printlogo


کد خبر: 139774تاریخ: 1394/3/20 00:00
پیش‌بینی مردم درست بود
امتیازات انصرافی‌ها در حد حرف باقی‌ماند!

گروه اقتصادی: آن‌طور که از شواهد پیداست یارانه نقدی خرداد ماه نیز مانند یارانه نقدی اردیبهشت‌ماه  با تاخیر واریز خواهد شد. به گزارش «وطن‌امروز» سیاست‌های گنگ و مبهم مسؤولان در قبال یارانه نقدی ادامه دارد و هنوز معلوم نیست مسؤولان چه تصمیمی برای آینده یارانه نقدی خواهند گرفت. حذف پردرآمدها یکی از چالش‌های دولت محسوب می‌شود و طبق شنیده‌ها همین چالش موجب تاخیر در واریز ماهانه یارانه نقدی شده است. در حالی که دولت از انتشار همان سیاست‌ها و تصمیماتی که درباره یارانه نقدی گرفته خودداری کرده اما رسانه‌ها و مسؤولان آمارها و شاخص‌های عجیب و غریبی از حذف‌شدگان ارائه می‌دهند. قطعا چنین وضعیتی فضای اطلاع‌رسانی را غبارآلود‌تر می‌کند. اما جالب‌تر از موضوع آینده یارانه نقدی، باز شدن پرونده گذشته یارانه نقدی است. حدود 14 ماه پیش مسؤولان، مردم را ترغیب می‌کردند از دریافت یارانه انصراف دهند و برای این انصراف ملت را تطمیع و تهدید می‌کردند! مسؤولان، مردم را تهدید می‌کردند که اگر از یارانه نقدی انصراف ندهند در ارائه تسهیلات سخت‌گیری خواهد شد و در مقابل برای آنهایی که انصراف دهند تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود اما بعد از یک سال مشخص شده است که وعده‌های دولت به انصراف‌دهندگان از یارانه نقدی فقط در حد حرف بوده است! از جمله این سیاست‌های تشویقی، امتیازاتی بود که توسط سخنگوی دولت که سکاندار سازمان مدیریت نیز است، اعلام شد. محمدباقر نوبخت در آن مقطع در گفت‌وگوهایی که از طریق رسانه ملی و جراید عمومی انجام می‌داد به‌دفعات اعلام می‌کرد: «انصراف از دریافت یارانه به‌معنای محروم شدن از سایر خدماتی که دولت پس از اجرای گام دوم انجام می‌دهد، نیست، ما حتماً برای انصراف‌دهندگان خدمات ویژه‌ای در نظر خواهیم گرفت که در زمان‌های بعدی اعلام می‌شود». رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین گفته بود: «به‌عنوان مثال وقتی که فردی برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کند از او پرسیده می‌شود که آیا یارانه‌بگیر است یا خیر؛ چرا که افراد یارانه‌بگیر که نمی‌توانند آنقدر از نظر مالی برخوردار باشند که تسهیلات سنگین را بازپرداخت کنند». وی ادامه داده بود: «وقتی افراد تقاضای تسهیلات می‌دهند، اگر یارانه‌بگیر باشند، این امر نشان می‌دهد درآمد خوبی ندارند و نمی‌توانند وام‌های بانکی بزرگ را بازپرداخت کنند، البته انصراف از یارانه ضرورتاً به‌معنی ثروتمند بودن نیست ولی آنها به‌گونه‌ای زندگی خود را تنظیم می‌کنند که می‌توانند از این مبلغ صرف‌نظر کنند».
نوبخت همچنین گفته بود: «دولت موظف است از افرادی که از گرفتن یارانه انصراف می‌دهند به‌شکل شایسته‌ای تقدیر و تشکر کند و امتیازات ویژه‌ای برای آنها در نظر می‌گیرد که بعداً اعلام می‌کنیم». به گزارش تسنیم، در همان زمان ثبت‌نام و انصراف از دریافت یارانه نقدی خبرهایی هم آمد که در دولت طرحی وجود دارد برای ارائه کارت همیاری ملی که بناست به انصراف‌دهندگان از یارانه نقدی بدهند، البته همان موقع هم اعلام شد این طرح نیازمند مصوبه مجلس است. هرچند رقم یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تغییر نکرد و دولت طبق قانون همان 45500 تومان را به مردم (کسانی که در فاز جدید خود را نیازمند دانسته و در سایت رفاهی ثبت‌نام کرده‌اند) پرداخت کرده و خواهد کرد ولی نکته اینجاست که با وجود هشدار قانونگذار مبنی بر اینکه افرادی که نیازمند نباشند ولی در فاز دوم ثبت‌نام و یارانه دریافت کرده باشند 3 برابر یارانه دریافتی جریمه خواهند شد، بیش از 73 میلیون ایرانی در این مرحله ثبت‌نام کرده‌اند.
در این میان با وعده‌های تشویقی دولت برای انصراف از دریافت یارانه نقدی 2میلیون و 400هزار نفر در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و زمان ثبت‌نام جدید دریافت یارانه نقدی انصراف داده و در سایت ثبت‌نام نکرده بودند. ولی با گذشت چندین ماه از اعلام وعده‌های تشویقی دولت به انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه نقدی هنوز خبری از عملی شدن این وعده‌ها نشده و به نظر می‌رسد اعلام این امتیازها در سال قبل و زمان ثبت‌نام از دریافت یارانه نقدی از همان دست سیاست‌های پوپولیستی بوده است که معمولاً در دولت‌ها به کار می‌رود.
اما نکته قابل تأملی که وجود دارد این است که در حالی که امتیازهای تشویقی برای انصراف از دریافت یارانه نقدی به بایگانی دولت ارجاع شده است در تازه‌ترین اظهارات خبرهایی می‌رسد که بیانگر ارائه طرح‌های تشویقی برای انصراف از دریافت یارانه نقدی است. در تازه‌ترین اظهارات، مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران گفته است: به دولت پیشنهاد داده‌ایم کسانی که از گرفتن یارانه انصراف دهند به‌میزان مبلغ یارانه دریافتی در طول یک سال، لوازم خانگی با راندمان بالا و مصرف کم دریافت کنند. سجادی همچنین گفته است: با در اختیار گذاشتن لوازم کم‌مصرف برقی مانند یخچال، به افرادی که از یارانه انصراف می‌دهند، از سویی صنعت تولید این لوازم رونق می‌گیرد و از سوی دیگر افرادی که از گرفتن یارانه انصراف داده‌اند منتفع خواهند شد.
اما این طرح‌ها درحالی کماکان به دولت ارائه می‌شود که هنوز خبری از سیاست‌های تشویقی دولت برای انصراف‌دهندگان از یارانه نقدی نیست و شاید عدم اعلام پشتوانه و برنامه قطعی برای اجرایی شدن همین امتیازها موجب شد که در زمان ثبت‌نام جدید یارانه‌ها تنها 4/2 میلیون نفر از جمعیت 75 میلیون نفری ایران از ادامه دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.
درآمد ۴ هزار میلیاری از حذف یارانه ثروتمندان
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت تا پایان سال از محل حذف یارانه نقدی ثروتمندان ۴ هزار میلیارد تومان هزینه‌های خود را کاهش می‌دهد. هادی قوامی در گفت‌وگو با فارس، درباره حذف یارانه ثروتمندان طبق قانون اظهار داشت: دولت در این زمینه اقداماتی کرده و تاکنون درآمدی از این محل کسب کرده است و اگر بیشتر شود رقم قابل توجه خواهد بود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با این اقدام حدود 4 تا 5 هزار میلیارد تومان هزینه دولت در بخش هدفمندی کاهش یابد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد با تدبیر این کار انجام می‌شود تا در پایان سال حدود 6 میلیون نفر حذف شوند و حداقل 4 هزار میلیارد تومان از این محل کسب شود.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه برای اقشار ثروتمند رقم یارانه ناچیز است، بیان داشت: برای طبقات بالای درآمدی مطلوبیت این رقم کم بوده و راحت‌تر از آن می‌گذرند و در مراحل بعدی و طبقات پایین‌تر این چسبندگی بیشتر می‌شود.
قوامی درباره اینکه رئیس سازمان مدیریت از پرداخت 200 میلیارد تومان یارانه تولید در 3 ماه امسال خبر داده است، یادآور شد: این رقم کمی بوده و تاکنون گزارشی به مجلس ارائه نشده است.
وی درباره تک‌نرخی شدن بنزین گفت: نرخ بنزین هزار تومانی در جایگاه‌ها به صورت آزاد وجود داشت و اقتصاد غیررسمی جمع خواهد شد و پولی که جیب برخی افراد با داشتن کارت سوخت می‌رفت، اکنون برای دولت خواهد بود، البته ابتدا انتظار این بود قیمت بنزین به 1500 تومان برسد.
 

سرپرستان خانوار برای جدا‌سازی یارانه به پلیس+۱۰ مراجعه کنند
معاون برنامه‌ریزی سازمان هدفمندی یارانه گفت:‌ سرپرستان خانوار که در حال حاضر یارانه نقدی دریافت می‌کنند می‌توانند برای جدا‌سازی یارانه خود به پلیس+۱۰ مراجعه کنند. یکی از سوالات افراد یارانه‌بگیر موضوع جدا‌سازی یارانه خود از سرپرستان قبلی است که در این رابطه آرش دل‌فراز، معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به فارس گفت: بر این اساس افرادی که قصد جداسازی دارند می‌توانند با همراه داشتن مدارک مربوط اعم از طلاق‌‌نامه، گواهی فوت سرپرست و سند ازدواج به مراکز پلیس +10 مراجعه کرده و پس از انجام مراحل جداسازی به یکی از بانک‌های عامل جهت اعلام شماره حساب مراجعه کنند. براساس این گزارش در حال حاضر صرفاً افرادی که در لیست یارانه‌بگیران دولت هستند می‌توانند جهت انجام مراحل جداسازی اقدام کنند.


Page Generated in 0/0047 sec