printlogo


کد خبر: 141423تاریخ: 1394/4/15 00:00
پایان بلاتکلیفی با انتخاب سرمربی تیم ملی
بسکتبال از والیبال تقلید می‌کند؟

«درک باورمن» را از حالا می‌توان سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال دانست. این خبر را محمدرضا مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال تلویحا تایید کرده تا بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی، این سرمربی نامدار آلمانی هدایت تیم ملی ایران را عهده‌دار باشد. نکته جالب اینکه بسیاری از هم‌اکنون باورمن را با کواچ، سرمربی تیم ملی والیبال مقایسه می‌کنند و کارشناسان بسکتبال امیدوارند بسکتبال ایران راه والیبال را در پیش بگیرد. طی چند ماه گذشته انجام نشدن 2 انتخاب در چارچوب مدیریت فدراسیون و هدایت تیم ملی دغدغه‌های بزرگی را پیش‌پای اهالی بسکتبال گذاشته بود البته دغدغه اول بعد از برگزاری مجمع انتخاباتی دوم خردادماه که با پیروزی محمود مشحون و آغاز دوره چهارم ریاست وی در بسکتبال همراه بود، برطرف شد اما دغدغه‌ دیگر همچنان به قوت خود پابرجا بود. نگرانی از بابت سرمربی تیم ملی بعد از بازی‌های آسیایی اینچئون آغاز شد. بعد از این بازی‌ها که با عنوان
نایب‌قهرمانی تیم ملی ایران همراه بود، قرارداد مهمد بچیروویچ با بسکتبال ایران تمام شد اما مسؤولان وقت فدراسیون از تمدید دوباره آن امتناع کردند تا این مربی مجبور به ترک کشور شود. بعد از آن هم تغییر و تحولات مدیریتی ایجاد شده در فدراسیون بسکتبال، انتخاب سرمربی جدید برای تیم ملی را به طور کامل در حاشیه قرار داد تا اینکه بعد از 7 ماه، رمضانعلی دولو انجام شدن این انتخاب را در دستور کار قرار داد و پس از بررسی یکی، دو ماهه، لوکا پاویچویچ را به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی کرد اما سفر این مربی صرب‌تبار به ایران به قدری با تاخیر مواجه شد و مجمع انتخاباتی فدراسیون برگزار شد که طی آن مشحون دوباره مدیریت بسکتبال را به دست گرفت. مشحون اما در آغاز حضور دوباره در بسکتبال نسبت به همکاری با مربی منتخب سرپرست پیشین ابراز بی‌تمایلی کرد و از همان ابتدا انتخاب سرمربی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های خود در دستور کار قرار داد. وی ابتدا شانس مربیان ایرانی را برای قرار گرفتن در راس کادر فنی تیم ملی بیشتر دانست اما خیلی طول نکشید که مشحون تغییر عقیده داد و برای مذاکره با مربیان خارجی دست‌به‌کار شد. با این حال همچنان حرف و حدیث‌هایی درباره گزینش مربیانی وجود داشت و حتی گفته می‌شد مهران شاهین‌طبع نزدیک‌تر از دیگر رقیبانش به نیمکت تیم ملی است. این گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت تا اینکه نشست تعیین‌کننده روز شنبه برگزار شد و طی آن تصمیم نهایی درباره سرمربی تیم ملی گرفته شد. در این نشست که بیش از 4 ساعت ادامه داشت، از میان 3 گزینه آلمانی، صربستانی و اسپانیایی که رزومه آنها از بین بیش از ۱۴ مربی خارجی انتخاب و مورد بررسی دقیق‌تر گرفته بود و حتی به وزارت ورزش و جوانان و کمیسیون مربیان خارجی این وزارتخانه هم ارسال شده بود، همکاری با مربی آلمانی نهایی شد. درک باورمن، مربی آلمانی است که به‌عنوان گزینه اصلی و نهایی فدراسیون بسکتبال برای سپردن هدایت تیم ملی انتخاب شده است. این مربی تا پایان هفته به ایران سفر می‌کند تا مذاکرات حضوری با مدیران بسکتبال کشورمان داشته باشد و در صورت توافق نهایی قراردادش را با بسکتبال ایران منعقد کند. قرار است قرارداد اولیه این مربی 3 ماهه بسته شود یعنی تا پایان مسابقات جام ملت‌های آسیا و انتخابی المپیک (اول تا یازدهم مهرماه - چین).
درک باورمن، دوازدهمین مربی خارجی تیم ملی بسکتبال
در صورتی که فدراسیون بسکتبال درباره مربیان خارجی به نتیجه نمی‌رسید، بعد از حدود یک دهه دوباره هدایت تیم ملی به مربیان ایرانی سپرده می‌شد اما این اتفاق نیفتاد تا حضور خارجی‌ها در راس کادر فنی این تیم ادامه داشته باشد. در هر صورت درک باورمن ۶۱ ساله که هدایت تیم‎های ملی آلمان و لهستان را هم در کارنامه دارد، دوازدهمین مربی خارجی است که در تاریخ بسکتبال ایران هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده می‌گیرد. پیش از وی و از سال ۱۹۷۴ «واسیلسکو» و «جورج شیرالیو» از رومانی، «والری لونیچکین» از شوروی، «ویتالی زاستاکپخوف» از روسیه، «گری لیموین» از آمریکا، «نناد تراکوویچ» و «ولادیمیر بوسنیاک» از صربستان، «فرد اونیکا» از نیجریه، «رایکو ترومن»، «وسلین ماتیچ» از صربستان و در نهایت «مهمد بچیروویچ» از اسلوونی مربیانی بودند که در راس تیم ملی بسکتبال مشغول به کار بودند. این مربی آلمانی در نخستین میدان بین‌المللی، مسابقات جام ملت‌های آسیا (مهرماه - چین) را پیش‌رو دارد. تیم نخست این رقابت‌ها به طور مستقیم راهی المپیک برزیل می‌شود و این هدف بزرگی است که بسکتبال با درک باورمن دنبال می‌کند.


Page Generated in 0/0066 sec