی روی میز خواهد بود». وی ادعا کرد: «برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی مستقیم علیه تمام منطقه ایجاد کرده و بخش عمده‌ای از منبع و انگیزه اشاعه هسته‌ای در سراسر خاورمیانه، از جمله اسرائیل است». این باور وجود دارد که عربستان 60 درصد بودجه برنامه هسته‌ای پاکستان را تأمین کرده است به این شرط که بتواند طی مدت کوتاهی کلاهک‌های هسته‌ای (از پاکستان) خریداری کند. هشدار سفیر عربستان درباره ایران پس از آن عنوان شد که یک مقام ارشد سعودی در واشنگتن با یک دیپلمات اسرائیلی ملاقات کرد تا درباره مخالفت مشترکشان با ایران گفت‌وگو کنند. انور عشقی، ژنرال بازنشسته سعودی و دور گولد، سفیر سابق اسرائیل هفته گذشته در محل شورای روابط خارجی آمریکا، کنفرانس خبری مشترکی را برگزار کردند. گولد در آن کنفرانس گفت: «ما هر دو همپیمان ایالات متحده هستیم. من امیدوارم این (نشست) آغازی بر گفت‌وگوهای بیشتر درباره مشکلات راهبردی
مشترک‌مان باشد».


Page Generated in 0/0065 sec