printlogo


کد خبر: 139816تاریخ: 1394/3/20 00:00
واکنش کرملین به ضد روسی‌ترین اجلاس سران کشورهای صنعتی
نیمکت داغ جی 7

گروه بین‌الملل: دومین روز از نشست سران 7 کشور صنعتی که به نشستی کاملا ضدروسی بدل شده است، در ارتفاعات آلپ شمالی در جنوبی‌ترین نقطه ایالت باواریای آلمان برگزار شد. صبح دوشنبه سران جی 7 در  قصر المائو در دامنه‌های سرسبز و خوش آب و هوای ارتفاعات برف‌پوش گارمیش- پارتن کرشن در نزدیکی مونیخ جمع شدند و در زمان تنفس روی نیمکتی چوبی به بحث پرداختند و عکس یادگاری انداختند به طوری که این نیمکت داغ به شکل جالبی به نماد این دوره بدل شده است. چهل و یکمین دوره اجلاس سران کشورهای صنعتی تا 2 سال پیش با عنوان جی 8 و به انضمام رئیس‌جمهور روسیه برگزار می‌شد اما امسال نه‌تنها پوتین به‌عنوان میهمان هم دعوت نشده بلکه بسیاری از مباحث این دوره ضدروسی هستند و با وجود مخالفت‌های نسبی میزبان نشست یعنی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و همتای ایتالیایی‌اش ماتئو رنتسی، باراک اوباما رئیس‌جمهورآمریکا و دیوید کامرون و استفان هارپر، نخست‌وزیران انگلیس و کانادا ادامه تحریم‌ها علیه مسکو  را به بهانه بحران اوکراین به سایرین تحمیل کرده‌اند. در این میان نقش خنثای رئیس‌جمهور فرانسه، فرانسوا اولاند و نخست‌وزیر ژاپن شینزو آبه در نشست‌ها نشان می‌دهد که این 2 کشور تا چه اندازه در معادلات جهانی ضعیف ظاهر می‌شوند. علاوه بر اینها ژان کلود یونکر رئیس بلژیکی کمیسیون اروپا (بخش اجرایی اتحادیه اروپا) و دونالد توسک رئیس لهستانی شورای اروپا (بخش پارلمانی اتحادیه اروپایی) نیز در همه جلسات اصلی جی 7 امسال حاضر هستند، در مقابل میهمانان این دوره تنها در جلسات و مراسم عمومی اجازه حضور دارند که عبارتند از: کریستین لاگارد رئیس فرانسوی صندوق بین‌المللی پول، هایله ماریام دسالین نخست‌وزیر اتیوپی، بجی قائد اسبسی رئیس‌جمهور تونس، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، مکی سال رئیس‌جمهور سنگال، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، خانم الین جانسون سرلیف رئیس‌جمهور لیبریا  و محمدو بحاری رئیس‌جمهور نیجریه.
بحث مرکل و اوباما
یکی از صحنه‌های جالب این رویداد زمانی بود که مرکل و اوباما پس از رفتن عکاسان  روی نیمکت داغ معروف محوطه چمن قصر المائو به بحث پرداختند که چنین به نظر می‌رسید که درباره میزان شدت تحریم‌های روسیه باشد. دامنه بحث‌های این دو به نشست اختصاصی سران جی7 در داخل قصر هم کشیده شد. این در حالی است که مرکل در داخل آلمان کماکان به خاطر همکاری پنهان اطلاعاتی دولتش با سازمان سیا زیر فشار است و برخی معتقدند شاید سر و کله زدن خانم صدراعظم با اوباما درباره شنود‌های سیا از مقامات آلمانی و اروپایی باشد. در تازه‌ترین انتقادات جناح چپ حزب خود مرکل یعنی سوسیال دموکرات‌های آلمان از دولت خواست هر چه سریع‌تر لیست داده‌های کلیدی آژانس امنیت ملی آمریکا که این آژانس با استفاده از آن و با همکاری سازمان اطلاعات امنیت آلمان از اروپاییان جاسوسی می‌کرده است را منتشر کند.
واکنش خشمگینانه کرملین
از طرف دیگر وزارت خارجه روسیه واکنشی خشمگینانه به تحریکات اوباما در اجلاس جی7 برای تمدید تحریم‌های مسکو نشان داد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در سخنانی تصریح کرده بود که تحریم‌های ضدروسی کشورهای غربی به ‌قیمت ضرر و زیان اقتصادهای اروپایی نیز به‌قوت خود باقی خواهد ماند. وزارت خارجه روسیه نیز درر واکنش بیانیه‌ای صادر کرد که طبق آن مسکو حق واکنش به تمام اقدامات خصمانه‌ای که علیه آن اتخاذ شده را حفظ می‌کند. در این بیانیه‌ اعلام شده است که بازگشت ثبات به روابط میان روسیه و آمریکا فقط در صورتی امکانپذیر خواهد بود که واشنگتن سیاست‌های خصمانه خود در قبال مسکو را متوقف کند. در بیانیه کرملین همچنین آمده است: «ما می‌دانیم که بسیاری از کشورهایی که اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را ادامه می‌دهند، کشورهایی هستند که با اعمال این تحریم‌ها بخشی از اقتصاد خود را قربانی می‌کنند». ایتالیا، لهستان و یونان از جمله کشورهای اتحادیه اروپا هستند که طی یک سال گذشته از تحریم‌های روسیه بشدت آسیب دیده‌اند.
 


Page Generated in 0/0060 sec