printlogo


کد خبر: 141419تاریخ: 1394/4/15 00:00
اختلافات، چه وقت پرسپولیسِ مدل جدید را زمین می‌زند؟
اتهام بزرگ به برانکو

گروه ورزشی: سیگنال‌هایی که این روزها از باشگاه پرسپولیس به بیرون رخ نمایان کرده، حکایت از تداوم نگرانی‌های هواداران پرسپولیس دارد. اگر فصل قبل محمدرضا رحیمی، مدیرعامل آن روزهای پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات با صداقت تمام از بی‌پولی باشگاهش به دلیل سیاست‌های انقباضی وزارت ورزش می‌گفت و خودش در کنار هواداران شاهد کوچ ستاره‌هایی چون سیدجلال حسینی و محمدرضا خلعتبری ‌بود، در این فصل مدیران پرسپولیس با توصیه‌های انجام‌شده دیگر حرف از بی‌پولی نمی‌زنند اما در واقعیت عملکردشان در فصل نقل و انتقالات شاهکار که نبوده هیچ، بلکه پایین‌تر از حد معمول هم بوده است. به همین خاطر است که شاید هواداران پرتعداد پرسپولیس از حالا خود را آماده فصلی کرده‌اند که ممکن است برای آنها تلخ‌تر از فصل قبل باشد. وضع وقتی بدتر می‌شود که بدانیم برخی شایعه‌ها از اختلاف نظرهای جدی سرمربی کروات پرسپولیس با مدیران باشگاه حکایت دارد. بدتر از آن برخی پیشکسوتان پرسپولیس هم مانند حمید درخشان با آن کارنامه ناموفقشان در پرسپولیس تلویحا به خاطر جذب یک بازیکن کروات و برگزاری اردوی پرسپولیس در کرواسی اتهام بزرگی را به برانکو ایوانکوویچ وارد کرده‌اند.
برانکو چقدر در این پرسپولیس نقش دارد؟
پروفسور پرسپولیسی‌ها انگار یخ بسته و در دوران گذشته خود منجمد شده است، او ذره‌ای با آن روزها که سرمربی تیم‌ملی ایران بود تفاوت ندارد، ایوانکوویچ همان پروسه‌ای که در تیم‌ملی ایران طی کرد را طی می‌کند. او در سال ۲۰۰۳ میلادی تیمی جوان را که تماشاگری برایش هلهله نمی‌کشید برداشت و به بوسان برد و پس از آنکه علی دایی پدرش را از دست داد، تنها 2 بازیکن بزرگسال داشت اما تا فینال که رفت، هیچ قهرمان آسیا هم شد. ایوانکوویچ برای انتخاب بازیکنان اصلی همیشه با هواداران تیم‌ملی در تعارض بود، مردم و روزنامه‌نگارها یکسری بازیکن می‌خواستند و برانکو یکسری دیگر را.  اصرار روی استفاده از کعبی و مبعلی و کاملی‌مفرد و بداوی و... توسط برانکو آنقدر زیاد بود که هواداران تیم‌ملی از گرد این تیم دور شده بودند و در واقع 8 سالی طول کشید تا برانکو در ایران به موفق‌ترین مربی پس از انقلاب در رأی‌ها و پیامک‌های مردم ایران بدل شود. در واقع ایوانکوویچ بشدت تحت تاثیر مکتب فوتبال شرق اروپاست که مکتبی معلم‌وار است و زمان زیادی برای رسیدن به هدف لازم دارد.  آن روزها هم ایوانکوویچ سکوهای خالی را نشان می‌داد و می‌پرسید چرا مردم نیستند؟ دلیلش واضح بود؛ مردم ستاره‌های خودشان را دوست دارند، برانکو اما جور دیگری فکر می‌کند. او نه اینکه به ستاره‌ها اعتقاد نداشته باشد اما ستاره را خودش می‌سازد. او امروز احتمالا می‌خواهد از نورمحمدی یک ستاره بسازد، این همان کاری بود که وی با بازیکنان سال ۲۰۰۶ انجام داد. او ستاره‌ها را می‌سازد، کمتر آنها را می‌خرد و این همان کاری است که سال‌ها قبل در تیم‌ملی ایران انجام شد. با این تحلیل و این عملکرد برانکو در پرسپولیس به استقبال خطر رفته است، چرا که هواداران پرسپولیس تحمل زیادی ندارند و بدتر از آن اینکه دادگان پشت برانکو نیست بلکه مدیرانی هستند که خودشان را هم نمی‌توانند تا آخر فصل نگه دارند، چه رسد به مربی خودشان را.
طاهری: 90 درصد به خواسته‌های برانکو عمل کردیم
علی‌اکبر طاهری، سرپرست باشگاه پرسپولیس این روزها، مدام بین ساختمان باشگاه و ساختمان صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان در رفت و آمد است. با بازیکنان کم‌نام و نشان‌تر در خود ساختمان باشگاه و با سرشناس‌ترها در ساختمان صندوق و دور از چشم خبرنگارها جلسه می‌گذارد تا تکلیف تیم مدل
95-94 مشخص شود. طاهری خودش از عملکرد باشگاه در فصل نقل و انتقالات راضی است. او درباره آخرین وضعیت نقل و انتقالات در باشگاه پر‌سپولیس، اظها‌ر کرد: ما تا به امروز روند خوبی را در نقل و انتقالات پشت سر گذاشته‌ایم و فقط مانده در پست د‌ر‌وازه‌بان و همین‌طور یک پست دیگر بازیکن جذب کنیم تا تیم‌مان کامل شود. در روزهای اخیر با تمام وجود تلاش کردیم هر‌ چه‌ ز‌و‌د‌تر تیم‌مان را کامل کنیم تا با نفرات کامل تمرینات ادامه یابد. سرپرست باشگاه پر‌سپولیس در پاسخ به این پرسش که پر‌سپولیس قرار است در چه کشوری اردو برگزار کند؟ توضیح داد: از ابتدا قرار بود در یکی از کشورهای اروپایی اردو بزنیم اما به دلیل مشکلات ویزایی تصمیم گرفتیم به ترکیه برویم و در آنجا اردو برگزار کنیم. ترکیه از امکانات خوبی برخوردار است و می‌توانیم اردوی خوبی را در آنجا برگزار کنیم. طاهری درباره ناراحتی هواداران از روند یارگیری این تیم نیز خاطر‌نشان کرد: هو‌اد‌ا‌ران حق دارند نگران تیم‌شان باشند ولی باید این را بدانند که ما با تمام وجودمان برای اینکه تیم خوبی ببندیم، تلاش می‌کنیم. ما روی لیست برانکو ایوانکوویچ کار می‌کنیم و بازیکنانی که او از ما درخواست کرده جذب می‌کنیم و تا به امروز چیزی حدود 90 درصد لیستی که برانکو به ما داده بود را تحقق بخشیدیم. ان‌شا‌ء‌الله با جذب یکی، دو بازیکن دیگر لیست بازیکنان‌مان کاملا خواهد شد. وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: برای جذب بازیکن به هیچ عنوان مشکل بودجه‌ای نداریم و نداشته‌ایم و فقط سعی کردیم بازیکنی که سرمربی می‌خواست را جذب کنیم. شاید در این بین هواداران روی یکی، دو بازیکن نظر داشتند اما ما نسبت به آن لیستی که سرمربی ارائه کرده بازیکن جذب کرده‌ایم. سرپرست باشگاه پر‌سپولیس در پایان درباره وضعیت اسپانسر باشگاه نیز گفت: در حال مذاکره هستیم تا با یک اسپانسر خوب به توافق برسیم.
اختلاف در کار است؟
بعضی منابع نزدیک به باشگاه پرسپولیس از اختلاف عمده برانکو با طاهری می‌گویند؛ اختلافی که البته هنوز تایید نشده اما شاید بتوان گوشه‌هایی از آن را در نوع عملکرد باشگاه در فصل نقل و انتقالات دید. شاید این اختلاف زیرپوستی را بتوان در قضیه تمدید قرارداد مهدی طارمی یا موضوع جذب محمد نوری و سید جلال حسینی به خوبی دید. در حالی که برانکو به صراحت گفته بود طارمی و نوری را می‌خواهد، باشگاه در گفت‌وگویی که با طارمی در ابتدای مذاکرات انجام داده بود رقمی بسیار پایین را پیشنهاد داده بود و همین مساله باعث شده بود ستاره جوان پرسپولیس قید این تیم را بزند اما در آخر با پافشاری برانکو سرانجام طارمی پرسپولیسی ماند. یا با وجود اینکه سرمربی کروات قرمزها بر تمدید قرارداد محمد نوری تاکید داشت، تعلل باشگاه باعث شد این بازیکن از پرسپولیس دور شود. سر قضیه سید جلال حسینی شاید این اختلاف بیشتر از بقیه موارد علنی شد. هر چند باشگاه از زمان محمدحسین نژادفلاح مذاکرات جدی‌ای را با این بازیکن آغاز کرده بود اما برانکو به هیچ‌وجه نظری روی این بازیکن نداشت و ترجیح داد یک مدافع کروات به پرسپولیس بیاید و به همین خاطر بازیکنی که می‌توانست مشکلات زیادی از روی دوش پرسپولیس بردارد از این تیم دور شد. البته درباره حضور مدافع کروات حرف و حدیث‌هایی به وجود آمده و اولین نفری که روی این قضیه مانور داده کسی نیست جز حمید درخشان، مربی ناکام پرسپولیس در فصل قبل. او دیروز درباره جذب هموطن برانکو به ایرنا گفت: این مساله قطعا بی‌دلیل نیست ولی نمی‌خواهم به این مسائل ورود کنم. متاسفانه در فوتبال ایران هرچه مربی خارجی می‌خواهد برآورده می‌شود و به آن تن می‌دهیم.
 


Page Generated in 0/0048 sec