printlogo


کد خبر: 141280تاریخ: 1394/4/13 00:00
الحوثی: شاخ شیطان، نوکر آمریکا و اسرائیل است
هلاکت بیش از 2300 نظامی سعودی در جنگ یمن

گروه بین‌الملل: به دنبال وخامت اوضاع انسانی در یمن، سازمان ملل حالت فوق‌العاده انسانی درجه 3 که بالاترین وضعیت برای شرایط بحرانی این سازمان محسوب می‌شود، در این کشور اعلام کرد و خواهان توقف سریع درگیری‌ها در مناطق بحرانی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه شد. طبق اعلام سازمان ملل بیش از 1/21 میلیون یمنی نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند که 13 میلیون تن از آنها از کمبود غذا و 4/9 میلیون تن از کمبود آب رنج می‌برند. پیش‌تر بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل بارها خواستار برقراری آتش‌بس انسانی شده بود. سازمان ملل همچنین از عربستان خواسته بود محاصره دریایی علیه بنادر یمن را به منظور افزایش رفت‌وآمد کشتی‌های تجاری جهت کمک‌رسانی به این کشور لغو کند. از سوی دیگر، در حالی‌که پنجشنبه شب برخی منابع خبری از جمله تلویزیون المیادین از  از موافقت وزیر خارجه عربستان سعودی با آتش‌بس در یمن خبر دادند، یک منبع در ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان توافق برای برقراری آتش‌بس را تکذیب کرد. خبرنگار المیادین اعلام کرده بود عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در تماسی با بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل موافقت خود را با آتش‌بس در یمن اعلام کرده که این آتش‌بس باید از دیروز- جمعه- آغاز می‌شد. همزمان رهبر جنبش انصارالله یمن نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی را به صبر و پایداری در برابر حملات «قدرت‌های جنایتکار» فراخواند. عبدالملک الحوثی در پیامی به نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن گفت: شاخ شیطان، خادم آمریکا و اسرائیل و عروسکی در دستان آنهاست و احترامی برای حق همسایگی قائل نیست و برای آسیب رساندن به کشور تلاش می‌کند. وی افزود: نقش اسرائیل در این تجاوز در کنار شاخ شیطان، بارز شد. الحوثی تأکید کرد: یمن شکست نخواهد خورد و دشمن در تلاش خود برای به بردگی گرفتن ملت یمن، شکست خورد. وی خطاب به نیروهای یمنی خاطرنشان کرد: شما از مردمی مسلمان و مظلوم دفاع می‌کنید. وی تأکید کرد: نبرد امروز، در واقع نبردی برای رهایی و مقابله با کسانی است که می‌خواهند مردم را به بردگی بکشند.
تلفات سعودی‌ها
آمریکا در گزارشی اطلاعاتی از هلاکت بیش از 2300 نظامی سعودی از جمله ده‌ها افسر و خلبان و انهدام حدود 200 موضع نظامی و انهدام حدود 1000 دستگاه انواع خودروی نظامی ارتش و نیروهای نظامی سعودی در حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به استان‌های مرزی عربستان خبر داد. به گزارش پایگاه اینترنتی پانوراما میدل ایست، براساس این گزارش، نیروها ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته‌اند 98 موضع نظامی سعودی را در استان‌های نجران، ‌جیزان، عسیر و ظهران‌الجنوب و خمیس مشیط واقع در خاک عربستان به طور کامل ویران کنند. گزارش اطلاعاتی آمریکا می‌افزاید: ارتش و کمیته‌های مردمی همچنین براساس طرح‌های عملیات نظامی یمنی به 76 موضع نظامی یورش برده‌اند و آنها را به کنترل کامل خود در آورده‌ و منفجر کرده‌اند.  علاوه بر اینکه 2 منطقه فرماندهی و کنترل در نجران و عسیر و مشیط به طور کامل در حملات نیروهای یمنی منهدم شده است.  بنا بر این گزارش، کاخ‌های سعودی‌ها در استان‌های نجران،‌ جیزان، ‌المسارحه و الطوال همچنین قرارگاه‌های عملیاتی ارتش عربستان در منطقه الخوبه، الطوال، ابو عریش، الحرث و الربوعه به طور کامل در حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ویران شده است.  مقر فرماندهی نیروی هوایی ارتش عربستان در پایگاه هوایی خمیس مشیط نیز به طور کامل بر اثر اصابت موشک اسکاد منهدم شد. براساس گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تاکنون 2326 سرباز و 36 افسر و 22 ژنرال بلند پایه کشته شده‌اند که سرلشکر محمد الشعلان، فرمانده نیروی هوایی عربستان در صدر کشته‌ها قرار دارد و صدها نفر از سربازان سعودی نیز زخمی شده‌اند.
سقوط بزرگ‌ترین پایگاه مزدوران سعودی در عدن
به دنبال یک درگیری سنگین توأم با گلوله‌باران مواضع مزدوران سعودی در جنوب یمن توسط ارتش و انصارالله، پادگان «بیراحمد»، بزرگ‌ترین پایگاه عناصر القاعده و نیروهای وابسته به رئیس‌جمهور  فراری در عدن بازپس گرفته شد. بدین ترتیب انقلابیون یمن به طور کامل بر بندر مهم عدن واقع در نزدیکی تنگه حساس و راهبردی باب‌المندب تسلط یافتند. این پادگان که به پادگان ۳۱ زرهی مشهور است، بزرگ‌ترین پایگاه عناصر القاعده و نیروهای وابسته به منصورهادی به شمار می‌رفت که بیش از ۹۵ تانک و مقادیری سلاح‌های سنگین را در خود جای داده بود.
 


Page Generated in 0/0063 sec