printlogo


کد خبر: 141402تاریخ: 1394/4/15 00:00
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» تأکید کردند
فریب افکار عمومی با ماجرای بورسیه‌ها!

حامد نجفی‌مهر: پرونده بورسیه‌های بدون آزمون که اولین بار رضا فرجی‌دانا با انگ غیرقانونی بودن آن را به جریان انداخت هم‌اکنون به چالش جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل شده است. بلوایی که با هدف فریب افکار عمومی توسط یک جریان خاص سیاسی به پا شد در حال حاضر گریبان وزارت علوم را گرفته است. دمیدن در بازار داغ شایعه‌سازی و القای آمار و اعداد قابل توجه مانند 3هزار بورسیه غیرقانونی که در جریان بررسی‌های علمی و حقوقی به 39مورد تخلف ختم شد، رویه‌ای بود که جز ظلم آشکار و هتک حیثیت دانشجویان بورسیه عایدی دیگری برای جامعه علمی کشور نداشت و هزینه‌های بسیاری را به نظام آموزشی تحمیل کرد. قربانی شدن این دانشجویان در کارزار سیاسی و پایمال شدن حقوقشان تا حدی پیش‌رفت که رهبر انقلاب به این موضوع ورود پیدا کردند و در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها در این باره  و کم شدن شتاب علمی در کشور با حاشیه‌سازی و سیاست‌بازی‌ها تذکر دادند. حال با توجه به تاکیدات ایشان بزنگاه لازم برای وزارت علوم و دولت ایجاد شده تا با فصل‌الخطاب قرار دادن توصیه‌های رهبری درصدد جبران حقوق از دست رفته دانشجویان برآیند. این موضوعی است که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با
«وطن امروز» بر آن تاکید داشتند.
سیاسی‌بازی؛ ترمز رشد علمی
رخنه جریانات سیاسی و هدفدار به محیط‌های علمی و دانشگاهی از جمله مهم‌ترین آفت‌هایی است که می‌تواند فضای علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها را مسموم کند. این نکته‌ای است که رهبر انقلاب هم در تازه‌ترین بیاناتشان درباره آن متذکر شده‌اند. موضوعی که به باور جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، هم‌اکنون در جامعه دانشگاهی ما مشهود و عامل اصلی کند شدن شتاب علمی کشور است. کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با «وطن امروز» بیان داشت: تا پیش از این از نظر رشد علمی در منطقه حرف اول را می‌زدیم اما حاشیه‌سازی‌ها و سیاست‌بازی‌های وزارت علوم باعث کند شدن شتاب علمی کشور شده است. وی با تاکید بر اینکه جبران این عقب‌ماندگی بسیار زمان‌بر است، خاطرنشان کرد: گروه‌ها و احزاب دانشگاه‌ها را به چشم مکانی می‌بینند تا خواسته‌های ناحق خود را به نظام تحمیل کنند و متاسفانه اشتباهات فاحش دولت در این مسیر باعث  شد آسیب جدی به علم و پژوهش کشور وارد شود که یکی از آنها پرونده‌سازی برای دانشجویان بورسیه است.
مدیریت ضعیف وزارت علوم
این در حالی است که کوچکی‌نژاد ضعف مدیریتی در وزارت علوم را عامل اصلی شکل‌گیری جریان بورسیه‌ها دانست و یادآورشد: ضعف دستگاه‌های نظارتی و مدیریت غیرمستقل وزارت علوم باعث شکل‌گیری فضای مسموم بورسیه‌ها شد تا تعداد زیادی از دانشجویان قربانی فضاهای سیاسی شوند. به گفته این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، عملکرد وزیرعلوم در این باره نمره قابل قبولی از نگاه نمایندگان دریافت نمی‌کند و با توجه به فرمایشات رهبری، وزیر علوم باید برای جبران حقوق از دست رفته دانشجویان بورسیه و جایگاه علمی ایران در منطقه تلاش مضاعف کند در غیر این صورت وکلای ملت با استفاده از ابزارهای قانونی در اختیار، رویه دیگری را در پیش خواهند گرفت. وی درباره راهکارهای پیشگیری از تکرار چنین اشتباهاتی در وزارت علوم افزود: گلوگاه کنترل موضوعات اینچنینی نظارت بر انتصابات جهت‌دار در وزارت علوم است که منشأ انحراف و تخلفاتی است که جامعه دانشگاهی را از رسالت خود دور می‌کند.
فقط احقاق حق دانشجویان
 جبران خسارت‌های دانشجویان بورسیه و اصلاح فضای شکل‌گرفته علیه آنها موضوعی است که عطاءالله سلطانی عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم بر آن تاکید کرد. وی با اشاره به سخنان رهبری درباره مظلومیت دانشجویان بورسیه به«وطن امروز» اظهارداشت: هجمه به آبروی دانشجویان بورسیه و ظلم به این قشر تا حدی بزرگ است که مقام معظم رهبری درباره آن تذکر داده‌اند بر این اساس وظیفه همه دست‌اندرکاران است تا برای جبران این تخطی وارد عمل شوند. وی در این باره خاطرنشان کرد: اکنون فرصتی برای سنجش ولایت‌مداری وزارت علوم و دولت است که با فصل‌الخطاب قرار دادن فرمایش ایشان، مدعیان پیروی از ولایت تبعیت‌شان را در عمل هم به اثبات برسانند. به گفته سلطانی، وظیفه دولت است که به منظور حراست از قانون و همچنین حراست از ارزش‌های اسلامی و اثبات ولایتمداری خود همانطور که تاختند و از بورسیه‌ها آبروبری کردند برای زنده کردن حق آنها وارد عمل شوند.
پرونده‌سازی به قصد فریب افکار عمومی
این عضو کمیسیون آموزش با  تاکید بر اینکه موضع‌گیری رئیس‌جمهور در مقابل مجلس باعث تشدید جریان بورسیه‌ها شد، بیان داشت: عده‌ای تنها به این گناه که در دولت قبل بورسیه شده‌اند توبیخ شده و با حیثیت علمی آنها بازی شده است همچنین فریب افکار عمومی هم از دیگر موضوعاتی است که برخی افراد در وزارت علوم در جریان دانشجویان بورسیه بر آن دامن زده‌اند. وی افزود: بنابراین نه‌تنها وزارت علوم باید در اسرع وقت برای جبران این ظلم وارد عمل شود و به وظایف قانونی خود عمل کند بلکه باید با عوامل راه‌اندازی این جریان پوچ سیاسی که قصد فریب افکار عمومی را داشتند با جدیت برخورد کرده و آنها را محاکمه کند.


Page Generated in 0/0111 sec