printlogo


کد خبر: 139825تاریخ: 1394/3/21 00:00
مرکز آمار: در سال 93 میوه تا 144 درصد گران ‌شد
میوه همچنان بالا می‌رود!

گروه اقتصادی: گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد دولت در ساماندهی بازار میوه و محصولات کشاورزی ناکام بوده است. به‌گزارش «وطن‌امروز» در حالی که  دولت گزارش‌هایی مبنی بر کاهش شدید نرخ تورم منتشر می‌کند، واقعیت‌ها از آن حکایت دارد که این کاهش شدید نرخ تورم نه تنها مانع افزایش قیمت محصولات کشاورزی نشده بلکه روند افزایش قیمت هم شدت یافته است. یکی از دلایل آشفته‌بازار محصولات کشاورزی درگیری بین 2 وزارتخانه صنعت به عنوان متولی واردات و تهیه کالاهای کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم بازار بود. این دو وزارتخانه بر سر اجرای قانون انتزاع و تنظیم بازار محصولات کشاورزی با هم درگیر بودند و دولت به هشدار رسانه‌ها مبنی بر اینکه ادامه این وضعیت موجب خواهد شد بازار آشفته‌شود و سودجویان تا می‌توانند سوءاستفاده کنند، توجه نکردند. پیش‌بینی‌ها درست بود و در سال 1393 میوه و سایر محصولات کشاورزی بیش از 100 درصد گران شد. جالب اینکه گرانی میوه هنوز ادامه دارد و مشخص نیست این افزایش قیمت‌های عجیب و غریب تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. قطعا نرخ‌های رسمی فقط از اطلاعات مراجع رسمی به دست می‌آید و مثلا در موضوع میوه نرخ‌های بازار میوه و تره‌بار ملاک است و زمانی که خریدار از میوه‌فروشی‌ها خرید می‌کند با قیمت‌های به مراتب بیشتر از نرخ‌های رسمی مواجه می‌شود. در این میان گزارش مرکز آمار از نرخ‌ میوه و سایر محصولات کشاورزی بسیار جالب است.  گزارش مرکز آمار از قیمت محصولات کشاورزی در سال گذشته نشان می‌دهد پرتقال با افزایش 144 درصدی قیمت، بیشترین افزایش قیمت را در بین محصولات کشاورزی داشته است. طبق گزارش مرکز آمار، هر کیلوگرم پرتقال در سال گذشته در کشور به طور متوسط با قیمت 1700 تومان فروخته شده که به این ترتیب قیمت این محصول نسبت به سال 1392، رشد 144 درصدی را تجربه کرده‌ است. پس از آن بیشترین رشد قیمت مربوط به نارنگی است که در سال گذشته با قیمت متوسط کیلویی 1400 تومان به فروش رفته و نسبت به مدت مشابه سال قبلش به میزان 128 درصد رشد قیمتی داشت. همچنین این گزارش نشان می‌دهد در این مدت قیمت متوسط هر کیلوگرم سیب درختی با 5/3 درصد رشد معادل 1500 تومان بوده‌ است و قیمت هر کیلوگرم انگور نیز با رشد 11 درصدی به طور متوسط نزدیک به 1140 تومان قیمت‌گذاری شده‌ است. همچنین طی 12 ماهه سال گذشته هر کیلوگرم زردآلو با قیمت 5300 تومان فروخته شده که نسبت به سال 1392 دوبرابر رشد داشته است.  هر کیلوگرم هلو نیز با قیمت متوسط 2700 تومان به فروش رفته که نسبت به مدت مشابه سال قبلش 45 درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌ است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در سال گذشته قیمت هر کیلوگرم هندوانه به طور متوسط در کشور معادل 380 تومان بوده‌ است که نسبت به مدت مشابه سال 1392، کاهش 6 درصدی داشت. همچنین در این مدت هر کیلوگرم خربزه با قیمت 640 تومان به طور متوسط فروخته شده که کمتر از 12 درصد رشد قیمت داشته‌ است. قیمت خیار نیز در این مدت به طور متوسط برابر با کیلویی هزارتومان به فروش رفته‌ که نسبت به سال قبل از این، کمتر از 8 درصد افت قیمت داشته‌ است. براساس این گزارش، در 12 ماه سال گذشته هر کیلوگرم سیب‌زمینی با 34‌درصد افت قیمت، معادل 800 تومان، گوجه‌فرنگی با 30 درصد کاهش حدود 500 تومان، بادنجان با کمتر از 12 درصد رشد معادل 680 تومان و پیاز با 16 درصد رشد 700 تومان قیمت‌گذاری شده‌ است.
میوه و تخم‌مرغ در صدر افزایش قیمت‌ها
بانک مرکزی نیز تقریبا گزارش مرکز آمار را تایید کرده و در گزارشی اعلام کرد: در یک‌سال گذشته نرخ لبنیات 7/4، تخم مرغ 7/25، برنج ۹، حبوب ۵، میوه‌های تازه ۶۹، سبزی‌های تازه 2/8، گوشت قرمز 3/7، قند و شکر 5/4و چای 2/8 درصد رشد کرد. بانک مرکزی همچنین گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را برای هفته منتهی به ۱۵/3/۹۴ اعلام کرد که بر این اساس نرخ 4 گروه مواد خوراکی نسبت به هفته قبل از آن افزایش و قیمت 3 گروه دیگر کاهش یافته است و نرخ 4 گروه ثابت ماند. در هفته یاد شده در حالی که قیمت لبنیات 6/0 درصد، تخم مرغ 3/8 درصد، برنج 2/0درصد و حبوب 7/0 درصد رشد یافت، نرخ میوه‌های تازه 5/2 درصد، سبزی‌های تازه 5/4 درصد و گوشت مرغ 9/7درصد با افت مواجه شده است. نرخ گوشت قرمز، قند و شکر، چای و روغن نباتی ثابت ماند. در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت ماست پاستوریزه معادل 3/1درصد و پنیر پاستوریزه 8/0درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشت. بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل 3/8درصد افزایش یافت و شانه‌ای ۸۵ تا ۱۱۳ هزار ریال فروش می‌رفت. در این هفته در گروه برنج بهای برنج داخله درجه یک و درجه 2 به ترتیب معادل 2/0و 4/0 درصد افزایش داشت. در گروه حبوب، قیمت لوبیا سفید معادل 6/0 درصد و لوبیا قرمز 1/0درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 3/0 تا ۲ درصد افزایش یافت.
میوه‌ها و سبزی‌های تازه
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری سیب زرد تخم لبنان، پرتقال درجه یک و گلابی عرضه نمی‌شد و انگور عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی درمقایسه با سایر میوه فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمت گلابی معادل 2/2 درصد، گیلاس 7/33 درصد، هلو 6/26 درصد، طالبی 5/6 درصد، خربزه 4/10 درصد و موز ۴ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 5/2 تا 3/17 درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت سبزی‌های برگی ثابت بود. بهای لوبیا سبز معادل 5/0درصد افزایش ولی قیمت سایراقلام این گروه بین 3/1 تا 3/9 درصد کاهش داشته است. در این هفته بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود.
تغییرات یک‌ساله نرخ‌ها
همچنین در یک سال گذشته نرخ لبنیات 7/14، تخم‌مرغ 7/25، برنج ۹، حبوب ۱۵، میوه‌های تازه ۶۹، سبزی‌های تازه 2/8، گوشت قرمز 3/7، قند و شکر 5/4 و چای 2/8 درصد رشد کرد. براساس اعلام بانک مرکزی در این دوره نرخ گوشت مرغ 8/12درصد کاهش و روغن نباتی بدون تغییر ماند.


Page Generated in 0/0075 sec