هنوز چند روز از اطلاعیه دفتر معاون اجرایی رئیسجمهور در رابطه با تصمیمگیری درباره قیمت لبنیات بعد از ماه رمضان نگذشته که افزایش قیمت صنایع لبنی بالاتر از نرخ مصوب ۱۰ درصدی آغاز شد. به گزارش تسنیم، بعد از اعلام رسمی افزایش 10 درصدی قیمت فرآوردههای لبنی توسط وزیر صنعت و اتحادیه صنایع لبنی، حواشی زیادی در بازار مصرف و میان صنایع لبنی (تولیدکنندگان) ایجاد شد. محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت در گفتوگو با تسنیم اعلام کرد افزایش قیمت شیر کار دولت نبوده و ستاد تنظیم بازار این کار را انجام داده است و برای برگشتن قیمت این محصول اقدام میکند. همچنین دفتر معاون اجرایی رئیسجمهور اطلاعیه داد «ادعای تصمیمگیری درباره افزایش قیمت پنیر، شیر و ماست در دولت و آنچه در این زمینه به نقل از محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیسجمهور در برخی رسانهها منعکس شده کذب محض است و تاکنون بررسی نرخ محصولات لبنی در هیچ یک از جلسات هیات دولت مطرح نشده است. درخواست خرید شیرخام با قیمت 1440 تومان از دامداران که ارتباط مستقیمی با نرخ محصولات لبنی دارد در یکی از جلسات ستاد هدفمندسازی یارانهها مطرح شد و اتخاذ تصمیم راجع به تغییر نرخ محصولات لبنی به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است.» این تصمیم همراه شد با اعلام صنایع لبنی درباره اینکه در صورت ابلاغ نرخهای جدید ستاد تنظیم بازار به کارخانهها نیز اقدامی برای افزایش قیمت نخواهند کرد، ولی هنوز چند روزی از این حرفها نگذشته بود که ظاهراً بدعهدی برخی صنایع لبنی حتی قبل از تصمیم ستاد تنظیم بازار آغاز شده بود. بنابر گزارش میدانی، در مراجعه به یکی از فروشگاههای زنجیرهای مشخص شد یکی از صنایع لبنی پرفروش، شیر، ماست و پنیر خود را با تخفیف 22 درصدی عرضه میکند این در حالی است که افزایش قیمت جدید خود را نیز بیشتر از میزان مجاز،حتی قبل از تصمیم ستاد تنظیم بازار اعمال کرده است. بنابرگزارشهای منتشرشده، براساس تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار صنایع لبنی تنها اجازه افزایش 10 درصدی قیمت محصولات خود را دارند اما افزایش قیمت جدید اعمال شده بیشتر از سقف مجاز است به طوری که شیر کمچرب یک لیتری که قبل از مجوز گرانی 2500 تومان به فروش میرسید با اعمال گرانی 10 درصدی باید 2750 تومان به فروش میرسید در حالی که قیمت این محصول به 2800 تومان افزایش یافته است. گفتنی است افزایش قیمت خزنده فرآوردههای لبنی و سایر کالاهای پرمصرف، یکی از شگردهایی است که برخی صنایع لبنی برای بالا بردن قیمت خود
برگزیدهاند تا مصرفکننده به تدریج خود را با افزایش قیمتها وقف دهد، به طوری که در سال گذشته نیز صنایع لبنی، مجوز افزایش 15 درصدی لبنیات را به یکباره اعمال نکردند اما این مرتبه ظاهرا ماجرا متفاوت است.