printlogo


کد خبر: 139805تاریخ: 1394/3/20 00:00
کندوکاوی در برنامه‌های آینده تلویزیون
آثاری در انتظار مانده برای تولید

سریال‌های فاخر و الف ویژه سازمان صداوسیما همچنان در انتظار قرار گرفتن در مراحل تولید و مستلزم تصمیم‌گیری مدیران صداوسیماست. مجموعه‌هایی در زمینه‌های مختلف تاریخی، دینی و آیینی که نیاز امروز مخاطبان گسترده رسانه‌ملی بوده و پیشینه استقبال بینندگان تلویزیونی از این نوع آثار، لزوم ساخت آنها را صد چندان می‌کند. به گزارش تسنیم، علی دارابی، معاون سابق رسانه ملی اواخر فروردین‌ماه سال 92 در مصاحبه‌ای از ساخت بیش از 15 سریال فاخر در رسانه ملی خبر داده و از آنها به عنوان اولویت‌های سازمان برای تولید یاد کرده بود. سریال‌های فاخری که سیمافیلم در تلاش برای ساخت آنها بوده و هست و نیاز به تامین بودجه لازم در دوره ریاست جدید سازمان دارد به شرح زیر است:
سریال‌هایی با موضوعات تاریخی، دینی و آیینی
در حوزه تاریخ معاصر سریال‌های «صاعقه خاموش»، «حماسه میشان (فتوا)» و «فصل بی‌پروایی» برای ساخت در نظر گرفته شده است. مجموعه «صاعقه خاموش» برای شبکه یک سیما بوده که سال‌های 1332 و اساسا کودتای 28 مرداد و وقایع حول آن را دربر می‌گیرد. در داستان سریال «حماسه میشان (فتوا)» به فتوای مرحوم آیت‌الله محمدکاظم طباطبایی‌یزدی از مراجع تقلید جهان تشیع در جریان جنگ اول جهانی خواهد پرداخت که برای جلوگیری از تهاجم ارتش انگلیس به کشورهای اسلامی و تجهیز قوا و امکانات مسلمانان علیه نیروهای مهاجم صادر شد. در آثار شخصیت‌پردازانه و دفاع‌مقدس می‌توان به بزرگمردانی چون «شهید باکری»، «شهید بروجردی»، «برادران زین‌الدین»، «شهید حسن طهرانی‌مقدم»، «شهید چمران» و «پوریای ولی» اشاره کرد که زندگی‌شان دستمایه ساخت سریال‌هایی فاخر قرار دارد، در این میان نام سریالی که به زندگی شهید بروجردی می‌پردازد، «مسیح کردستان» است. سریال زندگی شهید «مهدی باکری» که در ابتدا قرار بود به کارگردانی احمد مرادپور و تهیه‌کنندگی حسین کلامی تولید شود پس از طی کردن مراحل تحقیق و پژوهش از ساخت آن منصرف شدند و سیمافیلم ادامه کار را به محمدحسین حقیقی سپرد تا بار دیگر کار از مرحله تحقیق و پژوهش آغاز شود.
سریال «پوریای ولی» که یکی از آثار فاخر سیمافیلم است، داستان پوریای ولی پهلوان، صوفی و شاعر ایرانی قرن‌ هفتم و هشتم هجری را روایت می‌کند که در ورزش‌های زورخانه‌ای پیشینه زیادی داشته ‌است. کارگردانی این سریال را مسعود جعفری‌جوزانی برعهده دارد و ‌این کارگردان تا مراحل انتخاب بازیگر برای سریالش پیش رفت اما باز ساخت این سریال هم به جایی نرسید. در بخش مشاهیر اسلام نیز عناوین سریال‌هایی چون «سلمان فارسی» و «حضرت ابوطالب» به چشم می‌خورد. داوود میرباقری به‌عنوان مشاور بخش فیلمنامه در کنار گروه نویسندگان بوده و قرار است خودش این اثر را کارگردانی کند. کار تحقیق و نگارش سریال ابوطالب از سال 87 آغاز شده و این سریال در 40 قسمت 50 دقیقه‌ای‌ ساخته خواهد شد. برای نگارش فیلمنامه سریال «سلمان فارسی» گروه 15 نفره‎ای نزدیک به دو سال کار پژوهشی و علمی انجام داده‌اند. کارگردانی این سریال را داوود میرباقری بر‌عهده گرفته که آثار شاخصی چون امام علی(ع)‌ و مختارنامه را در کارنامه دارد. «کابوس نتانیاهو» یکی از سریال‌های فاخر تلویزیون است که زندگی نابغه موشکی کشورمان را به تصویر خواهد کشید. پرویز شیخ‌طادی از کارگردانان سرشناس سینما و تلویزیون نیز عهده‌دار ساخت این سریال است. قرار است این کارگردان سریال «کابوس نتانیاهو» را به سفارش مرکز سیمافیلم و به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی بسازد. سیمافیلم تولیدکننده و شبکه 3 مجری پخش سریال «شهید حسن طهرانی‌مقدم» خواهند بود. لازم به ذکر است معصومه سپهری، نویسنده رمانی درباره شهید حسن تهرانی‌مقدم و تاجبخش فنائیان سرپرست تیم و شورای نویسندگان خواهند بود. فرج‌الله سلحشور پس از ساخت سریال موفق «یوسف پیامبر» سراغ داستان زندگی حضرت موسی(ع) رفت و با تحقیق و پژوهش چند ساله بر این پروژه نگارش فیلمنامه این سریال را به پایان رساند و کار را برای پیش‌تولید سریال آماده کرد، اگرچه همچنان این سریال دچار بلاتکلیفی بوده و تولید آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
مشابه این سریال مجموعه «دا» به کارگردانی همایون اسعدیان است که چند ماهی است نگارش فیلمنامه این سریال به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی انجام شده است و تا به امروز 20 قسمت اول این سریال مورد تایید قرار گرفته و همچنان سیمافیلم در حال بررسی فیلمنامه سریال «دا» است. اما ساخت سریال «شهید چمران»‌ از اولویت‌های سازمان صداوسیماست و بزودی ساخت این اثر آغاز می‌شود. با بازنویسی نگارش این سریال تعداد قسمت‌های آن از 36 به 50 قسمت افزایش یافته است. در حال حاضر این سریال در انتظار تاییدیه سازمان و آغاز پیش‌تولید اساسی و اصلی این سریال است که باید با توجه به رویکرد و سیاست جدید صداوسیما در انتظار اعلام نظرات مدیران سیمافیلم بود. سریال‌های «امام خمینی(ره)» و «شهید مطهری» جزو تاریخ معاصر کشور است که ساخت این سریال‌ها هم همچنان مشخص نشده است. تهیه‌کننده سریال «شهید مطهری»، سعید سعدی است. زندگی شهید مطهری در تهران، نجف و قم می‎گذرد و مدت زمان احتمالی تصویربرداری نیز یک سال پیش‌بینی شده است. از میان آنها دو سریال «سرزمین کهن» و «معمای شاه» توانستند در میان این سریال‌ها به تولید برسند اما سرنوشت پخش آنها هم دچار وضعیتی نامشخص شد. از میان آثار یاد شده اداره کل امور نمایش در حال حاضر اولویت‌های خود را ساخت سریال‌های «شهید چمران»، «پوریای ولی»، «سلمان» و «حضرت موسی (ع)» قرار داده و سریال‌های فاخر دیگر هم همچنان بلاتکلیف بوده و به تصمیمات مدیران سیمافیلم بستگی دارد.


Page Generated in 0/0345 sec