printlogo


کد خبر: 140341تاریخ: 1394/3/30 00:00
روزنامه اصلاح‌طلب بعد از توهین به جبهه مقاومت از طرحی موهن نسبت به شهدای غواص رونمایی کرد
علیه شهدای غواص!

گروه سیاسی: انگار این به یک اصل تبدیل شده است که هرجا پای توهین  به مقدسات دینی علی‌الخصوص فرهنگ ایثار و شهادت باشد نام جریان اصلاح‌طلب به چشم می‌خورد. به گزارش «وطن‌امروز»، هنوز 10 ماه از توهین شنیع روزنامه اصلاح‌طلب آرمان که از آن به روزنامه خاندان هاشمی نیز تعبیر می‌شود به جبهه مقاومت در فلسطین نگذشته است که این روزنامه از طرح شنیع دیگری این‌بار درباره شهدای غواص رونمایی می‌کند. این کاریکاتور که همزمان با حضور بی‌نظیر مردم در تشییع 270 شهید تازه تفحص‌شده کشورمان در شماره روز چهارشنبه 27 خرداد منتشر شد با موجی از واکنش‌ها و اعتراضات در بین مردم، خانوده‌های شهدا  و مسؤولان کشورمان مواجه شده است. رسانه‌های مختلف نیز در گزارش‌های متعددی نسبت به طرح موهن روزنامه آرمان اعتراض کردند. تسنیم در گزارشی در این‌باره نوشت: در این کاریکاتور که بلافاصله بعد از چاپ روزنامه در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و مورد اعتراض قرار گرفت، شهدای غواص به تصویر کشیده شده، به‌صورت برهنه رو به آسمان در حال پرواز هستند؛ دستان بسته این شهدای غواص برهنه به شکل نامناسبی جلوی بدنشان قرار دارد. یکی از جدی‌ترین اعتراض‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی به این کاریکاتور، اختصاص پر کرکس به‌عنوان بال پرواز برای این غواصان است. برخی کاربران این اقدام را کنایه به روایت‌های متواتر درباره آسمانی بودن شهدا دانستند. همچنین برخی دیگر از کاربران از انتشار تصویر برهنه و توهین‌آمیز از شهید ابراز نگرانی کردند. نکته قابل توجه اینکه  اصل این طرح مبتذل و توهین‌آمیز، نخستین‌بار توسط فردی به نام «م ـ ه» طراحی شد که یکی از افراد ضد انقلاب ساکن هلند و از نزدیکان شاهین نجفی خواننده ملحد و ضد دین است که ترانه‌های شنیع او علیه اهل بیت با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج کشور مواجه شده است.
طرح موهن آرمان برگرفته از ادراک نفسانی
علاوه بر اعتراض‌های عمومی به طرح موهن روزنامه آرمان برخی از فعالان فرهنگی، این طرح موهن را به لحاظی فرمی نیز نقد کرده‌اند. وحید یامین‌پور از فعالان فرهنگی در همین باره نوشت: غرب جدید در قرن 15 و با تجلی خصلت‌های اومانیستی در هنر ظهور کرده است. داوینچی، رافائل، میکل‌آنژ و... پیشقراولان این نهضتند. سوژه‌های هنری هرچند دینی است ولی عمیقاً انسان‌گرایانه و نفسانی است، آنچنان که اربابان کلیسا مجبور می‌شدند روزهای یکشنبه پرده‌هایی بر تابلوها و مجسمه‌های قدیس‌ها بیندازند تا برای نیایشگران شهوت انگیز نباشد... هنر نفسانی مدرن با برهنگی متولد شده و نخستین کارش تقدس‌زدایی از قدیس‌ها و اولیای دین بوده است؛ بر‌خلاف هنر دینی که عموماً شمایل‌نگاری را ممنوع می‌داند یا حداکثر تمثال قدیس‌ها را با پرهیز از اندام‌نمایی، با پوشیدگی و حتی دوری از پرسپکتیو محاکات می‌کند و این تفاوت هنر «تنزیهی» است با هنر «تشبیهی». طرح اخیر یک روزنامه در تقدس‌زدایی از شهدا ادامه همین ادراک نفسانی از هنر است. «تن‌نمایی» سنخیتی با ادراک ملکوتی در هنر دینی ندارد. تنها تفاوت طرح فوق‌الذکر با نمونه‌های کلاسیک هنر رنسانس در این است که شهدا دستان بسته خود را بر عورت‌های خود گذاشته‌اند تا پیدا نباشد.
از توهین به مقاومت تا توهین به شهدا
محمد طحانی، کاریکاتوریست روزنامه آرمان همان کاریکاتوریستی است که چندی پیش کاریکاتوری موهن درباره حماس کشیده بود که با تذکر هیات نظارت بر مطبوعات نیز همراه شد. کاریکاتور موهن پیشین روزنامه آرمان که توسط همین فرد (محمد طحانی) کشیده شده بود، محتوا و مضمونی علیه جبهه مقاومت فلسطینی را القا می‌کند. در کاریکاتور مذکور در یک سوی میز پینگ‌پنگ فردی با پیراهن رژیم صهیونیستی (پیراهنی مرکب از رنگ‌های سفید و آبی، پرچم رژیم اشغالگر قدس) و در سوی دیگر فردی با پیراهن قرمز و سرآستین‌های سفید به چشم می‌خوردند که بمبی را با راکت‌های تنیس به‌سمت یکدیگر پرتاب می‌کنند. در این میان نیز نمادی از مردم فلسطین (خانواده‌ای که مادر خانواده روسری‌ای از چفیه فلسطینی به سر داشته و کودکان خود را در آغوش کشیده) به‌جای تور میز پینگ‌پنگ قرار دارد و در نهایت بمب‌های شلیک شده از سوی دو طرف نبرد در سرزمین‌های اشغالی روی سر مردم مظلوم فلسطین فرود آمده و آنها را هدف قرار می‌دهد! هرچند در نگاه اول و با تفسیر کاریکاتور می‌‌شد طرف مقابل فردی با پیراهن رژیم غاصب صهیونیستی را نمادی از مقاومت فلسطین و به‌خصوص «حماس» توصیف کرد، با این حال از سوی دیگر حتی از نگاهی دیگر می‌توان طرف مقابل فرد صهیونیستی را «ایران» نیز برداشت کرد، چه‌آنکه پیراهنی که فرد مقابل دشمن صهیونیستی در این کاریکاتور به تن دارد، می‌توانست پیراهن تیم ملی جمهوری اسلامی ایران را هم به ذهن متبادر کند.
ورود مجلس به توهین روزنامه خاندان هاشمی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اظهارات جداگانه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام روزنامه آرمان از ورود مجلس به این ماجرا خبر دادند. نمایندگان مجلس از جمله حجت‌الاسلام پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم از ورود مجلس به ماجرای توهین روزنامه آرمان امروز به شهدا خبر داده و گفتند: هتاکی به شهدا خط قرمز ملت ایران است و مردم به هیچ باند و گروه سیاسی اجازه هتاکی به شهدا را نمی‌دهد. ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با تسنیم از هیات نظارت بر مطبوعات خواست توهین روزنامه آرمان به شهدا را فوراً بررسی و برابر قانون با این هتاکی برخورد کند. سیدمهدی هاشمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به طرح روزنامه آرمان برای شهدای غواص، با بیان اینکه این اقدام کنایه‌ای به شهدای غواص ما در این ایام است، به فارس گفت: باید با این موضوع به طور جدی برخورد کرد. بهرام بیرانوند، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح توهین‌آمیز روزنامه آرمان درباره شهدای غواص گفت: برخی از افراد پس از آنکه امکان مصادره حرکت مردم در تشییع پیکر شهدای غواص به آنها داده نشد در پی لکه‌دار کردن حضور میلیونی مردم در این رویداد هستند.
قوه‌قضائیه ورود کند
در ادامه واکنش‌ها به کاریکاتور موهن روزنامه آرمان، رضا سراج کارشناس مسائل راهبردی این اقدام را هدفمند دانست و بر لزوم ورود قوه‌قضائیه به این ماجرا تاکید کرد. رضا سراج، کارشناس مسائل استراتژیک و راهبردی در گفت‌وگو با «نسیم» در این زمینه گفت: در هنرهای تجسمی وقتی می‌خواهند نمادی از قدیسین تهیه کنند آنها را با لباس پوشیده نشان می‌دهند و اگر بخواهند نمادی از شیطان را به نمایش بگذارند آنها را با لباس برهنه نشان می‌دهند. اینکه این روزنامه در کاریکاتوری شهدای غواص را به صورت برهنه نمایش داده است کنایه‌ای از شیطانی نشان دادن این شهدای بزرگوار است و اینکه 2 بال کرکس برای شهدای عزیز ما در این کاریکاتور به نمایش گذاشته است و با مد نظر داشتن اینکه این دو بال «بال فرشته» نیستند و کرکس نماد یک حیوان مردارخوار است، کاملا واضح و روشن است که این روزنامه با این کار هم می‌خواهد از اسطوره‌های دیانت، معنویت و شجاعت انقلاب اسلامی قداست‌زدایی کند. سراج تاکید کرد: این اقدام موهن که باعث هتک حرمت مقدس‌ترین عناصر انقلاب اسلامی و بی‌حرمتی به میلیون‌ها تن از مردم متدین، خانواده شهدا و ایثارگران شده باید هرچه زودتر از سوی مقام قضایی مورد پیگرد قرار گرفته تا ریشه این بی‌حرمتی‌ها به دیانت و معنویت مردم گرفته شود. اما در حالی که از سوی برخی بنیادها فشارهای متعددی به خانواده‌های شهدای غواص آورده شد تا با اعلام موضع درباره تشییع باشکوه 270 شهید کام ملت را در این تشییع بی‌نظیر و نه گفتن به زیاده‌خواهی آمریکا تلخ کنند، اما برخی از این خانوده‌ها ضمن اعتراض به این اقدام از جعل امضای آنها پای این بیانیه خبر داده‌اند.

آرمان کاریکاتور موهن را از سایت خود حذف کرد؛ صفحه روز قبل جایگزین شد!
اما با بالا گرفتن اعتراضات به طرح موهن روزنامه آرمان درباره شهدای غواص که در شماره روز چهارشنبه 27 خرداد منتشر شد، این روزنامه در اقدام قابل تاملی صفحه 16 این روزنامه در روز چهارشنبه که کاریکاتور موهن در آن درج شده بود را حذف و صفحه 16 روز قبل را عینا جایگزین آن کرد. این اقدام قابل تامل این روزنامه به خوبی حکایت از اعتراف گردانندگان رسانه خاندان هاشمی به توهین وقیحانه طرح این روزنامه به شهدای غواص دارد.


Page Generated in 0/0661 sec