printlogo


کد خبر: 139802تاریخ: 1394/3/20 00:00
تقویم تاریخ

شهادت آیت‌‏الله سعیدی در زندان رژیم پهلوی (1349ش)
آیت‏الله سیدمحمدرضا سعیدی‌خراسانی در سال 1301 ش (1341 ق) در مشهد مقدس دیده به جهان گشود. ایشان پس از خواندن دروس جدید و مقدمات و سطوح متوسطه به قم عزیمت کرد و از آیت‏الله سیدحسین بروجردی و دیگر آیات عظام بویژه امام خمینی(ره) بهره‏مند شد. شهید سعیدی در دوران سیاه ستمشاهی، به مبارزات سیاسی روی آورد و با ایستادگی وصف‏ناپذیری علیه استبداد رژیم شاهنشاهی قد علم کرد. به دنبال فعالیت‏های ضد رژیم ستمشاهی که از جانب این عالم مجاهد صورت می‏گرفت، ساواک ایشان را در یازدهم خرداد 1349ش بازداشت و زندانی کرد. مزدوران ساواک در زندان، این سیدوالامقام را به شدیدترین نحو شکنجه کردند ولی ایشان با روحیه‏ای بالا مقاومت می‏کرد. سرانجام، ساواک که از به زانو درآوردن این اسوه پایداری ناامید شده بود ایشان را در زندان به شهادت رساند.

عزل «بنی‌صدر» از فرماندهی کل‌قوا از سوی امام خمینی (ره) (1360ش)
با انتخاب بنی‌صدر به ریاست‌جمهوری در بهمن 1358، مساله انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت مطرح شد که در این باره بین رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی اختلاف نظر پدید آمد. پس از کشمکش‏هایی سرانجام در شهریور 1359، شهید محمدعلی رجایی به‌عنوان نخست‌وزیر به مجلس معرفی و موفق به کسب رأی اعتماد شد و دولت خود را تشکیل داد. با اینکه مساله مورد اختلاف، ظاهراً حل شده بود، اما کشمکش و اختلاف پنهانی و آشکار بین رئیس‌جمهور و مخالفانش در مجلس و خارج از آن ادامه پیدا کرد. با آغاز جنگ، با اینکه این مساله، تمام توان و فکر مسؤولان را به خود مشغول کرده بود، اما در عین حال، اختلاف میان سطح بالای کشور ادامه یافت. در عرصه جنگ نیز، بنی صدر در مقام فرماندهی کل‌قوا، معتقد به جنگیدن به شیوه اشکانیان بود یعنی نیروی دشمن به درون مرز کشیده شده، سپس محاصره و نابود شود. این سیاست نظامی، باعث اشغال نقاط وسیعی از اراضی ایران اسلامی توسط ارتش متجاوز بعث شد و بر اثر عدم ارسال مهمات و نیرو به خط مقدم، نیروهای اسلام به‌رغم جانفشانی‏ها و حماسه‌آفرینی‏های مثال زدنی، مجبور به عقب‏نشینی شدند. در نحوه اداره کشور نیز، کوشش‏های امام که دوطرف را به رفع اختلاف و وحدت و تفاهم دعوت می‏کرد بی‏ثمر ماند. در نتیجه حضرت امام خمینی(ره)، در بیستم خرداد 1360، طی حکم کوتاهی، ابوالحسن بنی‌صدر را از فرماندهی کل‌قوا که به نیابت از ولی فقیه در اختیار داشت، عزل کرد و در پی آن، مجلس شورای اسلامی، طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر را با اکثریت آرا در 31 خرداد آن سال به تصویب رساند.

آغاز جنگ آمریکا و انگلیس (1812م)
از وقایع مهم تاریخ آمریکا در نیمه اول قرن نوزدهم، جنگ آمریکا و انگلیس است که در دهم ژوئن 1812م روی داد و بیش از 2 سال به طول انجامید. علت بروز جنگ، محاصره دریایى فرانسه از طرف انگلستان و جلوگیری از رفت و آمد کشتی‏های آمریکایى در آب‏های مجاور اروپا بود اما آمریکا برای شروع جنگ دلایل دیگری داشت که عمده‏ترین آن، کمک‏های پنهانی انگلیس به سرخ‏پوستان آمریکایى برای شورش برضد حکومت مرکزی آمریکا بود. در ادامه این جنگ، نیروهای آمریکا در 18 ژوئن سال 1812م به متصرفات انگلیس در کانادا حمله‏ور شدند و شهر تورنتو را به آتش کشیدند. پیشروی نیروهای آمریکا در کانادا در اواخر سال 1812م متوقف شد و جنگ فرسایشی بین نیروهای طرفین ادامه یافت، تا اینکه نیروهای انگلیسی در ماه آگوست سال 1814م در سواحل شرقی آمریکا پیاده شدند و تا واشنگتن، پایتخت این کشور پیش رفتند. نیروهای انگلیس سپس به تلافی آتش‌زدن تورنتو از طرف آمریکا، واشنگتن را آتش زدند. ولی پیشروی آنها در داخل خاک آمریکا در شهر بالتیمور متوقف شد و قوای انگلیس تا پایان سال 1814م از سواحل شرقی آمریکا بیرون رانده شد. در نهایت، مذاکرات صلح بین آمریکا و انگلیس از اواخر سال 1814م در بلژیک آغاز شد و در ماه دسامبر به امضای قرارداد صلح بین 2 کشور انجامید.


Page Generated in 0/0132 sec