printlogo


کد خبر: 141270تاریخ: 1394/4/13 00:00
تقویم تاریخ

معراج پیامبر اسلام(ص) (سال دوازدهم بعثت)
بنا به روایتی، پیامبر گرامی اسلام، در شب هفدهم ماه رمضان سال دوازدهم بعثت به امر خداوند از مکه به بیت‌المقدس سیر کرد و به آسمان‏ها عروج کرد. در اولین آیه از سوره‏ اسراء، این معجزه‏ بزرگ، توصیف شده است. با توجه به این آیه و سخنان حضرت محمد(ص)، ایشان در معراج با بسیاری از اسرار الهی، رموز جهان آفرینش و سرنوشت انسان‏ها در جهان دیگر آشنا شد. مرکب پیامبر در این سفر آسمانی بُراق نام داشت و جبرئیل، فرشته‏ بزرگ خداوند، با آن حضرت همسفر بود و دیدنی‏های عالم بالا و ملکوت و فرشتگان آسمان و بهشت و جهنم را به پیامبر نشان داد. این حادثه از معجزات بزرگ پیامبر گرامی اسلام به شمار می‏رود و حاکی از جایگاه رفیع ایشان است.

تبعید علمای بزرگ شیعه از عراق به ایران (1302ق)
پس از پایان جنگ اول جهانی و تسلط انگلستان بر امور کشور عراق، علمای نجف طی فتواهایی، حضور آنان را محکوم کرده و علیه انتخابات فرمایشی عراق که تحت نظر انگلیس بود، احکامی صادر کردند. این عمل آنان با خشم مقامات انگلیسی مواجه شد از این رو با اصرار استعمارگران، حاکمان عراق دستور تبعید علمای بین‌النهرین به ایران را صادر کردند. آیات عظام سیدابوالحسن اصفهانی، میرزاحسین نایینی و 30 تن دیگر از بزرگان دینی، از جمله علمای تبعید شده بودند. این تبعید، واکنش شدید علمای ایران را دربرداشت و تجمعات اعتراض‏آمیزی در تهران و شهرستان‏ها برپا شد. پس از مدتی علمای تبعیدی وارد قم شده و مورد استقبال گرم مردم و روحانیون قرار گرفتند. دولت ایران به این هتک‌حرمت نسبت به فقها اعتراض کرد و از دولت عراق خواست به هر نحو ممکن، از آنان اعاده حیثیت شود. در نتیجه، حکومت عراق، نمایندگان ویژه‏ای را به تهران فرستاد تا درباره بازگشت آقایان مراجع مذاکره کنند و قرار شد هرکدام که مایل بودند بدون قید و شرط به عراق بازگردند. سرانجام این بازگشت به وضع آبرومندی انجام گرفت.

روز ملی و استقلال ایالات متحده آمریکا از انگلستان (1776م)
کشور جمهوری فدرال ایالات متحده آمریکا با 3643639 کیلومترمربع وسعت در قاره آمریکای شمالی و در کنار اقیانوس آرام و اطلس قرار دارد. پایتخت آمریکا، واشنگتن دی‌سی و شهرهای مهم آن، نیویورک، لس‏آنجلس، شیکاگو، دیترویت و فیلادلفیا است. جمعیت آمریکا حدود 278 میلیون و 500 هزار نفر است. پیش‏بینی می‏شود جمعیت آمریکا تا سال 2025 در حدود 326 میلیون نفر شود. واحد پول این کشور دلار و زبان رسمی آنها انگلیسی است.  سرزمین آمریکا طی هزاران سال، محل زندگی سرخپوستان بود تا اینکه پس از کشف این سرزمین در اواخر قرن پانزدهم، کشورهای مختلف اروپایى هر کدام قسمتی از آمریکا را تصرف کردند.  از اوایل قرن هجدهم، نهضت استقلال‏طلبی در آمریکا آغاز شد و مهاجرنشینان با کمک نیروهای انگلیسی، سربازان فرانسوی را از آمریکا بیرون راندند. پس از این پیروزی، مهاجران به مخالفت با انگلیسی‏ها برخاسته و در سال 1775م جنگ دو طرف آغاز شد. این جنگ به‌رغم اعلام استقلال آمریکا در 4 جولای 1776م همچنان ادامه یافت تا اینکه در سال 1778 به شکست انگلیس و استقلال نهایى آمریکا منجر شد. پس از آنکه با اتحاد میان 13 ایالت مهاجرنشین، کشور ایالات متحده آمریکا پا به عرصه جغرافیای سیاسی گذاشت، دستیابی و تسلط بر تمام مناطق حد فاصل اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام در برنامه هیأت حاکمه این کشور قرار گرفت. براین اساس به وسیله تهدید، تطمیع، معامله، تصرف و خرید، سایر مناطق موجود، تحت سیطره آمریکا درآمد و در این راه بسیاری از بومیان محلی و نیز سرخپوستان این مناطق، قربانی اهداف استکباری دولتمردانی شدند که در راه تشکیل امپراتوری خود، از هیچ جنایتی رویگردان نبودند. به این ترتیب در فاصله یک قرن، تعداد ایالات از 13 به 50 ایالت افزایش یافت. براساس قانونِ اساسی، هر یک از ایالت‏ها در قلمروی خود دارای استقلال داخلی هستند، اگرچه در سال‏های اخیر حدود و اختیارات دولت فدرال افزایش یافته است.


Page Generated in 0/0151 sec