printlogo


کد خبر: 141250تاریخ: 1394/4/13 00:00
سیگار، موبایل و پوشاک کالای مورد علاقه قاچاقچیان!

معاون مرکز واردات گمرک گفت:‌ سیگار، پوشاک و پارچه بیشترین حجم قاچاق به کشور را دارد و برخی تعرفه‌ها منجر به انحصار تولید شده و برخی موارد نیز واردات منجر به از بین رفتن آن شده است. علی معقولی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که موضوع واردات طی سال‌های اخیر به یکی از عوامل اصلی رکود تولید تلقی شده است، اظهار داشت:‌ واردات در سال‌های گذشته نشان می‌دهد با وجود تحریم‌ها و عدم نقل‌وانتقال پول شرایط به سمتی پیش رفت که بتواند مشکل تأمین نیازهای اساسی جامعه را به هر نحوی حل کند.   این مقام مسؤول با بیان اینکه طبق آمارها 75 درصد کالاهای وارداتی مربوط به مواد اولیه تولید، قطعات و ماشین‌آلات است، گفت: مابقی این آمار مربوط به کالاهای مصرفی و لوکس بوده که به کشور وارد می‌شود. وی با اشاره به اینکه 2 موضوع مأخذ کالاها و نرخ برابری ارز در مجموعه واردات تأثیر گذاشته است، عنوان کرد: استفاده از تعرفه 4 درصدی برای ورود کالاهای اساسی در کشور وجود دارد و اکنون مانند سابق، گروه‌های کالایی و اولویت‌بندی مشاهده نمی‌‌شود.
معاون مرکز واردات گمرک در پاسخ به این سوال که در آمارهای واردات برخی اقلام غیرضرور مانند خاک گربه، چوب بستنی و امثال آن وجود دارد، تصریح کرد:‌ باید مشخص شود ورود چنین اقلامی چند هزارم حجم واردات است، مثلا ورود 2 هزار دلار خاک گربه چند درصد واردات می‌شود. معقولی در پاسخ به این سوال که با توجه به محدودیت‌های منابع ارزی حتی 2 هزار دلار هم رقم قابل توجهی است، بیان می‌کند: باید کشور به کنترل تعرفه‌ای برسد و دیگر کنترل ممنوعیتی جواب نمی‌دهد،‌ زیرا منجر به قاچاق خواهد شد.
وی افزود: اگر نظام تعرفه‌ای منطقی و کارشناسی باشد، نه تنها تولید رونق می‌یابد، بلکه شاخص‌های تجارت فرامرزی و کسب و کار نیز ارتقا می‌یابد.
 


Page Generated in 0/0054 sec