printlogo


کد خبر: 141414تاریخ: 1394/4/15 00:00
تقویم تاریخ

ضربت خوردن امام علی(ع)  به دست ابن ‏ملجم (40 ق)
پس از جنگ نهروان میان امام علی(ع) و خوارج، 3 تن از آنان در خانه کعبه برای قتل معاویه، عمروعاص و امام علی(ع) همپیمان شدند که در شب نوزدهم رمضان، مبادرت به آن کار کنند. عبدالرحمن بن ملجم مرادی که از یاران سابق امام علی(ع) بود، در این شب، ضربتی را بر فرق مبارک امام وارد می‏سازد و اثر زخم و زهر شمشیر، امام را ناتوان کرده و در 21 رمضان به شهادت می‏رساند.

رحلت آیت‌الله «سیدجواد خامنه‌‏ای» پدر رهبر انقلاب (1365ش)
آیت‌الله سیدجواد حسینی‌خامنه‏ای، از علمای بزرگ، مجتهدان پرهیزگار و روحانیون زاهد روزگار، در حدود سال 1274ش (1313ق) در شهرستان خامنه در نزدیکی تبریز در آذربایجان شرقی زاده شد و تحت تربیت پدری فقیه و عالم رشد کرد. وی در جوانی سفری به عتبات عالیات و مشهد مقدس انجام داد و در همین سفر بود که معنویت و صفای روحانی حوزه علمیه مشهد او را مجذوب کرد و رحل اقامت دائمی در آن شهر افکند. سیدجواد در مشهد از حوزه درسی آیت‌الله آقازاده خراسانی و حاج‌آقا حسین قمی کسب فیض کرد و به مدارج عالی رسید. ایشان در سال 1305ش برای ادامه تحصیل به نجف اشرف عزیمت کرد و در درس حضرات آیات: میرزای نایینی و سیدابوالحسن اصفهانی شرکت جست. آیت‌الله سیدجواد خامنه‏ای در روزهای سیاه اختناق رژیم ستم‏شاهی، رنج و فشار روزافزون آن دستگاه جبار را بر خانواده و فرزندان خود تحمل کرد و در همه عمر، روی خوش به دشمنان اسلام نشان نداد. از دامان این عالم بزرگوار، فخر عالم اسلام و تشیع، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‏ای برخاسته است. این فقیه فرزانه سرانجام پس از سال‏ها تدریس و زندگی فقیرانه و در کمال زهد و قناعت در پانزدهم تیر 1365 ش برابر با 27 شوال 1406ق در 91 سالگی وفات یافت و در جوار مرقد مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

وفات «غیاث‏الدین جمشید کاشانی» منجم و ریاضیدان (832 ق)
غیاث‏الدین جمشید پسر مسعودبن محمودبن محمد طبیب در حدود سال 790 ق به دنیا آمد. وی طلبه‏ رصدخانه مراغه به شمار می‏رفت که به دست خواجه نصیرالدین طوسی دایر شده بود. وی در سال 818 ق ابزار رصد تازه‏ای به نام «طبق‌المناطق» اختراع کرد و کتابی به نام نزهه..‌الحدائق نوشت و آن را جام جم نامید. در سمرقند طرح و نقشه رصدخانه سمرقند را فراهم آورد. «زیج خاقانی»، «زیج تسهیلات»، «سُلَمُّ السَّماء» (در حل اشکالی که برای پیشینیان در ابعاد و اجرام رخ داده است)، «مُحیطیّه» در باب استخراج نسبت مابین محیط دایره و قطر که امروزه آن را با «پی» یونانی می‏نویسند. رساله «وَتْر و جیب»، همچنین تفسیر القرآن و کتب دیگر، از جمله تالیفات این ریاضیدان ایرانی است.

تولد «دانته آلیگیری» شاعر بلندآوازه ایتالیا (1265م)
دانته آلیگیری، ادیب شهیر و نامدار ایتالیایى در 6 جولای 1265م در شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد و تحصیلات خود را در دانشگاه زادگاه خود به پایان رساند. دانته در جوانی دل درگرو بئاتریس نهاد و به خاطر این عشق که از تاریخی‏ترین عشق‏های دنیاست، قطعه زیبای زندگی نو را سرود. همچنین عشق به بئاتریس بود که مایه اصلی شاهکار بدیع کمدی الهی دانته شد. این کتاب که در 3 قسمت دوزخ، برزخ و بهشت و هر کدام در 33 بند سروده شده است، به‌عنوان بزرگ‌ترین اثر دانته، در جهان بی‏مانند است و از حیث ژرفی اندیشه و نیروی تخیل و لطافت و ظرافت و تدابیر سیاسی و شرح احساسات مذهبی بی‏همتاست. دانته در این اثر، از سفر یک روح حکایت می‏کند که 2 مظهر فلسفه و دین، آن را هدایت می‏کنند. اشعار او به موسیقی شباهت دارد و او را یکی از بزرگ‌ترین شاعران عهد باستان و عصر جدید کرده است. سال‏های پایانی زندگی دانته به فعالیت‏های سیاسی و نیز تبعید و آوارگی گذشت تا اینکه پس از 20 سال سرگردانی، سرانجام در 14 سپتامبر 1321م در 56 سالگی درگذشت. زندگی نوین، کمدیا، منازعه آب و خاک و نامه‏های منظوم از دیگر آثار اوست.


Page Generated in 0/0053 sec